Tips för att hålla friden uppsägningstiden ut

M

Martina21165

Efter att jag sålt bort två av mina hästar har jag valt att hyra ut dom två boxarna och efter detta är jag tveksam om jag kommer våga hyra ut dom igen. Jag vill ha tips om hur jag på ett skönt sätt ska kunna hålla friden mellan mina hyresgäster tills uppsägningtiden gått ut.

Kort de som hände, tjejen A som alltid stått hos mig har alltid skött sig och aldrig varit någon fara med nått. Tjej B & C flyttar in samtidigt, men känner inte varandra. Idag står häst A och B tillsammans i hagen och de fungerar kanon, men i lördags fick B & C för sig att släppa A`s häst tillsammans med deras hästar i paddocken utan att fråga ägaren. Tjej A kommer arg och ledsen till mig och ber mig att ta upp det med tjejerna för att hon sagt sitt med tjej C absolut inte ser vad felet är eftersom hästar är flockdjur och hästarna hälsar varje dag på varandra i stallet då de står tätt så de kan säga hej.

Jag la mig i och förklarade tydligt att jag inte accepterar detta och säger min mening. Får tillbaka av tjej C att jag har inget med detta att göra, jag ska inte lägga mig i, och får även på sms ett tips, "passa dig" ...

I det hela C förstår inte vad som är felet med att de tog tjej A`s häst som släppte dom tillsammans, visseligen hände inget med hästarna men jag säger bara "tänk om ..." Intressant hur de skulle ha förklarat för ägare A hur hennes häst blev skadad ..

Men nå väl, stämningen i stallet är surt, tjej A tar detta på ett vuxet sätt och biter ihop och respekterar. Tjej B har valt at inte kommentera händelsen och tjej C är obehagligt arg.

Jag valde med anledning av hennes "öppna hot, tips passa dig" på bland annat facebook och tur att jag även har dom på sms av henne att säga upp henne för en sådan typ vill jag inte ha i stallet.

Vad jag läst på nätet så är det hyresvärdens uppgift att ta upp problem etc. vilket i denna fråga jag tycker jag hanterat på så sätt att jag varit frågande om varför situatonen uppstod samt talat om att det inte är acceptabelt i mitt stall att göra så.

Nu till frågan, hur på bästa sätt håller jag friden mellan alla tills dess att tjej C flyttar, och ja jag antar att hon kommer att se till att tjej B säger upp sig men det rör mig inte om ryggen just nu. Bara tjej C försvinner så jag kan få tillbaka min frid i stallet.

Sen har jag lust att lägga upp en lapp i stallet om mitt ansvar som hyresvärd är, me frågan är om det provocerar C till annat skit. Jag bad även att vi skulle träffas på tisdag, men de hade C inget intresse av att se mig mer.

Några tips?

Sv: Tips för att hålla friden uppsägningstiden ut

Jag förstår inte? Har du sagt upp henne eller har hon sagt upp sig själv?

Jag förstår all irritation! Låter inte som en särskilt kul situation i stallet! Men det är nog inte så mkt du behöver göra, C försvinner ju förr eller senare. Och fram tills dess är det nog bäst om du helt enkelt är normalartig bara.

Du kan ju inte förbjuda henne att prata skit om dig, vare sig i stallet eller ngn annan stans- även om det upplevs som förbaskat kränkande och felaktigt.

Du är stallägare och du bestämmer så länge som dina bestämmelser inte går mot någon lag. Och det är ju bara för de som hyr av dig att acceptera eller säga upp sig. Nu har du en bestämmelse om att man inte får släppa ihop hästar utan att fråga ägaren/ägarna och det tycker inte en av dina hyresgäster om och vill därför inte vara kvar. Fine...

Jag förstår att du inte vill ha skitsnack i stallet men du kan ju knappast styra vad de andra ska prata om. Låt du C prata bäst hon vill med A och B. A och B får väl säga ifrån eller avleda om de inte vill haka på. Det blir nog bara värre om du ska säga ifrån till C om det, tror jag.

Det är nog bara att bita ihop den tiden som är kvar (hur länge rör det sig om?).
Skriv sen ett idiotsäkert "så här gör vi i mitt stall"-kompendie som du delar ut till nya hyresgäster och förklara händelsen bakom att du har ett sådant, för att förebygga att något liknande händer igen. Inkludera gärna att stallägaren ska kontaktas vid oklarheter.

Det lät ju inte kul.

Mitt enda tips är att se till att ha så lite kontakt som möjligt med personen ifråga.

Jag sa upp henne efter att hon ansåg att jag inte skulle lägga mig i och gav mig ett tips "att jag skulle passa mig" ..

sitsnacket försvinner inte och de kvittar vad hon säger för enligt mig tar man inte en annans häst från sin hage och släpper ihop den med en annan häst utan att prata med ägaren till hästen först. jag står fast vid min tycke och jag vill endast ha människor i mitt stall som man kan diskutera tillsammans med och faktiskt respektera varandra.

2 månader men jag hoppas hon flyttar tidigare, sprang på henne i stallet i kväll och hon kunde inte visa mig lite respekt och ens säga hej. Jag har förståelse för att hon kan vara arg men man ger varandra respekt..

du det har jag börjat att skriva ihop nu, tyvärr var jag bara så naiv och trodde aldrig att självklarar grejer behövdes skriva ner.

Hu så hemskt! Och vilken knäpp jävla människa, det är väl klart som fan att hon inte får göra hur hon vill med andras hästar, vad skulle hon säga om ni började fixa och trixa med hennes häst hur som helst utan att fråga???? Och att hon sedan har mage att vara förbannad på dig och hota dig till och med!?!

Får man fråga hur gammal personen i fråga är, för det känns som ett extremt omoget uppförande från dennes sida!

Jag hade nog fan svarat med samma mynt och sagt att hon kunde hämta sin häst med omedelbar verkan och inte visa sig mer i stallet, med det uppförandet och med tanke på hot så är frågan om du inte faktiskt har rätt att göra så oavsett uppsägningstid. Jag hade iaf. inte velat ha en sån person spring omkring i stallet, vem vet vad hon gör härnäst?

Frågan är om du inte ska polisanmäla....?

Hoppas verkligen det löser sig för dig!

*kl*

Håll huvudet högt och var "den vuxna", d.v.s. nedlåt dig inte till skitsnack, sköt stallet så som du alltid gör.

Tycker du gör helt rätt som sade upp henne efter dylikt beteende. Och vad det gäller att släppa ihop hästar utan att prata med ägaren först så har jag haft veterinärräkningar på i runda slängar 100' samt flera års arbete med olika komplikationer pga ny häst där jag inte var informerad innan och alltså inte kunde välja att ta ut min häst ur hagen.

Ursh ett sådant beteende från hennes sida! Jag förstår helt klart att både du och A blev arga och ledsna!
Går det in under egenmäktigt förfarande även när det är djur? Isåfall borde det vara anmälningsbart.

I övrigt tycker jag att Jegras post var klok!

Hmm, jag tycker inte det låter som någon frid att försöka hålla, det låter mer som någon form av bräcklig vapenvila.

Jag tror du måste vara väldigt hård i din inställning att det inte tillåts något skitsnack, några egna initativ etc. Gjort är gjort, och nu är hon uppsagd. Alla håller sig på mattan helt enkelt.

Jag undrar om inte det där hotet gör det möjligt för dig att säga upp henne med omedelbar verkan?! Skulle INTE vilja ha en instabil person som kommer med hot i mitt stall. Ett tips, anmäl ( :grin: :D ) och säg upp där hon får en vecka på sig att flytta ut.

Svarar allmänt till er alla, och tack för era funderingar kring detta.

Tjejen i fråga är född 82, vilket gör allt så mkt mer skrämmande.

Hade gärna sett att hon försvann omg, har inga problem med att anmäla men under vilken lag gör det att jag får ut henne fortare?

Jag kommer inte acceptera skitsnack och minsta hon kommer säga som känns mer som förtal anmäler jag. Det är bara så sjukt att de ska gå till denna grad och jag vet faktiskt inte om jag hellre håller boxen tom när hon åkt än tar in någon ny.

jag sitter nu och försöker få ihop stallregler, och hur är de med dom? om hon bryter någon regel jag sätter upp, kan jag tvinga henne
att flytta omg? eller gäller inte dom reglerna så länge de inte finns på kontraktet? kan jag lägga att from. ex. 1 mars är det detta som gäller i stallet?

Nya regler bör väl anslås så att det finns tid för hyresgästerna att säga upp sin plats och flytta innan reglerna börjar gälla, om de nu inte vill stanna under de nya premisserna.

Regler kan inte gälla retroaktivt som skäl för uppsägning, det blir helt orimligt.

så då kan inga regler gälla föärns inom 2 månader då alltså?

inte ens en sån simpel sak som att hundar ska hållas koplade på området, även mina?

kanske ska tillägga att det med hundar kopplade är ett uppkommande problem men även när dom blivit tillsagda så lyssnas de just då, men nästa gång springer hundar fritt.

har inte haft uppe några stall regler innan eftersom jag trodde inte det behövdes eftersom vi är så få och jag förklarade hur jag ville ha det i mitt stall.

trodde aldrig jag skulle behöva lägga till en regel " Hästar får inte flyttas/tas in från hagen utan respektive ägares medgivande "

Olaga hot och eventuellt förtal om det finns några bevis på detta.

Finn dig inte i situationen, gör något åt den NU! Ring 114 14 och hör med dem vad de tycker att du ska göra. Olaga hot skulle jag definitivt anmäla i alla fall, om du känner att situationen är olustig på grund av hennes hot.

så då kan inga regler gälla föärns inom 2 månader då alltså?

inte ens en sån simpel sak som att hundar ska hållas koplade på området, även mina?

Är det stallregler/trivselregler du pratar om, eller regler som måste följas för att stå kvar/ger skäl för uppsägning om de bryts...?

stallregler/trivselregle

men vad är då skillnaden på regler som måste följas?

i mitt tycke så måste stallreglerna hållas, så som vilka tider man får vistas i stallet etc.

Regler som måste följas/ger skäl för uppsägning.

Om det är regler som ska godkännas när hyresgäster flyttar in (dvs stå med i kontraktet och följer man dem inte så kan man sägas upp) så ska befintliga hyresgäster få en chans att godkänna dessa (dvs ges tid att säga upp sin plats och flytta) innan reglerna träder i kraft eftersom det då i princip blir just ett nytt kontrakt/avtal.

Är det muntliga regler som de redan känner till så är det ju bara att skriva upp dem och spika fast på stalldörren likaså stallregler. Trivselregler.

Jag sa upp henne efter att hon ansåg att jag inte skulle lägga mig i och gav mig ett tips "att jag skulle passa mig" ..

sitsnacket försvinner inte och de kvittar vad hon säger för enligt mig tar man inte en annans häst från sin hage och släpper ihop den med en annan häst utan att prata med ägaren till hästen först. jag står fast vid min tycke och jag vill endast ha människor i mitt stall som man kan diskutera tillsammans med och faktiskt respektera varandra.

Sköter hon sig i stallet (förutom ett visst skitsnack (till vilka?) ) även om hon inte pratar med dig? Låt henne tjura i så fall, vänta dina två månader och till nästa som hyr ge ett "regel-verk" så de vet vad som gäller.

Hur gärna vill du bli av med henne?
Polisanmäl för hot? Få ett besöksförbud så hon måste flytta asap alt skicka ngn annan som tar hästen. Påtala att hon inte behöver betala hyran för uppsägningstiden om hon kan flytta tidigare?

//LillaGubben som aldrig skulle drömma om att släppa ihop hästar utan att alla ägarna var på plats...men jag har ju en hjärna som används också...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar