Tips för att få i hästen butta?

Görel

Trådstartare
Moderator
Min fyraåring opererades igår och är ordinerad butta morgon och kväll i tio dagar. Jag bad om att få något annat men veterinären sa att inget annat kunde ge samma effekt som butta. Själv tänker jag att får hästen inte i sig det gör det ingen effekt alls.

Idag var första dagen med butta och hästen har redan protesterat ordentligt och vägrat äta allt som buttan blandats i. Det enda som funkade var att stoppa i ett äpple. Om detta skulle sluta funka behöver jag tips om något annat att ta till. Vi har prövat betfor, lusern, fibergi och havre. Tyvärr går det inte att spruta in det i munnen på henne för hon är väldigt rädd om sin näsa då hon under ett halvårs tid hade unghästvårtorna från helvetet.

Min fyraåring opererades igår och är ordinerad butta morgon och kväll i tio dagar. Jag bad om att få något annat men veterinären sa att inget annat kunde ge samma effekt som butta. Själv tänker jag att får hästen inte i sig det gör det ingen effekt alls.

Idag var första dagen med butta och hästen har redan protesterat ordentligt och vägrat äta allt som buttan blandats i. Det enda som funkade var att stoppa i ett äpple. Om detta skulle sluta funka behöver jag tips om något annat att ta till. Vi har prövat betfor, lusern, fibergi och havre. Tyvärr går det inte att spruta in det i munnen på henne för hon är väldigt rädd om sin näsa då hon under ett halvårs tid hade unghästvårtorna från helvetet.
vetekli,det var det enda som funkade på kräsna fullblod.

På en annars mycket matglad islänning funkade bara att spruta in i munnen...

Likadant med hennes mamma men i det här fallet finns tyvärr inte det alternativet.

Tack för de andra svaren, jag sparar på dem så jag har något att testa när mina idéer tagit slut.

Äpplemos har jag alltid blandat med och det brukar gå hem, verkar dölja smaken av medicin bra.
Jag brukar även använda äpplemos och träna hästarna att snällt ta en spruta i munnen och svälja. Man skaffar en spruta och om nu hästen är väldigt rädd om mulen så kladdar man först ner sprutan utvändigt med äpplemos och försöker få hästen att bara slicka på den. Äpplemos brukar gå hem och mina hästar gapar numera snällt så fort de ser sprutan och sen slinker avmaskning och ev medicin ner av bara farten :)

Hej!

Spruta i munnen har varit det enda som funkat på mina.

Den förra fick med godis efter, så hon kom så fort hon såg sprutan- den betydde godis!! Nuvarande vägrar äta godis efter sprutan, så hon får bara sprutan och är sen sårad och förödmjukad- lite som vit, kränkt arabprinsessa..

Min förra sorterade ut ut ALLT. Hopplöst hur effektiv hon var. Nuvarande äter inte alls om hon ens misstänker att maten är förgiftad (läs: betfor med mineraler är oätligt, matte har förgiftat betforen) och slutar dessutom äta vad man än nu blandat "giftet" i.

Så spruta- går snabbt, ät enkelt, hästen slutar inte äta vad man nu blandat äcklet i och det går att belöna hästen med godis efteråt om den inte är för sårad över kränkningen :-)

/Lavinia

Som jag skrivit, spruta finns inte med i diskussionen. Kan förtydliga att åsynen av en spruta får henne att snurra runt och försöka resa sig. Hon har strikt boxvila på grund av att det sydda operationssåret ska läka. Därför vill jag ha henne så lugn som möjligt.

Jag tar tacksamt emot andra knep!

Senast ändrad:
Sorry, såg inte det. Har inga andra knep för just butta, har aldrig fått i det i mina på nåt annat sätt.

Får du inte i det borde det väl vara bättre med något mer välsmakande (även om dom väl har gjort buttan godare- det var nån som hade testat och den var inte alls lika äcklig längre). Vet du att du får i hästen metacam tex så prata med vet. igen, ingen vits att ha medicin den inte äter, precis som du sa själv.

/Lavinia, som verkligen önskat att hon lyckats få i hästar butta på annat sätt än spruta men nope.

Jag skulle då ge det en chans att låta henne bli hungrig o till slut peta i sig det o märka att det inte är så illa. De gjorde buttan mer osmaklig för några år sedan, men verkar nu med den nya förpackningen gått tillbaka till den tidigare.
Jag anser att om man sprutar in det så förknippar de den koncentrerade smaken med en jobbig situation o äter det sedan aldrig med mat.

Jag har en helt hopplös häst som 1) blir tokig om någon försöker spruta in något i munnen och 2) vägrar äta betfor, det är tydligen otroligt äckligt. Får hon betfor pillar hon ut sina mineraler och äter upp dem, men lämnar betforn kvar. Vad äter hästen i vanliga fall? Mina hästar har alltid ätit pellets (vanliga från typ Krafft), jag har blött upp det som betfor och blandat ner medicinen (hästskrället verkar fatta att det inte är betfor trots att det ser likadant ut, för hon äter det faktiskt). Sen massor av äpplen och morötter ovanpå, skivade så det ser extra mycket ut för att dölja den obehagliga buttan.

Äpplemos har jag alltid blandat med och det brukar gå hem, verkar dölja smaken av medicin bra.
Jag brukar även använda äpplemos och träna hästarna att snällt ta en spruta i munnen och svälja. Man skaffar en spruta och om nu hästen är väldigt rädd om mulen så kladdar man först ner sprutan utvändigt med äpplemos och försöker få hästen att bara slicka på den. Äpplemos brukar gå hem och mina hästar gapar numera snällt så fort de ser sprutan och sen slinker avmaskning och ev medicin ner av bara farten :)

Smart! När man väl står där med en sjuk häst som måste få i sig medicin kan det ju vara knepigare, så det var smart att träna hästen redan på förhand att förknippa spruta i munnen med något gott.

Smart! När man väl står där med en sjuk häst som måste få i sig medicin kan det ju vara knepigare, så det var smart att träna hästen redan på förhand att förknippa spruta i munnen med något gott.

Ja eller som jag gjorde på min förra och belönade sprutan med godis. Hon kom när jag visade sprutan med butta för hon visste att det kom godis efteråt. Jag sprutade butta i hage utan att hästen satt fast- no problems! Men det var en ruskigt lättlurad häst så länge det inte fanns i maten :-).

Träna med positiv betingning med spruta går ju att göra innan man måste göra det med medicin :-)

6-7 dl Kraftfoder m en rejäl slurk (2-3dl) Proviva jordgubb , nypon eller skogsbär! Har alltid fungerat på mina!

Blanda det med melass och smeta ut det på äppelbitar. ;)

Min går inte heller att ge spruta i munnen men hon äter å andra sidan det mesta så länge det blandas med hennes älskade hippo grow. :D

Äppelbitar funkar inte, prövat idag, prövat alla sorters foder som finns i stallet, funkar inte. Enda som funkar lite är D & H musli. Ska testa att röra ned i sötsaker.

Hon verkar inte särskilt hungrig, men petar i sig lite musli med butta i. Hon har kanske fått i sig 2/3 av dagens dos. Hon står på halm vilket jag inte vill byta ut för sårets skull, så hon har ständigt något att tugga på.

Ska också börja vänja lillasyster vid att sprutas med godsaker i munnen. Hon har hittills varit okomplicerad med sin mun men har aldrig medicinerats.

Skär av själva sprutan längst ned så det blir en rak kant längst ned, upp med kolven längst upp, lägg i pulvret och in i hästens mun. Blir torrt i hästens mun men de spottar inte ut det utan sväljer istället.

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag behöver verkligen hjälp och råd samt tips! Jag har en 17 årig hopphäst som för några dagar sedan var halt när jag skulle börja rida...
Svar
4
· Visningar
1 151
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 608
Senast: Liten
·
Hästvård Min lilla varmblodsdam hade imorse kolik, eller förstoppning, antagligen för att hon druckit för lite. Haft veterinär ute och nu bajsar...
Svar
18
· Visningar
3 711
Senast: annonnonne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv