Tips för att få i hästen butta?

Men nu smakar väl inte buttan någonting längre? Min häst åt i sommras och den smakar verkligen ingenting. Jag trodde ju ett tag att han fått någon slags falsk butta eller nåt..

Min häst tycker uppenbarligen att den gör det. Hade varit mycket enklare om det varit smaklöst.

Jag har inte smakat just den här omgången, tror att det finns ett öppnat kuvert jag kan ta ifrån och testa.

Efter att ha sett hur tre man med kedja, brems och örontag hängde i en häst för att överhuvudtaget få i den maskmedel insåg jag att det måste ju gå att göra det på ett hästvänligare sätt :( Och med trädgården full av äpplen och överblivna icke använda sprutor var steget ganska enkelt.
För avmaskning och medicinering är något som det flesta hästar måste genomgå en eller annan gång i livet.
Så numera brukar jag köra en "träningsomgång" i samband med avmaskning. För hästarna är inte jätteförtjusta i det heller. Så dagen innan ger man äpplemos i spruta, sen är det dags för avmaskning och det brukar gå bra, dock så ser hästarna lite lätt sårade och besvikna ut när det är "äckelmedel" istället för äpplemos. Sen kör man en eller två dagar med äpplemos i sprutan i stället så har de glömt "äckelmedlet" till nästa gång :)

Då har du ju ett jättebra tillfälle att träna spruta i munnen, nu när hon är konvalescent. :) Positiv förstärkning, klicker eller liknande är mitt tips.

Då har du ju ett jättebra tillfälle att träna spruta i munnen, nu när hon är konvalescent. :) Positiv förstärkning, klicker eller liknande är mitt tips.

Det ska jag förstås inte göra på en häst som ska vara så still som möjligt så att ett stort operationssår ska läka, och som kastar sig när man försöker spruta henne i munnen. Det ska vi göra när hon har läkt.

Hon har gått alldeles utmärkt att spruta i munnen, det är jag själv som fött upp henne, men efter att hennes mule och läppar under ett helt halvår bestod av ett 0.5 cm tjockt lager unghästvårtor blev hon väldigt rädd om sin näsa.

Avmaskning kan man blanda ut i mat.

Det var ju därför jag skrev positiv förstärkning, det görs med fördel stillastående..... Läs gärna på om begreppet, och hur det fungerar, så kommer du att förstå hur jag menar. Klicker eller inte är ju mest hur man själv fungerar.

Rätt vad det är så behöver du bremsa, eller ge någon annan medicin som hon inte tar i mat, och nu har du ju ett gyllene tillfälle att träna bort rädslan.

Det var ju därför jag skrev positiv förstärkning, det görs med fördel stillastående..... Läs gärna på om begreppet, och hur det fungerar, så kommer du att förstå hur jag menar. Klicker eller inte är ju mest hur man själv fungerar.

Rätt vad det är så behöver du bremsa, eller ge någon annan medicin som hon inte tar i mat, och nu har du ju ett gyllene tillfälle att träna bort rädslan.

Fast det är väl ändå inte så smart att riskera att hästen kastar sig, oavsett träningsmetod, när hästen har ett operations sår som behöver läka? Då tycker jag Görel gör klokt i att vänta med att träna tills hästen har läkt?

Som jag skrivit, spruta finns inte med i diskussionen. Kan förtydliga att åsynen av en spruta får henne att snurra runt och försöka resa sig. Hon har strikt boxvila på grund av att det sydda operationssåret ska läka. Därför vill jag ha henne så lugn som möjligt

Fast det är ingen bra idé att träna en nyopererad häst som kastar sig vid blotta åsynen av en spruta. Och de finns de som verkligen blir hysteriska pga av det ena eller det andra och då Görel vet både bakgrund och beteende är det nog klokast att vänta med träningen

Fast det är väl ändå inte så smart att riskera att hästen kastar sig, oavsett träningsmetod, när hästen har ett operations sår som behöver läka? Då tycker jag Görel gör klokt i att vänta med att träna tills hästen har läkt?

Nej, och med den metoden riskerar man inte att hästen kastar sig.

Nej, och med den metoden riskerar man inte att hästen kastar sig.
Så du menar att människan omöjligt kan göra fel bara för att man tränar positivt? Vi är människor och vi gör fel ibland, och lägger du dessutom till en häst som slänger sig vid ÅSYNEN? Det räcker med att man råkar gå för fort fram en gång för att de ska bli fel.

För övrigt är jag för positiv förstärkning.

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag behöver verkligen hjälp och råd samt tips! Jag har en 17 årig hopphäst som för några dagar sedan var halt när jag skulle börja rida...
Svar
4
· Visningar
1 151
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 608
Senast: Liten
·
Hästvård Min lilla varmblodsdam hade imorse kolik, eller förstoppning, antagligen för att hon druckit för lite. Haft veterinär ute och nu bajsar...
Svar
18
· Visningar
3 711
Senast: annonnonne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025