Tips för att få bort knutor på ryggen

Ante

Trådstartare
I samband med en massa insektsbett över manke/rygg i somras fick min häst dessa knutor på ryggen. Hade sadelprovaren ute i veckan och han sa att det var hårsäcksinflammationer som är jättesvårt att bli av med. Jag har masserat med Arnika gel och de ha blivit mindre, nästan helt gått bort på ena sidan. Nu har det regnat och varit kallt så jag har haft täcke på och då blossade de upp lite igen. Kära Bukare - har ni några bra tips på hur man blir av med dessa på ett skonsamt sätt?

Sv: Tips för att få bort knutor på ryggen

Hej!

Min häst fick sådana "knölar" i vintras. Jag tvättade noga med lactacyd och de gick bort. Dock kom de tillbaka efter ett tag och då rakade jag helt enkelt hela ryggen på honom. Då försvann de helt :laugh:

Lycka till!!!

Tips jag fick från veterinär: hålla så rent som möjligt, tvätta med alsolsprit, ha täcke så lite som möjligt. När min häst fick sådana knölar började jag dessutom med fårskinnspad (direkt på ryggen), och knölarna försvann.

Är du säker på att det varit insektsbett och inte sadeln som gnott ?

Hade själv det problemet med min gamla pålle ,torts att jag upplevde att den låg bra :crazy:

Tvätta vojlocken ofta ,alsolsprit alt prova cortisonsalva är de råd jag fick .

Fårskinnsvojlock i mitt fall gjorde saken ännu värre .

Mvh mia

Jag tror att det är en kombination av insektsbett och att sadeln inte legat optimalt. Hade sadelprovaren ute i april och då låg sadeln perfekt och nu när han var ute i början av sept så har min häst ändrat sig så sadeln inte låg helt bra. Nu är det tillrättat och jag har letat på nätet och hittat en del tips. Bl a att massera in äppelcidervinäger på knölarna. Det har jag testat och de är nästa borta nu. Jag är jätteglad över det varma vädret så jag slipper ha på täcke.

Tack för era tips och synpunkter, ni få som svarat!

Hej,

Tee trea oil hudlotion för människor fungerade på min häst när han hade en envis bula.
Tror den kombinerar att vara antiseptisk och lite irriterande så att man får igång lite cirkulation och läkning, men det är bara min egen teori.
Bulan försvann sjukt fort och jag hade hållt på och provat "allt" innan och kunde inte rida hästen på flera månader.
Det var min kille som kom med den lysande idén. :idea:

Var köper man det? Min häst har fått bulor där sadelgjorden sitter.

Jättesent svar här... hade totalt glömt denna tråden.:o
Finns på hälsokost men även på ICA Maxi där jag bor.
Oranga tuber men ABC på. (Australian Body Care tror jag)
Skulle vara roligt att få veta om det fungerar för någon mer.

....har/hade hästen ont när du kände på dom??
Vätskiga eller hårda??

Är du säker på att det beror på insekter eller sadel? En kompis häst fick sk proterinknutor på sadelområdet. Alltså det berodde på att fodret var alltför proteinrikt.

Ja, helt säker. Knutorna är borta nu, försvann med äppelcidervinäger så jag stänger tråden här.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Hejsan! Jag behöver lite tips och råd, känner mig så kluven när det gäller det här med täcken och tjocklek. Så här är det, min häst är...
Svar
11
· Visningar
3 249
Senast: Moa93
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 020
Senast: Boj
·
Hästvård Min häst har sedan flera veckor tillbaka små hårda knutor på ryggen, på båda sidor om ryggraden. Först kollade min tränare och trodde...
2
Svar
21
· Visningar
4 730
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?