Tips för att förbättra min ridning.

A

Alpin87

Jag vet vad som ska ändras men behöver tips på hur.

Jag behöver få bak överlivet, främst i lättridning, bak med axlarna och bättre hållning.

Jag behöver få ett bättre skänkelläge, mer bak med skänkeln och få skänkeln still och bra placerad.

Jag behöver få ett bättre läge på min hand (visa gärna bild), samt en mer stillsam hand och inte ta så mycket utan kunna ge mer eftergift.

Bli mer konkret i vad jag vill med hästen, jag tycker ibland att jag verkar ge dubbla budskap. Ge tips på övningar för att ha något att ställa in sig på att göra. Gärna enkla övningar så jag inte ''snubblar i tankarna'' ;)

Så fram med era tips :bow: :d

Sv: Tips för att förbättra min ridning.

Det går tyvärr inte att lära sig rida via ett forum. Du måste ta lektioner för en ridlärare eller åtminstone ha någon som kan titta på dig när du rider regelbundet för att utvecklas som ryttare.

Svårt å säga hur du ska göra för att få din sits perfekt såhär över forumet =P Men jag har iaf en tendens att ha överlivet framåtlutat å axlarna framför mig å så får jag handen automatiskt jätte konstigt och även så hamnar skänkeln helt okontrollerat alldeles också jätte konstigt.=P Jag får dåligt stöd och det känns som att den svamlar runt lite här och var.
Jag sitter så för att jag gärna vill titta ner på hästen istället för vart jag egentligen ska. Så, jag vet ju inte om du sitter å tittar ner på hästen när du rider, men OM du gör det så tänk på när du rider att *titta vart du ska, titta frammåt.
*Luta dig nästan överdrivet mycket bakåt. (Tänk dig att du har ett öga på bröstet som ska titta upp till himlen *fick jag lära mig* hehe)
*Armbågarna ska vara framför dina sidor alltså framför dig.

Så, du har säkert hört allt de där förut, men lyssna på det å rid så. Jag lovar du får bättre sits direkt. Jag har kommit ner mycket bättre i sadeln, får bättre stöd vid både över och underskänkel, stadig hand, kraft för den delen, och en mycket stadigare och trevligare häst :).
Det är ovant att rida så i början, men rid så ett tag så ska du se att du har det som en vana sen :)

Good luck.

Men ojdå, det trodde ju jag :p

Tänka sig, kan man inte slippa betala för ridlektioner? ;)

Sitslektioner! Det är jättenyttigt att bli longerad och få koncentrera sig enbart på sig själv.
Gör måna övningar på hästryggen. Se om du kan nudda tårna med händerna, lyft upp höger ben utan att vänster ben rör sig, luta dig framåt, luta dig bakåt ocksåvidare.
Om du sen lyfter båda knänen upåt utåt så du inte har någon kontakt med skänklarna så får du överlivet i rätt balans, försök ha kvar det där när du sen släpper ner skänklarna igen.

Förut tippade jag lätt framåt och mina skänklar flaxade.. Allt detta berodde på att jag svankade mycket när jag red.. Genom att dra in magen, pressa fram baken och bäckenet blev allt hudnra gånger bättre... Kanske något likande kn hjälpa dig?

Låter bra, ska testa det.

Dorinda - Ja, sådana lektioner hade jag mycket på min ponny, dags att börja med det igen :)

Hälarna i stigbyglarna, tänk höften uppåt-framåt i 45 graders vinkel och rid lätt i trav.

ditt överliv och dina skänklar hänger ihop. det hänger ihop. du kan tänka att du har ett öga i bröstet som vill titta upp i taket, va lite snobbig:idea: :banana:

Vilken kul bild jag såg framför mig appropå "öga i bröstet":rofl: Mycket underhållande:) Och ett väldigt bra tips! Man får se upp bara så att man inte börjar svanka samtidigt;)

kl
Lite småtips och övningar som kanske kan vara till hjälp.
- Ta tag i framvalvet och dra dig framåt nedåt i sadeln. Känn att du verkligen sitter på sittbenen och sätet.
- Tänk dig att du är en sån där klotdocka som är jättetung i botten. Hur mycket du än knuffar på den kommer den alltid gunga upp i lodrätt läge.
- Håll en hand i taget rakt upp mot himlen. Försök tänka dig att du hänger från en gren eller dyl och resten av kropppen bara sjunker ner från den armen. (Fick en riktigt aha-upplevese när jag gjorde detta i galopp för första gången)

Lycka Till!

Jag har haft problem ett tag med sitsen. Trodde helt enkelt att jag tappat allt som jag lärt mig. Av ren nyfikenhet så testade jag en gammal stubben sadel som jag haft jättelänge men inte använt. Kan du tänka dig att det blev mycket lättare att rida. Sitsen är mycket bättre och stadigare. Lättare att hålla handen still osv. Den sadeln som jag använt ligger bra på hästen men tydligen är den inte bra för mig. Om du har möjlighet så skulle jag råda dig att prova en annan sadel.
Lycka till med ridningen

Bästa Tipset!! Rid barbacka. Då kan du inte sitta snett, inte spjärna mot sadelstöd, stigbyglar etc. Om du spänner dig tappar du takten - du kan med andra ord inte lura dig själv.. Du är tvungen att slappna av, andas lugnt och hålla upp blicken! Och det bästa av allt - du får bättre känsla och kommer garanterat att märka resultat utan tränare.

En annan mkt viktig detalj är hur du andas. Prova på kul att hålla andan när du rider barbacka i trav. Prova sedan att andas med i rörelserna..

Jag hade samma problem som du med att skänkeln låg för långt fram och att den flaxade. Jag lät först en kompis longera mig på hästen så att jag kunde koncentrera mig helt på sitsen. Sedan längde jag stiglädrena väldigt mycket, och upptäckte att med långa läder hamnar (iallafall min) skänkel precis där den ska vara. Sedan när jag övat upp mig med de långa lädrena kortade jag upp dom lite igen (fast jag rider aldrig med så korta som jag gjorde förut) och sitsen infann sig naturligt bättre.

Lycka till // Anna

Ett tips!

BÖRJA STYRKETRÄNA!

Ger snabbt resultat i form av mer energi, bättre koncentration, stadigare sits och lugnare hjälper.

När du får genomgång på gymmet säg till att du rider och behöver lägga stärka muskelkorsetten.

2 pass i veckan gör susen för ridningen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 574
Senast: Whoever
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 729
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3