Sv: Tipps på en bra familjehund
Funderat lite mer..
Rotterö - Kanske skulle dina föräldrar fundera på en vuxen omplacering? Stod och tänkte lite när jag mockade, och de verkar än inte vara helt nöjd med någon hund de haft. Mycket skyllt det på ras (schäfer är skälliga, labbar är dampiga osv), men det känns inte som av det du berättat iaf som de haft någon hund de varit helt nöjd med?
Nu kan man ju diskutera om det är hundfel eller förarfel, men om vi låter det vara osagt, så just det att de valde att ta bort sin UNGA hund som faktiskt av vad du sa medan jag hann med att läsa i alla fall INTE hade några problem av sina höfter. Visst att det var en riktigt, riktigt dålig höftledsstatus utefter avläsningen, men hunden hade inga problem alls i dagsläget som jag förstått OCH det finns mer än en hund som faktiskt levt ett långt lyckligt 'familjehundsliv' med dito - eller tom sämre höfter. De valde att inte ens försöka, och det + att det utefter det du skrivit här tycks ha haft lite problem med hundens beteende även om beteendet i sig inte varit något konstigt, mer de har upplevt det som besvärligt.
Det fick mig att fundera på om inte det bästa är att de skaffar en redan VUXEN hund. Om man vill ha exakt en viss typ av hund, med en viss hälsa, så är valp alltid en chansning. Och det ÄR otroligt beroende av hur föraren är hur hunden blir, men även hunden spelar in. Och man KOMMER ha mer eller mindre långa perioder från valp till vuxen som man i sinnet allvarligt är beredd att ge bort hundskrället till närmsta förbipasserande (idag kunde någon fyndat en 7½ månad gammal - uppenbart stendöv - riesenschanuzer herre. Hade bara varit att passera förbi strax efter att han först mopsat sig mot den äldre, sen hoppat PÅ katten, och toppade det med att stå och titta på mig - och jag svär på att han flinade inombords - och tycka 'jaha, och vad ska du göra annars menar du?' och ignorerat min inkallning. ...

)
Och det känns som dina föräldrar inte riktigt vill ha det, att risken är de upplever nästa hund som besvärlig om den är väldigt energisk och krävande, att risken är att om nästa hund inte har perfekta höftleder tar de bort den osv.
Men om de väljer en vuxen hund kan de leta tills de hittar det de vill ha. En hund som är friröntgad med UA höfter och armbågar, ögonlyst och utan blåsljud osv, och med ett temperament och en uppfostran som de vill ha. Då behöver de 'bara' jobba på att underhålla det. Och man riskerar inte att de i besvikelse tar bort pga att hunden inte är felfri, eller att de upplever hundens temperament som jobbigt etc?
För känslan jag fått via dina trådar är att de eg vill ha en hund, inte eg forma en hund? (Och det är inget fel med det så, men då ska man nog avstå från att välja en valp, som måste formas, och som sagt är tt betydligt osäkrare kort)