Tips för att hålla friden uppsägningstiden ut

Sv: Tips för att hålla friden uppsägningstiden ut

Ge inte upp när det gäller uthyrning.
Annonsera ut boxplats/erna och skriv att du vill ha referenser. Jag brukar alltid ge ref. till nya stall så kan de som vill kolla upp mig. Iofs gör jag det mkt för att jag har 2 hingstar och folk vill ofta veta hur de är att hantera, då är mina fd stallägare rätt bra ref. De kan berätta om hur mina hästar är att hantera och hur jag är som person.

Sen ringer du ref. och frågar, be om fler än en ref. Har de bara stått i ett stall, så be om stallkamrater som ref, som stått i samma stall.

Kom ihåg att sätta upp ett "vite" (tror jag det heter väll?) i kontraktet när det gäller att reglerna skall följas. Tex hundar måste hållas kopplade. Hästar får inte byta hage/boxar utan att alla inblandade hästägare är informerade och närvarande. Om någon regel bryts mot skall personen som bryter mot det betala xxx:- i vite till stallägaren, samt xxx:- i vite till ev hästägare som blivit lidande. (fast bättre formulerad).
Skriv ev in att uppsägning kan ske med omedelbar verkan om reglerna bryts. Sen behöver de kanske inte betala vite eller bli uppsagda om de har sin hund lös En gång och lyssnar på tillsägelser. Men för att kunna ha någon egentlig effekt så måste du ha med åtgärd/er i kontraktet.

Senast ändrad:

Har du något skrivet avtal med henne?

Jag har tex sett kontrakt där det står att stallägaren
anvisar hage och box och även att avtalet kan brytas omgående
vid avtalsbrott. I detta fallet skulle jag anse att hennes tilltag
var avtalsbrott.

Eller be henne flytta med hänvisningen att du annars polisanmäler hoten.

kan informera att hon valt att flytta tidigare, men vägrar att betala stallhyran. Egentligen hade jag tänkt låta de gå an, men kommer bara till stallet och hon flyttat hästen. Ej låst grindarna som dom ska och lämnat sadelkammaren öppen. känns som sabotage, + att efter att jag kontaktat henne och sa att hyran inte blivit betald kom de fram att hon skulle anmäla mig för mina små hagar etc. (ska väl lägga till att mina är helt fungerande rasthagar som det står i kontraktet också).

Så lessnat totalt och anmält henne nu, dels för att jag faktiskt känner en oro och för att här om dagen såg en granne en okänd bil köra upp till stallet efter att jag nattat och släckt hos hästarna.

Trodde sagan skulle sluta när hon flyttat ut men detta är inte klokt!

Men jisses!
Vad är det för otäck människa!
Måste man be om en psykiskutredning nu också när man ska hyra ut boxar?

Å andra sidan skulle du inte låtit henne trampa på dig på det viset.
Jag menar med hotet via sms alltså.
Du skulle klart och tydligt redogjort för henne var hon befinner sig och vem det är som bestämmer.
Passar inte kostymen är det bara att flytta.
Hade även lagt till att det skall vara gjort inom 2 veckor annars blir det polisanmälan för olaga hot - välj själv... :devil:
Näee.. Jag har inget vasst humör... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar