Tips att ge penicillin..

C

cazi

Mitt fullblodssto 6år har fått bihåleinflammation. Ska ha penicillin 10 dagar intramuskulärt.

Dag 1 (när veteirnär gav)= krävdes att jag höll häst plus bremsade mulen, hon var drogad och en tredje person stod vid bakdelen.
Dag 2= Skulle bremsa henne på en gång hon får panik slänger sig handlöst runt i bixen. får på brems ger penicillin ok.
Dag 3= kan inte komma nära hennes mule över huvudtaget. Provar lägga kanylen utan brems hon får panik sliter sig och kastar sig runt inne i boxen och jag vägrar släppa ( vilket leder till en trasig tumme och att kanylen ramlar ner i boxen :O )

Boxen tömms och vi hittar kanylen. Provar igen att bremsa runt örat. detta fungerade.. men i hur många dagar då innan hon blir huvudskygg?

Finns det någon som kan ge mig fler tips hur jag skall klara dessa 10 dagar utan att dö på kuppen.. Lägga handduk för ögat fungerar ej... suck...

Kan tillägga att hon antagligen blivit mycket illa behandlad som ung på galoppen..

HJÄLP!!

Sv: Tips att ge penicillin..

Stackars dig! Jag har inget bra tips men jag har själv haft ett halvblod som var likadan som din häst. Vet hur jobbigt det kan vara.
När han skulle stickas på klinik vid bedövning av olika leder inför hältutredning så var vi fyra vuxna som hjälptes åt och hålla honom vi bremsade både örat och mulen då. Usch det är obehagligt när de blir hysteriska och kastar sig.
Var försiktig så du inte gör dig illa!
Jag tror också som du skriver att hästarna som beter sig såhär förmodligen varit med om något obehagligt tidigare.
Jag har en liten en nu på 1.5 år som jag behövt ge en penicillinkur efter en operation. På honom bremsade jag mulen och min sambo fick hålla honom medan jag sprutade, han har dock aldrig varit med om något obehagligt och har fullt förtroende för oss och då är det ju såklart en enkel match.
I värsta fall kanske vet kan komma ut och ge din häst lite lugnande innan den ska sprutas? Dyrt blir det men det kanske ändå känns bättre än att du eller hästen skadar sig.
Lycka till!

Det finns pencillin att ge oralt, man kan blanda ner det i maten. Fick det i sommras till unghingsten. Kolla med din vet.

prova så länge det går. Ta annars kontakt med din vet och säg att du ej kan spruta den då den blir hysterisk så får han/hon komma på en annan lösning Så att inte du eller din häst skadar er!

Ge hästen penicillinen, sen med något hästen gillar. Gjorde det med medicineringen av smärtstillande förra sommaren på min fångpolle. Efteråt fick han Proviva, något han älskar! Sen var det rekomentationer av veterinären, bra för magen. "Det kan hända att du får blanda ner det i maten, då hästar sälland gillar detta" Slurp sa det bara och sen stod han och slickade i 10 min. Han ÄLSKADE det!

Något positivt efteråt med andra ord ;)

Vet inte hur många gånger jag har nämner EMLA SALVA på Buke men ingen verkar tro på att det hjälper .

Folk verkar tycka att det är bättre att hålla på med brems och ha ett helvete med stickrädda hästar ....

Raka och ha på Emla en timme innan du ska sticka ,jag har själv inte varit med om en häst som det inte har fungerat på utan dom som varit rädda har tvärtom kommit över sina rädsla ..

Hade även en tecken kontrollant ute som börjat ge det rådet vid chippningar på hästarna och även hon upplevde att det var stor skillnad på dom när ägarna Emlasalvade fölisarna mot innan ...

Men nu kanske rådet är försent eftersom hon vet vad som händer. Stoppa även in enn med en morot i mun direkt efter det är klart är också alltid positivt för pålle .

Mia

När jag ska spruta i muskeln brukar jag backa upp hästen i ett hörn av boxen, hålla upp en hink med antingen havre eller äpplen vad nu hästen verkar tycka är godast. Håll för ögat på den sida medhjälparen ska sticka så hästen inte ser vad som är på gång. Detta funkade bra på unghästen som ett par månader tidigare (och ett antal kilo lättare) höll på att riva halva kliniken trots fyra vuxna som hängde i henne. Själv satt jag knockad i ett hörn efter blivit skallad av henne. Men jag sprutade henne i 14 dagar hemma med hjälp av min hästovana mamma

Emla salva har jag enbart provat på mig själv via sjukvården och det funkade inte speciellt bra på mig i alla fall.

Be om att få byra pencillin från spruta till ett sådant som du kan ge i fodret. Det låter som det bästa för både dig och din häst! Akta så ingen av er gör er illa :S

tack för alla tipsen! jag kör på brems på örat tills det inte funkar längre då provar jag det ni sagt =)
Till MIaa: jag hade gärna velat prova din metod men jag kan inte klippa henne utan att först ge lugnande.. och jag kan inte ge lugnande spruta utan att bremsa..ond cirkel =/

Att hästar kan vara så sjukt envisa egentligen... suck..

=)

Haft en totalt stickfobisk sak, behöver inte få in på alla detaljer vilken fars det var när hon skulle stickas.

Men några tips som kanske kan hjälpa.

Prova bremsa henne med en 'under läppen brems'. Det är enkelt förklarat en rem som går under överläppen, och trycker på tandköttet. På de jag provat (sådana som endera gåt i taket fullkomligt av nosbrems, eller de som likt din vet vad som väntar när man närmar sig mulen och helt enkelt inte tänker delta) har de gett samma effekt som en vanlig brems. Men är mycket lättare få på och att justera/dra åt även om de inte är riktigt med på noterna.

Sen, har du provat sticka i annan muskel än halsen, jag lyckades lura min några dagar iaf med att sticka i bröstmuskeln, den har de mycket svårare att spänna med.

Emla var helt verkningslöst för min, men hon var inte bara känslig för sticket, utan hela tiden nålen var inne.

Sista utvägen är att du helt enkelt får ställa henne på klinik med permanentkanyl, eller om hon står hemma med permanentkanyl och vet kommer ut och sprutar.

Du har mitt fulla medlidande, jag vet hur det är. Och jag hoppas du kommer på tillräckligt med tips och trix för att klara er igenom kuren!

Be om att få byra pencillin från spruta till ett sådant som du kan ge i fodret. Det låter som det bästa för både dig och din häst! Akta så ingen av er gör er illa :S

Det finns pencillin att ge oralt, man kan blanda ner det i maten. Fick det i sommras till unghingsten. Kolla med din vet.

Det finns dessvärre inte penicillin att ge oralt till häst. Upptaget blir inte som tänkt.

Det som finns att ge oralt är sulfa, vilket är något annat, och ibland men inte alltid kan ersätta peniciliin.

*KL*

Prova att, mellan tumme och pekfinger, nypa i skinnet ungefär där du tänker sticka. Håll kvar greppet med ena handen och tryck sedan, med andra handen, i kanylen långsamt strax intill ditt skinngrepp. När kanylen sitter i kan du släppa hudgreppet och ge injektionen "som vanligt". Arbeta långsamt och lugnt.

Ovanstående har jag mycket god erfarenhet av på stickrädda/känsliga hästar. Det förutsätter givetvis att man får komma nära hästen och att man får nypa i skinnet.

-M

Håller med Alexandra. Prova bröstmuskeln/bringan, kan fungera suveränt på hästar som överhuvudtaget inte går att spruta i halsen.
PL

Ge hästen penicillinen, sen med något hästen gillar. Gjorde det med medicineringen av smärtstillande förra sommaren på min fångpolle. Efteråt fick han Proviva, något han älskar! Sen var det rekomentationer av veterinären, bra för magen. "Det kan hända att du får blanda ner det i maten, då hästar sälland gillar detta" Slurp sa det bara och sen stod han och slickade i 10 min. Han ÄLSKADE det!

Något positivt efteråt med andra ord ;)

Kan tillägga att han fick det insprutat i munnen två gånger om dagen.

Håller med Alexandra. Prova bröstmuskeln/bringan, kan fungera suveränt på hästar som överhuvudtaget inte går att spruta i halsen.
PL

Vågar man göra det utan att ngn har visat hur man ska göra? Var sticker man då någonstans? (Dum fråga antagligen men jag tycker inte om att spruta hästar.) Jag vet hur man ger den i halsen.

På bringan, ner mot frambenen, så har de ju två stora 'muskelkuddar', är du me var jag menar? Stick 'mitt i' där den (kudden, inte sicka mitt emellan alltså) är som tjockast och i övrigt gör du på samma sätt som vid halsinjektion, dvs sätter nålen, aspirerar och ser till du inte hamnat i blodkärl/får blod och sen injicerar du.

P-L kan nog ge bättre beskrivning dock om du inte begrep =)

Tror inte det är någon jätterisk om man bara fattar var som avses och lärt sig sticka i muskel (hals), jag fick rådet på telefon till min, dvs vet litade på att jag inte sjabblade till det iaf ;)

Det går sätta i bakdelsmuskulaturen med, men det är större risk för följdproblem om de skulle ha sån otur så de får en böld eller liknande där, jämfört med hals och bringa/bröstmuskulatur.

Jag är kanske med på vad du menar, blir nervös bara vid tanken på sprutor. det var länge sedan vi var tvungna att göra detta. Jag är inte alls rädd för att få sprutor eller ta andra prover. Men tycker det är otäckt att ge sprutor. :cry:

Men jag har kommit på att jag kan fråga veterinären när det väl blir dags nästa gång.

spruträdda hästar ska man absolut inte hålla på och spruta i onödan, särskilt inte om man är amatör och klantig! det kan vara svårt nog för en veterinär med åratal av rutin att sticka snabbt och smärtfritt på en orolig häst. så ring veterinären och säg att du måste få något som du kan ge i munnen istället! annars lär det sluta i olycka båda för dig och hästen. :crazy:

jag förstår inte hur du tänkte att det öht skulle gå att spruta henne om hon var så rädd? du borde bett veterinären om antibiotika som du kan ge oralt direkt, för att slippa betala för dyrt penicillin som du inte kan använda. det borde han iofs kanske tänkt på själv också när han såg hur svårstucken hästen var!

nu när hon redan blivit så rädd och misstänksam lär inget hjälpa, men annars så ska man inte underskatta något så enkelt som att klia hästen! :) min ena var fullkomligt hysterisk bara han såg en veterinär, så spruträdd var han. har utvecklat en teknik där jag håller för ögat så han inte ser sprutan och kliar hårt på halsen eller bogen. då fokuserar han på det och märker inte ens att det sticker. numera tycker han veterinären är rätt okej!

Senast ändrad:

Men det finns inte penicillin att ge oralt till häst - alltså har man inget alternativ! :cool:

Nej, det finns inget penicillin att ge i munnen, men det finns trimsulfa. Och om resistensbestämningen inte wisar att det är ett olämpligt wal aw antibiotika så är det ett bra alternatiw i det här fallet.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 405
Senast: Madick
·
Hästvård Minnesgoda läsare vet att K var en mardröm atts pruta som liten, eller snarare att det inte gick. Hennes sprutfobi är ju dock under...
2
Svar
27
· Visningar
2 537
Senast: Muffe
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 987
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka