Tips för att bli en "riktig" dressyrryttare? ;)

Sv: Tips för att bli en "riktig" dressyrryttare? ;)

Dressyrfantasten skrev:
Hm..kom på idag att jag inte har tillräckligt smala ben för att bli något i dressyrvärlden ;) Har stl 36 och är i åldersgruppen 15-19. Man kommer inte runt hästen på samma sätt.

Hur gör jag bäst för att få smala ben? :D

Vadå?
Måste man ha trådsmala ben för att bli något innom dressyren?:confused:
Det har jag aldrig hört talas om förut!
Jag är 15 och har själv 34/36 (W28" 32") och det går hur bra som helst att rida dressyr med de benen. Jag "kommer runt" min ponny jättebra?:crazy:
Att jag inte är trådsmal är inget som gör oss till ett sämre dressyrekipage, eller?
Detta kan väl ändå inte stämma!?

/Maja

Dressyrfantasten skrev:
Hm..kom på idag att jag inte har tillräckligt smala ben för att bli något i dressyrvärlden ;) Har stl 36 och är i åldersgruppen 15-19. Man kommer inte runt hästen på samma sätt.

Om man väljer den hårda metoden dvs. svälta sig..hur lång tid tar det då ungefär? Är det något man kan göra över jullovet (3½ vecka) Man har ju väldigt lite energi/ork om man inte äter så mkt så då vill jag ju inte drabba skolan.

Jag har absolut inte dåligt självförtroende eller något. Har bara insett att benen ställer till vissa motgångar. Jag är väldigt ambitiös och vill komma upp i högsta klasserna. Då behöver man, enligt mig, ha "kroppskontroll". Och då bör man ju ha rätta "förutsättningarna".

Jag har inget emot "krafftiga" eller så. Bara så ni vet :)

Denna tråd ligger inte fel då detta lutar mer mot dressyr än något annat forum:smirk:
Man behöver bara två saker för att bli bra på dressyr: pengar och långa ben:idea: (skämt)

Dressyrfantasten skrev:
självklart är jag seriös ;)
Jag tror det är hästen som måste ha långa, smala ben... det är då det blir bra?? eller hur??
hur blir man bra i dressyr egentligen???
:angel:

Hallonsoda skrev:
hur blir man bra i dressyr egentligen???
:angel:

Med långa ben, :idea: för bra och målmedveten träning har tydligen inget med saken att göra:rofl:

wert skrev:
Med långa ben, :idea: för bra och målmedveten träning har tydligen inget med saken att göra:rofl:
Nej nej nej långa ben och ameriginosadel och passierträns....... !!!! sen pikeurs exclusive edition på allt för ryttaren!! dåååå du!

hästen måste verkligen ha långa ben. annars sktier det sig.

Om du tror att du kommer att bli en bättre ryttare om du får smalare ben, visst. Men det är inte det som avgör.

Tror du det så har du antagligen missat något, och det är hur du rider som spelar roll, och nej, man kommer inte åt hästen bättre än alla andra med smalare ben!

Man blir proffs för att man aldrig fuskar, för att man kämpar och sliter och för att man verkligen vill inte för att man som du vill svälta sig själv. det blir inte bättre ridning.

Beror ju på din längd då... Jag har också stl 36, men jag är 176cm lång och har lååånga ben.....

Jag har perfekt dressyrkropp! :D

Falkerud skrev:
Man behöver bara två saker för att bli bra på dressyr: pengar och långa ben:idea: (skämt)

Du glömde.. en grand prix-häst också.. (gärna travare, direkt från banan)/ Lavinia.. med troligtvis alldeles för tjocka ben, kommer aldrig bli nån bra ryttare med mina hopplöst muskulösa ben...

Dressyrfantasten skrev:

Om man väljer den hårda metoden dvs. svälta sig..hur lång tid tar det då ungefär? Är det något man kan göra över jullovet (3½ vecka) Man har ju väldigt lite energi/ork om man inte äter så mkt så då vill jag ju inte drabba skolan.

Jag har absolut inte dåligt självförtroende eller något. Har bara insett att benen ställer till vissa motgångar. Jag är väldigt ambitiös och vill komma upp i högsta klasserna. Då behöver man, enligt mig, ha "kroppskontroll". Och då bör man ju ha rätta "förutsättningarna".

Jag har inget emot "krafftiga" eller så. Bara så ni vet :)

Denna tråd ligger inte fel då detta lutar mer mot dressyr än något annat forum:smirk:

det beror inte på hur pass långa och smala ben man har. själv har jag långa och smala ben men rider itne särskilt bra för det, och jag ´känner många med lite kortare och tjockare ben som rider mkt bättre än mig

asså, jag är typ 160 å kraftig. Jag har inte långa ben och ser absolut inte ut som en dressyrryttare !
Jag tävlar på MSV-nivå. Det har inte hindrat mej, visst det ser kanske inte lika bra ut. Men har men en grov häst så ser det ju ändå proposonelligt ut iaf. (Kan inte stava till ordet)
Men men, det ser ju bra ut iaf.
Att vara grov och sen ha en väldigt lätt och elegant häst, det ser inte bra ut. Och jag tror inte heller att det är bra för hästen.

/ Alva

:rofl: Hmm.. bukefalos mest meningsfulla tråd!! :bow:

Förresten.. Om ni har över stl. 41 på skor kan ni aldrig bli proffesionella hoppryttare! :rofl:

Skaffa längre ben istället.
Kanske kan dra ut dem? Sätta skruvar på som man drar lite varje dag? Det är kroppskontroll det!

Jag skulle rekommendera en benförlängning istället för förtunning. Utförs enkelt medelst upprepade kontrollerade benbrott med påmonterade stödställningar vilka håller brottytorna separerade på lagom avstånd för att accelerera bentillväxt. Efter några år kan du ha fått en god förlängning. En fördel är också att du effektivt kan optimera förhållandet mellan femur och tibia samt fibula, genom att förlänga dessa olika mycket för att uppnå den optimala proportionen. Den som vill bli fin får lida pin. Lycka till!

Jag föreslår att du börjar stretcha istället. Gör benen och hela din kropp smidigare så att du kan följa med hästen och släpper eventuella spänningar som gör att du fastnar i en ställning med benen när du rider.

alltså, no offense, men det fulaste jag vet är när man ser knäskålen sådär knotig genom vita ridbyxor. Det är ÄCKLIGT! Iofs har man ju så långa läder i dressyr så det kanske inte syns men ändå!

Dessutom måste det ju vara bättre med lite kraftigare ben så att man kan kramma om hästen ordentligt. I dressyr i synnerhet behöver man ju ha mycket ben på hästen och då verkar det ju bättre med ett par rejäla vältränade ben än ett par klena anorexiaben... så man får lite GO i hästen... eller huuur?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka