Tipps på en bra familjehund

Sv: Tipps på en bra familjehund

Kooikerhondje!
Var intresserad av en sådan innan, men det blev inte av tyvärr :(

Lagom stor, mestadels sällskap men lite spår, lydnad, freestyle och agility funkar dom till!
Och att den är grymt söt är ju ett gigantiskt pluss!!!

Mia

Kooiker har väldigt komplicerad avel, och det kvärs MYCKET efterforskning för att få tag på en bra hund vad jag har förstått. Flera "stora" uppfödare avlar på mentalt instabila hundar, och det finns inte mycket statistik.

Priscilla här på buke har kooiker och är insatt i aveln, och vad jag förstått av henne och det jag läst själv är det inte så lätt alls att hitta en bra hund. Det är en grym ras om man får tag i rätt hund, men som sagt, det är svårt tror jag. Dessutom är det en hund som verkligen kräver sin förare i miljöträning o s v.

WHIPPET WHIPPET helt klart. Lagom stor, ingen jobbig päls. Tillgiven och tyr sig till flocken. Oerhört vänlig hund som knappt märks inomhus, men som ändå har mycket energi utomhus. Behöver inte jätte mycket aktivering, vill bara självklart springa av sig någon gång om dagen. De har mycket spring i benen, och finns inget vackrare än att se en vinthund sträcka ut:d

Den helt perfekta hunden i mina ögon. Aldrig mer någon annan ras än en vinthund:love:

Jo dom vill kanske ha en ny hund. Får en labrador av uppfödaren senare i höst. Men de vill nog inte satsa på en labrador igen. Vet hade tagit bort 5 st labradorer för fel på leder.
De kollade på schnauzer mellan, eller jack rassel . Vet inte

Skulle absolut inte ta emot en ny hund efter den uppfödaren med tanke på dels vad de avlat på, och vad dina föräldrars hund fick för avläsning.

Schnauzer skulle jag rekommendera EMOT, även om jag annars gärna framhåller schnauzer utefter de önskemål som framkommit. MEN, med ledning av vad du berättat om dina föräldrar och de problem de haft med tidigare hundar, så tror jag de behöver en lite mjukare hund. Så varken schnauzer eller JR.

Cavalier som någon föreslog, om man kollar noga, tror jag skulle passa om de kan tänka sig pälsvärden. Whippet tycker jag också var bra förslag, om de kan tänka sig att täcka?

Men en mjukare hund absolut, med tanke på det du berättat. Så för en gångs skull rek jag inte schnauzer.

Skulle absolut inte ta emot en ny hund efter den uppfödaren med tanke på dels vad de avlat på, och vad dina föräldrars hund fick för avläsning.

Schnauzer skulle jag rekommendera EMOT, även om jag annars gärna framhåller schnauzer utefter de önskemål som framkommit. MEN, med ledning av vad du berättat om dina föräldrar och de problem de haft med tidigare hundar, så tror jag de behöver en lite mjukare hund. Så varken schnauzer eller JR.

Cavalier som någon föreslog, om man kollar noga, tror jag skulle passa om de kan tänka sig pälsvärden. Whippet tycker jag också var bra förslag, om de kan tänka sig att täcka?

Men en mjukare hund absolut, med tanke på det du berättat. Så för en gångs skull rek jag inte schnauzer.

Håller med i allt du skrev :)

Liten fundering...

Några/någon utav raserna som tipsats om här är ju raser som dras med en hel del (ex cavalier ?), det kräver ganska gediget förarbete innan man väljer uppfödare ens, är TS föräldrar beredd på det ?

Annars kan det ju sluta lika illa som med labben tyvärr :(

Liten fundering...

Några/någon utav raserna som tipsats om här är ju raser som dras med en hel del (ex cavalier ?), det kräver ganska gediget förarbete innan man väljer uppfödare ens, är TS föräldrar beredd på det ?

Annars kan det ju sluta lika illa som med labben tyvärr :(

Förhoppningsvis har de väl lärt sig någonting. Men absolut det är en klart berättigad frahåga/fråga. Precis som om de köper en hund som 'kräver' mycket, att risken är att det blir problem i någon form med den som de tidigare.

Vad finns det för lämpliga raser som är sunda (eller iaf sundare än genomsnittet) då som fyller kraven måntro?

Funderat lite mer..

Rotterö - Kanske skulle dina föräldrar fundera på en vuxen omplacering? Stod och tänkte lite när jag mockade, och de verkar än inte vara helt nöjd med någon hund de haft. Mycket skyllt det på ras (schäfer är skälliga, labbar är dampiga osv), men det känns inte som av det du berättat iaf som de haft någon hund de varit helt nöjd med?

Nu kan man ju diskutera om det är hundfel eller förarfel, men om vi låter det vara osagt, så just det att de valde att ta bort sin UNGA hund som faktiskt av vad du sa medan jag hann med att läsa i alla fall INTE hade några problem av sina höfter. Visst att det var en riktigt, riktigt dålig höftledsstatus utefter avläsningen, men hunden hade inga problem alls i dagsläget som jag förstått OCH det finns mer än en hund som faktiskt levt ett långt lyckligt 'familjehundsliv' med dito - eller tom sämre höfter. De valde att inte ens försöka, och det + att det utefter det du skrivit här tycks ha haft lite problem med hundens beteende även om beteendet i sig inte varit något konstigt, mer de har upplevt det som besvärligt.

Det fick mig att fundera på om inte det bästa är att de skaffar en redan VUXEN hund. Om man vill ha exakt en viss typ av hund, med en viss hälsa, så är valp alltid en chansning. Och det ÄR otroligt beroende av hur föraren är hur hunden blir, men även hunden spelar in. Och man KOMMER ha mer eller mindre långa perioder från valp till vuxen som man i sinnet allvarligt är beredd att ge bort hundskrället till närmsta förbipasserande (idag kunde någon fyndat en 7½ månad gammal - uppenbart stendöv - riesenschanuzer herre. Hade bara varit att passera förbi strax efter att han först mopsat sig mot den äldre, sen hoppat PÅ katten, och toppade det med att stå och titta på mig - och jag svär på att han flinade inombords - och tycka 'jaha, och vad ska du göra annars menar du?' och ignorerat min inkallning. ...:devil: )

Och det känns som dina föräldrar inte riktigt vill ha det, att risken är de upplever nästa hund som besvärlig om den är väldigt energisk och krävande, att risken är att om nästa hund inte har perfekta höftleder tar de bort den osv.

Men om de väljer en vuxen hund kan de leta tills de hittar det de vill ha. En hund som är friröntgad med UA höfter och armbågar, ögonlyst och utan blåsljud osv, och med ett temperament och en uppfostran som de vill ha. Då behöver de 'bara' jobba på att underhålla det. Och man riskerar inte att de i besvikelse tar bort pga att hunden inte är felfri, eller att de upplever hundens temperament som jobbigt etc?

För känslan jag fått via dina trådar är att de eg vill ha en hund, inte eg forma en hund? (Och det är inget fel med det så, men då ska man nog avstå från att välja en valp, som måste formas, och som sagt är tt betydligt osäkrare kort)

Kloka reflektioner, Alexandra_W! :bow:

Jag vet inte vad labradoren fick på höfterna, men jag antar att det var ett katastrofresultat och jag beklagar verkigen Rotterös föräldrars förlust. :( Det är verkligen ledsamt att hela historien med hunden blivit som den blivit. Jag antar att både hundens krävande sätt och fysiska åkomma har gjort familjen ledsen.

Precis som du, så undrar jag om inte det bästa i detta läge vore att satsa på en trevlig omplacering. Det kan ta lite tid och tyvärr är många omplcaeringar problemhundar och placeras om för att ägaren inte orkar med dem.

Men det finns trots allt hundar som är jättefina, som pga familjens ändrade planer eller andra skäl de inte kan råda över, försöker hitta ett hem.

Rotterö;

Kanske skall du hjälpa dina föräldrar att leta på de rasklubbars hemsidor som de är intresserade av och se om det finns omplaceringar till buds? Kanske kan man själv annonsera efter en omplacering?

Jag vet att för en tid sedan omplacerades en fyraårig, mycket trevlig dv.schnauzerhane bara pga av han använts tillräckligt i aveln. Den person (eller de) som tog över honom fick en kärnfrisk, meriterad och väluppfostrad hund som dessutom var fin att se på! :)

Så- omplaceringar kan vara rena lyckokasten. Och, när jag tänker efter, tänk hur sällan man egentligen köper en fölunge? Kanske skulle man vara lite mer öppen för vuxna hundar som man är för hästar?

Jo, tiden är ju en aspekt, man kan få vänta läänge. Samtidigt så om det tar säg 1½ år att hitta den där Hunden med stort H som omplaceras, så hade man om man börjat med valp ändå inte ens varit i närheten av 'slutresultat'. Om de försöker tänka så kan det ju kanske kännas lite lättare. Att det är iaf mindre tid än det tagit att KANSKE fått se valpen växa upp till en sund individ med önskat temperament och format den till den typ av hund man vill ha.

Och har man tur kan det ju gå betydligt fortare. Går ju våldsamt i vågor det där med omplaceringar, ibland är det ingenting, ingenting och lite 'sånt man inte vill ha' (t ex problemhund), ibland är det flera stycken friska, sunda, vettiga som måste byta hem pga dödsfall, skilsmässa, allergi osv. Men man får ju räkna med att de tar tid. Och - viktigt - i rotterös föräldrars fall - akta sig noga för att falla för 'frestelsen' att ta den där problemhunden för det är nog 'inte så svårt att fixa'. Visst, vissa 'problem' kan man ju överse med, om hunden är skällig i lägenhet men problemfri på landet och man bor på landet t ex, men inte falal för frestelsen att tro att 'det där löser sig säkert'. För det kanske det gör, men lika gärna inte.

Kan de tänka sig - vilket det verkar - mer än en ras ökar ju chansen hitta 'rätt' snabbare med.

Inväntades resultatet ens?

Enligt annan tråd där Rotterö skrivit om det så ja. Men det lär varit ganska omgående som beslutet genomfördes. Men samma dag hon skrev att hunden tagits bort, skrev hon att det var pga resultatet av avläsningen, dvs hon hade båda två samma dag där, så de lär ju ha fått avläsningsresultatet innan de genomförde avlivningen.

(Antar det är okej att klistra in då det är i annan tråd på forumet det finns, och HD-resultatet dels är offentligt via avelsdata, och Rotterö själv talat om det. Samt att klistra in det i det här fallet talar för TS sak, och alltså inte är något som slår 'emot' henne eller liknande, tvärtom)

2009-02-24 16.03
I dag 14 10 Tog mina föräldrar bort sin labrador.
Efter ett mycket dåligt resultat av höfterna E på båda .
Han blev bara 13,5 mån
Efter att ha pratat med veterinär,Så bestämde dom det.

Då har dom väl haft otur med labradorer, tyvärr. Annars är det den ras jag skulle rekommendera, snälla, lugna, (alla fall när dom är över 2 år:D) lättfostrade, kan dra barnen i pulkor och vagnar om man vill. Leker gärna och busar men far inte runt och knuffar omkull barnen och är våldsamma. Mycket trevliga hundar för en familj.

Det finns en ras som heter King Charles också. Lite annorlunda i utseendet och en liten aning större än cavaljeren. Jag har inte hört att de är behäftade med hjärtfel.

Så måste jag givetvis slå ett slag för den ras jag själv har: Dvärgpinscher, just nu en populär ras. Såpass populär att man måste se upp med mentaliteten.

Det skriver jag under på!
Dom är ju tillomed lite mer 'fräsiga' än vad en tråk cavalier är:angel:

Vad då "tråk" Cavalier......

dessy35.jpg

dessy78.jpg

dessy110.jpg

dessy178.jpg

dessy203.jpg

Skickar härmed en skäggbening att gnaga på dina smalben... :angel:

Dessy-tomte_redigerad-2.jpg

Det finns en ras som heter King Charles också. Lite annorlunda i utseendet och en liten aning större än cavaljeren. Jag har inte hört att de är behäftade med hjärtfel.

Så måste jag givetvis slå ett slag för den ras jag själv har: Dvärgpinscher, just nu en populär ras. Såpass populär att man måste se upp med mentaliteten.

King Charles Spaniel menar du och de är mindre än Cavalieren inte större..plus att de har hoptryckt nos a la pekigneser..

En del struntar i det och avlivar istället när felen uppkommer...

Båda de cavalierer jag haft fick åldersklaffel på hjärtat men de levde ändå till de var 12 år gamla så inte måste man avliva bara för att de får ett fel.
I de flesta fall går det att medicinera så de kan leva ett värdigt och aktivt liv trots hjärtproblem.

alltså nä... inte en hund till... jag tycker att dina föräldrar måste ta sig en rejäl funderare på varför det går galet med deras hundar innan de ens andas tanken ny hund. så mycket problem som de (ni?) har haft kan inte enbart skyllas på dåligt hundmaterial. de måste också lära sig att använda kunskaperna som finns kring rasbundna sjukdomar, och vad man gör för att undvika dem. först när de är klara med det bör de tänka på vilken ras de i så fall ska ha.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 524
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka