Tips att ge penicillin..

Sv: Tips att ge penicillin..

jag tänkte mest på småsår lixom, sådant som inte behöver plåstras om utan bara desificeras för att sedan läka ihop själva.

Mm, just sådana jag använde det till, sårevor och småsår från hagbus och så. De gör jag rent ordentligt en gång och 'bedömmer' och håller sen bara koll på och gör rent (med tvål och vatten) om det blivit väldigt skitigt/lerigt bara.

Hästen dog inte iaf, men som sagt kräver nog snäll häst för sprit svider ju.

Folk verkar tycka att det är bättre att hålla på med brems och ha ett helvete med stickrädda hästar ....

Mia

När min häst var dålig, unghäst, skötte han sig exemplariskt trots att han utsattes för spritbandage, penicillin, metacam...allt man kan tänka sig, han tog det som en man. Och det tror jag beror mycket på att han fick lov att stressa upp sig om han ville, vi tog det bara lugnt och väntade ut honom.

Om jag skulle bremsat eller något annat skulle det gjort honom upprörd och ännu mer misstänksam. Men visst får man inte i medicinen på annat sätt...

Dock det här med positiv inverkan tror jag på, kan man inte typ ha något som mutar med äpplen eller något när den andra sticker? Eller får dom inte äta när man sprutar kanske? Annars tror jag på det. Om det går att skingra hästens tankar tror jag det är det bästa.

Nu är ju alla hästar olika liksom vi människor och endel tål sprutandet andra gör det inte och då gäller det att undelätta för dom hästarna .

De hysteriska hästarna hjälper det nog inte att enbart vara lungn med utan de behöver mer hjälp om de är stickrädda kanske Emla ,lugnande ,muta , brems ...

Det man helst inte ska komma till är just att de fått obehag och börjat trissa upp sig ...

Mia

så skönt! nu är min kuses pencillin-kur äntligen över!! fungerade hela kuren att bremsa henne på örat och sen spruta. och trots detta har hon inte blivit huvudskygg så det känns skönt i alla fall =)

tack för alla tips och tankar!!

Vad skönt, vi har en dag kvar vi, var nyss ner och gav näst sista sprutan. Tyvärr har han fått en böld på halsen sen gårdagens spruta =/

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 405
Senast: Madick
·
Hästvård Minnesgoda läsare vet att K var en mardröm atts pruta som liten, eller snarare att det inte gick. Hennes sprutfobi är ju dock under...
2
Svar
27
· Visningar
2 537
Senast: Muffe
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 987
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka