Tips för att bli en "riktig" dressyrryttare? ;)

Sv: Tips för att bli en "riktig" dressyrryttare? ;)

ehh, jaha du verkar ju onekligen insatt i ämnet iallafall... :crazy:

*lånar knapp*

Om du har kraftiga ben/lår utan att de är muskulösa betyderdet ju att du är fet (ursäkta uttrycket men iaf mer fett på kroppen än vad som behövs) Det du då ska göra är ju att äta nyttigare (inte svälta) och träna rätt.

Lollan: Jag tror inte att det är en fördel att ha massa muskler på låren (då menar jag alltså MYCKET muskler) då kommer man inte nära hästen. De muskler man behöver får man ju utav ridningen och det krävs inte särskillt mycket muskelkraft i låren för att rida.

Malu

Ja, eller hur? :D Jag kan mycket om lite och lite om mycket. Just ortopedi är väl inte min spetskompetens, då jag är inriktad på andra organismer än de vertebrata med endoskelett, men så triviala saker som hur en benförlängning kan utföras ser jag som "allmänbildning".

För övrigt måste jag säga att jag ej håller med om din inställing att man behöver mycket ben för att rida dressyr på ett bra sätt. Ju mindre benanvändande, ju sensiblare blir hästen och osynligare blir hjälperna. Det motsatta leder i förlängningen till tröghet och skänkeldöd.

men hallå hästen behöver BEN för att kunna sätta under sig på ett riktigt sätt! Hjälpen ska vara svår att se, men stark!

Stark? Lär man hästen att gå på lätta hjälper behöver man inte så mkt styrka. Kan en häst känna en fluga på huden så....

Dr Larson skrev:
Jag skulle rekommendera en benförlängning istället för förtunning. Utförs enkelt medelst upprepade kontrollerade benbrott med påmonterade stödställningar vilka håller brottytorna separerade på lagom avstånd för att accelerera bentillväxt. Efter några år kan du ha fått en god förlängning. En fördel är också att du effektivt kan optimera förhållandet mellan femur och tibia samt fibula, genom att förlänga dessa olika mycket för att uppnå den optimala proportionen. Den som vill bli fin får lida pin. Lycka till!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Jag tror att du i själva verket behöver träna upp din ryttarkänsla inte få smalare ben. Som någon nämde handlar det om kroppskontroll oh då är det muklerna om spelar roll, är du då väldigt smal har kroppen inget att ta av för att bygga muskler. Kan säga att jag rider hkdressyr på SM-nivå, utan smala ben är dessutom förlamad i halva kroppen (alltså bara ett fungerande ben). Detta fungerar utmärkt eftersom jag har full kroppskontroll i alla fall på de muskler som fortfarande fungerar. Om jag bara får känna av hästen ordentligt och viktigare är kanske att hästen får känna av mig, fungerar det trots inte jättesmala ben.

Piccadilly skrev:
:rofl: Hmm.. bukefalos mest meningsfulla tråd!! :bow:

Förresten.. Om ni har över stl. 41 på skor kan ni aldrig bli proffesionella hoppryttare! :rofl:

Äntligen förstår jag varför det är Malin Baryard och inte jag som far fram på de internationella hopparenorna!:D:p Har stl 42-43 i skor, tack för att du upplyst mig!

Senast ändrad av en moderator:

Lollan skrev:
men hallå hästen behöver BEN för att kunna sätta under sig på ett riktigt sätt! Hjälpen ska vara svår att se, men stark!

:eek::eek: :eek:
Sätt hästen med sitsen istället så skall du se att du får en lyckligare medarbetare. Arma lilla tappra kaviartub...

Japp, du jag och min och min adept Fräcke Froddrick kör en klubb. Denna klubb utökas säkerligen med fler som har insikt i ridkonstens djupare kunskapsbanor. Tänk att något så grundläggande skall vara så svårt att förstå och att dårsdkapen gång på gång försöker att återuppfinna det hjul som redan sedan länge finns. Få kunskaper uppvisar sådan ignorans mot tidigare visade vägar såsom ridkonsten. Allt för många tränare tror att de hittat sin egen lilla genväg som i förlängningen visar sig vara inget annat än en för hästen riskabel senväg. Om jag vore slav som med kraft drevs fram varje dag skulle jag absolut arbeta sämre än den som var fri och varje dag visades uppskattning av chefen för rätt utfört verk. Den frie får självkänsla och stolthet som lyser igenom i det vidare arbetet och det är ingen förmänskling det handlar om, det är helt enkelt bara så det fungerar hos sociala organismer. En varg som blir halvt nermejad av sin ledare mår sämre än den som får chansen att lägga sig för visad övre tandrad, en häst mår bättre av att få vinken av baklagda öron och möjligen demonstrativ uppbackning av ledarens bakkärra än att bli ordentligt påpucklad med sparkar och bett. A dictator is never a true leader. In reality everyone hates you in some way, but are just afraid to say it out loud. Do you want to be hated as rider by your horse? I prefer true dual-way respect. M a o, man bör ej överdriva de signaler som visar att man är ledaren om man vill upprätthålla en ömsesidig respekt i ledar-följare förhållandet. Det är fullt möjligt att vara sofistikerat tydlig ändå.

Jag håller med dig i det du skriver. Hästar är individer och skall behandlas som sådana.
Det är trist att många idag inte lär sig att förstå den grunlägande empati som måste finnas om man vill hantera djur. Ja kunskap har gått förlorad, ibland känns det som om ridningen gått in i en djuuup kurva nedåt, där inga tidigare generaretationers erfarenheter tas till vara på.

Lollan skrev:
Hästen behöver förstås ben :idea: Men ryttarens ben är nog mindre viktiga :)

Själv känner jag mig j-ligt fet i denna fråga.... 157 cm kort och 86 kg tung. Fruktansvärt korta ben och armar har jag dessutom, liknar mest en falukorv med huvud. Trots detta kan jag faktiskt rida och få hästen i form (å ändå är det dessutom ett vbl!!). Min tränare ser dock till att anpassa instruktionerna efter min kroppsbyggnad (d v s j-ligt korta ben och armar) så att jag bättre kommer åt hästen med både skänklar och tygelhjälper. Det fungerar faktiskt ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka