Tips för att undvika tappskor?

Svamlan

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig...senaste tiden sitter inte skorna kvar på ponnyn...fyra veckor efter skoning fick hovis komma och slå på båda framskorna som var lösa. En vecka efter det (=nu) är den ena rejält lös igen...till saken hör att han haft en hovböld i vintras, tvungen att gå utan sko, hov gick sönder, svår att sko därefter och senare skodd på Ulltuna med specialsko då han en dag innan hovis kom lyckades tappa skon och dra sönder hela hoven. Så nu vill man inte att han ska dra av sig fler skor och ev ha sönder hovarna mer. Men jag kan inte heller begära att hovslagaren kommer en gång i veckan och slår fast dem....

Finns det något att göra? Superlim?:d Kan det vara så att olika hovslagare är olika bra på att slå fast dem eller är det enbart hovens fel så att säga? Vi har under denna period bytt hovslagare en gång. Visst har han tappat skor tidigare men det har inte varit så här...Tips på fodertillskott, specialsömmar - ja VAD som helst tas tacksamt emot.
 
Sv: Tips för att undvika tappskor?

Det jag kan komma på är att försöka ha hästen i en relativt stenfri hage. Vet att våra tappar sina mycket lättare om det är mycket stora stenar.

Min häst slår också i framskorna med bakhovarna om han är för lång eller fri i formen och har på det sättet trampat av sig framskor. Så ibland kan man behöva ha lite mer koll på hur man rider hästen.

Sen kanske hoven är lite för fuktig så att den blir mjuk så att skorna tappars lättare? Det går att fixa med hovtjära.

Det är det jag kan komma på men andra har säkert fler idéer. :) Lycka till!
 
Sv: Tips för att undvika tappskor?

Som tidigare inlägg sa boots brukar vara det man börjar med. Tänk på att ha dom så stora det bara går utan att ponny tappar dom för att dom ska hjälpa så mycket som det är möjligt.

Eftersom skorna blir lösa först undrar jag om hovväggen "går sönder" där sömmarna sitter eller om det bara är att sömmen "kryper ut" och det fortfarande hovväggen fortfarande är hel?
Om hovväggen fortfarande är hel kan det vara hovis jobb som är problemet.

/Camilla
 
Sv: Tips för att undvika tappskor?

Min häst slår också i framskorna med bakhovarna om han är för lång eller fri i formen och har på det sättet trampat av sig framskor. Så ibland kan man behöva ha lite mer koll på hur man rider hästen.

Så är det för min häst med, hon måste hållas ihop lite, fraäst i traven som är hennes svåraste gångart (islänning, femgångare) samt att om det är för blött i marken eller tungt underlag där jag riden så trampar hon lättare av sig skorna.
 
Sv: Tips för att undvika tappskor?

Jag hade problem med mycket tappskor förra sommaren och det resulterade i väldigt trasig hov som det inte fanns nåt alls att spika i. Det blev ju en väldigt dålig cirkel av det, för när det inte finns nåt att spika i så tappar de skorna lättare dessutom och då far ännu mer av hoven och så är det igång. Så det enda som hjälpte för mig var att verkligen trångsko den hoven så det inte fanns en millimeter utlägg och dessutom fylla plast där det är trasigt för att inte skorna skall sticka ut för att det saknas horn. Min häst är mästare ett ställa sig på sig själv i gången och dra av sig skorna om det saknas horn så han får tag i skon fram till. Han gick så i 2 perioder så hoven fick växa till sig utan tappsko.

Sen var det bara att sko som vanligt med det vanliga utlägget (har alltid skorna rätt mycket utlagda i trakterna, hatar allt vad trångskoning heter!!) och efter att det funnits tillräckligt att spika i så har jag inte haft en tappsko igen.

Så man kan behöva dra in skorna så de verkligen INTE kan trampa av sig dem när hovarna är dåliga så de får en chans att växa ut i fred utan att de bryts sönder.
 
Sv: Tips för att undvika tappskor?

kl

Min gubbe hade som sysselsättning att dra av sig skor när han lekte m en hölåda i hagen. Fick en del trasiga hovväggar som följd.

Först plastade vi som galningar men det höll inte optimalt för ridning mm så det kändes inte optimalt att låta hästen ta det lugnt i månader för att väggarna skulle repa sig..Så vi slängde på flappsulor så att det bara finns sko i tådelen. Så det är också ett tips.

Det var det bästa och skorna har hållit sig på plats även om väggarna sett ostabila ut och fortfarande rätt "gapande". Vi kunde också sömma så att skadorna fick vara helt i fred.
Iom att det bara är sko i tån så får hästen jobba hårt för att lyckas bända/bräcka av sig skon på egen hand, såvida man ser till att den inte kan komma åt själva sulan. Det har känts väldigt tryggt och pålle är dessutom väldigt nöjd med skoningen, fick ett helt annat steg :)

Men är inget annat fel, hästen gör inget tokigt och hovarna i övrigt ser hela och fina ut skulle jag nog överväga att testa en annan hovslagare.
 
Sv: Tips för att undvika tappskor?

Tack alla för tips!
Han har ganska tråkiga hovväggar på fram säger båda hovslagarna, går lätt sönder. Och som någon skrev hamnar man ju i en ond cirkel när skorna dras av, hovarna går sönder, nästa lossnar lättare. Där har vi varit också...vilket blev väldigt dyrt:(.

Ska höra lite med hovis nästa gång. Förra hovslagaren använde lätta skor som galoppörerna har för att de pga sin lätthet inte skulle slita på hoven lika mkt. Det fungerade okej men den här hovisen använder inte dessa skor och jag vet inte om det var så väldigt stor skillnad, han gick med vanliga skor förra året...
 
Sv: Tips för att undvika tappskor?

Det går att:
Tårikta, sko med tvärtå om det är så att han kliver av fram med bak.
Sko med flapsula o tåsko.
Använda "gymmpadojjor" som du sätter på när du ska rida o låta han vara utan skor annars.
Det går att sätta sidokappor på skorna som hjälper till att ha dem kvar.
Slipa av o runda av kanter så att han inte får "tag" i någon sko om han kliver på sig själv.
Sedan finns det plastskor som ser ut som tjocka sulor. Då kan man sätta sömtagen där det finns hov att spika i.

Ett fodertillskott som jag brukar rekommendera är Enzion. Första hinken ger man den högre dosen andra hinken den lägre o sedan ger man ett underhåll varannan dag ett tag så brukar det gå till sig.

Du skulle kunna be din hovslagare visa hur du nitar sömen så skulle du själv kunna hålla efter skorna innan de blir föör glapp.....

Sedan KAN det också vara ett hovslagarproblem...... Vissa hovslagare har mycket tappskor.....
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 988
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp