Tips för att öka hästens självförtoende vid hoppning

Sv: Tips för att öka hästens självförtoende vid hoppning

När jag fick hem min foderponny hade hon lågt självförtroende i hoppningen, blev alltid alldeles vinglig när man red mot ett hinder, även om det var bara 40cm. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag har gjort men hon har 100ggr bättre självförtroende nu. Det jag började ändra på i ridningen var att jag gav henne mycket mera stöd i hoppningen, både med handen, sitsen, och skänklen än vad jag brukar ge hästar jag hoppar. Och så fick hon MYCKET beröm, hon älskar när hon får beröm, då hon vet att hon är duktig:). Jag har även hoppat mycket kombinationer.

Jag har lyckats få två av mina fegisar att bli riktigt hoppglada genom att löshoppa. Min femåriga D-ponny som jag fick när jag var tretton, kom på att hon kunde springa förbi hinderna, och efter löshoppning en gång i veckan under en tid hoppade hon 120 sen utan problem. Mitt nuvarande fullblod är lite feg men jag löshoppar nu 2ggr i veckan (kan inte rida själv för tillfället) och från att ha stannat på 80cm så hoppar han gladeligen 115. och det stannar nog inte där:) löshoppning får ju hästarna att tro på sig själva och framför allt att tycka det är enkelt och roligt. men det är ju inte alltid man har tid och tillgång till att sätta upp en sån övning när man är flera om ridhuset. lycka till!

Du kan ju ha högt på ena sidan och lågt på andra satt hindret blir snätt lått henne lukta på dett och sedan kan du försöka vissa hästar tycker bara hindret är äkligt men anndra tycker det funkar bra :)

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 947
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 823
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka