Tips att ge penicillin..

Sv: Tips att ge penicillin..

Vet att det kan vara svårt då jag fattat det som att hon blir väldigt vild, men försök vara så få som möjligt i boxen när du ger henne sprutan. Försök lugna henne med rösten och som de andra har sagt ge henne något gott efteråt eller under tiden. Att vara färre i boxen kan iaf få henne lite mindre skärrad. Ett tips bara :)

Tack för alla tipsen. Det känns himla skönt att det är fler än bara jag som har problem!!!
Jag verkar ha lyckats vinna över min tjej genom att ha brems på örat. Inte det roligaste metoden men jag tänker köra på det tills det inte funkar längre.. riskerar dock att få huvudskygg häst =/
Sen när den här kuren är över tänker jag träna att lägga kanyl så att hon känner att det inte är farligt. hela den här prosessen stå fast i boxen med brems gör henne stressar =/

Jag pratade med min veterinär och hon sa att det fanns något annat alternativ till penicillin som man gav i munnen men det var dubbelt så dyrt och svårare att få tag på.,

Nu fick jag dessutom veta att det är kvarka min häst har fast i mild form och hon är redan mycket bättre!!!!
suck.. =)

Skönt att hon är bättre!

Hippotrim kan man ju ge i munnen, trimetoprimsulfa. Det är betydligt dyrare ja, men inte svårt få tag i om de inte har leveransproblem just nu eller något?

Jag ska spruta mitt fbl jag i 7 dagar from nu. Jag har inte den blekaste aning hur han reagerar på sprutor så, så kan bli spännande. Han gillar inte när de tagit blodprov och gett lugnande i.v. t ex, men har inte varit värsta sorten. Men får väl se hur det går härhemma att spruta i.m.

Ja har ingen aning om leveransproblem det var bara vad min veterinär sa... får väl höra på närmaste apotek hur svårt det kan vara att få hem..
Lycka till med din! Har läst om en av dina ungkusar som strular..
kan inte hästarna bara förstå att vi hjälper dom?? korkade djur ibland haha

spruträdda hästar ska man absolut inte hålla på och spruta i onödan, särskilt inte om man är amatör och klantig! det kan vara svårt nog för en veterinär med åratal av rutin att sticka snabbt och smärtfritt på en orolig häst. så ring veterinären och säg att du måste få något som du kan ge i munnen istället! annars lär det sluta i olycka båda för dig och hästen. :crazy:

jag förstår inte hur du tänkte att det öht skulle gå att spruta henne om hon var så rädd? du borde bett veterinären om antibiotika som du kan ge oralt direkt, för att slippa betala för dyrt penicillin som du inte kan använda. det borde han iofs kanske tänkt på själv också när han såg hur svårstucken hästen var!

nu när hon redan blivit så rädd och misstänksam lär inget hjälpa, men annars så ska man inte underskatta något så enkelt som att klia hästen! :) min ena var fullkomligt hysterisk bara han såg en veterinär, så spruträdd var han. har utvecklat en teknik där jag håller för ögat så han inte ser sprutan och kliar hårt på halsen eller bogen. då fokuserar han på det och märker inte ens att det sticker. numera tycker han veterinären är rätt okej!

hur menar du att hästen ska behandlas då, nyfiken...

man kan ge sulfa tex, vilket fungerar på väldigt många infektioner. man måste inte ge penicillin så fort det är minsta lilla infektion!!

verkar vara ett oskick i sverige att ge ut penicillinsprutor hit o dit. i norge har jag aldrig nånsin varit med om att veterinären låter ägaren hålla på och spruta hästen själv utan i undantagsfall. där skriver man ut antibiotika som ges oralt istället.

Fast det är inte idealet.

Som redan skrivits i tråden så tar inte sulfa och penicillin samma bakterier. Det är dessutom en större resistens mot sulfa än pc (wonder why... :devil:)

Och hippotrim, dvs trimetoprimsulfa är ett ganska BRETT spektrum. Penicillin är betydligt smalare. behandlingsrekommendationerna BÅDE i human- och djurvården är att dels inte sätta in antibiotika om det inte behövs, men också att när det behövs antibiotika sätta in så riktad som möjligt.

Dvs att INTE behandla med exvis sulfa utan att det verkligen behövs. Idealiskt skulle majoriteten av alla behandlingar föregås av odling + resistensbestämning, och sen skulle rätt preparat och inget annat sättas in.

Som kuriosa fick mammas katt en infektion i näshålan. Riktigt otrevlig sak. Hon behandlades i TVÅ omgångar med bredspektrumantibiotika innan det togs odling. Som visade att bakterierna var resistenta mot i princip allt - utom två sorter penicillin (ej bredspektrum alltså).

Så veterinärerna borde - enligt mig - göra TVÄRTEMOT det du rekommenderar. Ge fan i att skriva ut sulfa kors och tvärs för det är lättast och säkrast för alla inblandade. Och bara sätta in antibiotika när det behövs, och då i så smal typ som möjligt och helst efter odling.

Vad de gör i Norge påverkar Sveriges bakterieflora med, dvs en (ev) överanvändning av sulfa - om det är som du beskriver - ger en ökad sulfaresistent. Och vad ska vi ge till de hästar som har penicillinresistenta bakterier som även blivit sulfaresistenta?

Nja, fast du ska inte släppa taget om skinnet förrän du drar ut nålen. Precis som på IM på människor. Du släpper skinnet när du drar ut för att huden ska lägga sig över instickstunneln och gör att det inte blöder/läkemedel sipprar ut. Att släppa innan ger ett tryck på nålen som kan upplevas obehagligt.

När jag sprutar häst i halsmuskeln så sätter jag nålen och sprutan samtidigt (för hygienens skull) och snabbt ska det gå, som när man kastar pil ungefär. Jag håller med vänsterhanden i ett grepp runt skinnet och drar det åt sidan (detta är också en form av brems som man använder ex. på föl som ska sprutas). Sprutar in läkemedlet, drar ut kanylen och släpper skinnet.

På människor måste du göra så vid IM injektion i ex. sätesmuskeln. Och det händer inte att du sätter nålen före sprutan då du kan kontaminera hela kanylens topp där sprutan sedan sätts i.

Min herre visade sig, iaf första dagen, vara en pärla att sticka :love:

Ang 'stickteknik' så jag drar inte i skinnet eller något, utan jag sätter kanylen (pilkastning var bra beskrivning), sen kopplar jag på sprutan, aspirerar och om allt är okej injicerar jag, och sen drar jag ut spruta + kanyl i ett drag/ett stycke (håller i kopplingen). Jag vinklar inte om när jag väl är i, jag har inga belägg för det, men den chock jag haft var just när jag vinklade om. Så endera 'allt på ett ställe' eller så sätter jag en ny nål.

Jag spritar stickstället och har alltid handskar, och tar nål ur förpackningen med handskar, och är noga med att försöka att inte röra hästen/inredning/mig själv med högerhandens fingrar, utan bara kanylfäste/spruta. Jag drar upp med handskar också. Jag skakar flaskan med vänsterhanden, tar ren kanyl och sätter med högerhanden, tar spruta och kopplar på, drar upp etc med högerhanden, som ju sen är samma hand jag sätter kanyl och sprutar med. Jag är lite vårdskadad dock ;)

Jag fick ge min förra häst pen. under en längre period. Han var snäll men det blev svårare och svårare för varje dag. De började med att jag inte fick ta honom på halen till att han knappt gick att fånga i hagen och till slut var han så spänd i halsen att det inte gick att spruta. Det blev till slut som att försöka spruta in i en sten, stenhårt och gick helt enkelt inte. Jag fick då rådet av vet. att spruta honom i rumpan i stället....

kl

Ett tips om man har en häst som är otroligt rädd för själva sticket är att passa på att göra det när den inte förväntar sig ett stick. Slår man på stora trumman och är flera personer, bremsar, tränger upp i väggen o dyl så blir det såklart en jättestor grej för hästen som redan är stressad och rädd.

En sådan häst brukar jag passa på att sticka i "förbifarten", tex att någon går med hästen förbi mig i gången och så passar jag på att klappa lite på halsen när den går förbi och samtidigt sätter kanylen (eller att jag går bredvid, i halshöjd hela vägen från hagen och genom stallet, klappar hela tiden och plötsligt sätter kanylen, sedan fortsätter klappa och går med bredvid).
Hästen få gå vidare in i boxen och där kopplar jag på sprutan, aspirerar och injicerar. Brukar gå mkt bra och hästen fattar sällan att man stuckit den. Ser till att inte ta samma ställe varje gång utan att byta varje dag, tex om jag stuckit i mitten av stallgången igår så tar jag det alldeles innanför stalldörren idag och kanske alldeles innan boxdörren nästa osv så att inte hästen förväntar sig stick vid ett speciellt ställe.

Denna metod kräver dock att du är säker på var du ska sticka och inte måste stå och vela och välja ställe...

Senast ändrad:

Vissa hästar reagerar dock extremt även på det. Det är ett bra tips att prova, men en bra ide att vara beredd på att det kan bli en stark reaktion ändå.

Länge vacc vi min K just så, fast det gällde att hoppa undan SNABBT. Men jag gick med henne, vet högg in kanylen och injicerade i motstående sida rumpan (så en av spark som riktas varifrån de uppfattar sticket kommer kommer ut i luften och inte mot den som faktiskt sticker), och flydde sen fältet.

På detta sätt fick man ju i henne vaccinet, men går inte påstå att det gick lugnt till, och reaktionen var fruktansvärt stark ändå, så hade man hamnat ivägen hade det slutat illa.

Men alllt beror ju på HUR känsliga de är!

Min fblherre är lite 'kring sig' vid blodprov osv. Inte stökig, men han spänner sig - rejält, och rycker till när de sätter nålan. Han börjar spänna sig redan där de tvättar och ställer sig i position. Han är absolut INTE 'svår att spruta', men jag var lite fundersam hur det skulle gå nu när jag skulle spruta PC, det tar ju betydligt längre tid, och det kan bli så himla trögt/svårt få i vätskan om de spänner hela halsen. Han var tvärcool, helt enkelt för han ingenstans förväntade sig (FAST jag tvättade) att hans matte skulle sticka honom. Han kommer säker vara mer spänd om några dagar när han insett vad jag tänker göra.

Så vissa reagerar ju just för de vet vad som komma skall, andra på just sticket. (Min K brydde sig inte om proceduren omkring, helt cool med det, hon brydde sig om nålen och bara nålen, oavsett läge/omständigheter)

Lite trådkap, men jag känner TS ;) (Det är SS)

Jag sitter på hur mycket injektionstork som helst, kan jag använda den som sårdesinfektion?

*KL* Jag vet inte men om man förväntar sig att saker blir förvärrade så blir jag väldigt fundersam på hur man tänker eller när man vill se hur länge och om det går att fortsätta bremsa istället för att försöka vända en situation till det bättre med andra lösningar som en så enkel sak som EMLASALVAN ?!?

Vet inte men själv vill jag nog hellre mota Olle i grinden och slippa ha en stickrädd häst och de gånger man inte hinner Emla på så fugnerar det oftast att sticka eftersom det fortfarande har varit en relativt pos upplevelse .

Sen att träna en stick rädd häst med kanyler som TS skrev ovan _efter bahndlingskuren _ :o Ibland får Forumet mig mörkrädd när man läser hästhantering .....

Och det går att klippa bort lite hår med sax eller varför inte helt enkelt bremsa och dra en snabb med klippmaskinen så kan man Emla salva få på .

Sen så kan det även fungera att ge pålle lugnande och salvan om den är ohanterbar för att sen efter ett par dagar ta bort det lugnande och fortsätta med enbart Emla och se vad nästa steg blir .

Och som sagt var godis till muta och efteråt .

Dock så har det nog gått för långt med TS häst nu och med det obehag den upplever .

Mia

Om du har en snäll häst ;)

Det är ju sprit i injektionstorken, och sprit i sår svider ju som bekant.

Sen är ju sprit i stora mängder retande, men jag satt förr också på ett gediget lager injektionstork, och en snäll häst, och använde det rätt ofta att göra rent 'cuts and bruises' med.

Jag vet inte men om man förväntar sig att saker blir förvärrade så blir jag väldigt fundersam på hur man tänker eller när man vill se hur länge och om det går att fortsätta bremsa istället för att försöka vända en situation till det bättre med andra lösningar som en så enkel sak som EMLASALVAN ?!?

Nu kan jag inte svara för TS, men för min så gav varken EMLAsalva eller xylocainsalva minsta effekt. Men hon reagerade ju som sagt inte bara när nålen gick genom huden, utan reagerade hela tiden när nålen var inne.

Jag provade emla på henne andra eller tredje gången hon övht fick en spruta. (Första gången var som 3 v gammalt föl, och hon gick i taket fullkomligt redan då, vet sprutade. )

Så, TS kanske provat EMLA?

Sen anser jag iofs inte att man 'normalt' behöver emla hästar 'för säkerhets skull', de allra, allra flesta har ju inga synpunkter på nålar.

Nää kanske inte för säkerhets skull men om man ser att hästen börjar reagera mer och mer !

Och xylocainsalva håller jag med om den har väll ingen effekt på någon ting !

Och det ska vara rejält med salva det går inte att snåla ....

Mia

Det var ju just det jag gjorde med min, emlade när jag såg att hon reagerade. Noll effekt. Och garanterat inget snålande.

Men som sagt, hon reagerade inte bara på sticket genom huden, utan hela tiden nålen var i. Och emla bedövar ju bara huden, så inte konstigt det inte hjälpte henne.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 405
Senast: Madick
·
Hästvård Minnesgoda läsare vet att K var en mardröm atts pruta som liten, eller snarare att det inte gick. Hennes sprutfobi är ju dock under...
2
Svar
27
· Visningar
2 537
Senast: Muffe
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 987
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka