Tipps om tränsning önskas

S

solenbakommolnet

Önskar få tipps och idéer av er hur jag tränsar (eller stavas det tränslar?) min vän lättast :crazy:

Just nu är hon inte så där villig att ta bettet i munnen utan "fingret i mungipan"-grejjen måste till :devil:

Hur får jag henne att ta bettet :confused:

Muta med godis.
Varje gång h*n tagit bettet så får en godisbit (nyttigt såklart). I början så måste du använda fingret men h*n fattar nog ganska snart, och gapar sedan själv.

Hästen i fråga är en ungis så jag vill inte hålla på med godis för mycket ;)

Kanske kan göra det var annan gång :d

Men är det ett problem att du stoppar in fingret i mungipan?
Jag ser ingen större fördel med att hästen gapar av sig självt. :confused:

vill du absolut att hon ska gapa så doppa mittdelen av bettet i melass eller oblandad äppeljuice..

annars ska du göra så att du lägger över tyglarna över halsen, samlar ihop alla lösa delar i höger hand och lägger armen mellan hästens öron, sidostyckena över nosryggen och bettet framför nosen.. då behöver du bara använda en liten böjning av handleden för att bettet ska åka mot munnen.. när hästen tagit bettet trär du igenom öronen och sedan fäster du käkremmen och ev nosgrimma..

Min häst får alltid en liten bit örtgodis när jag ska stoppa in bettet i munnen och så här har jag gjort sen hon var unghäst och var ovillig att bli tränsad resultatet?
Jo nu blir hon jätteglad så fort hon ser tränset :d eftersom hon förknippar det med något positivt och hon sänker huvudet och tycker inte att jag kan tränsa henne fort nog och om jag skulle glömma godiset nån dag så säger hon oftast bara jaja shit happens men skulle hon tigga så säger jag bara att tyvärr jag har inget idag
ska jag sluta med det nån gång nääähh verkligen inte det är ju bara bra att dom gillar de konstiga grejer vi gör med dom

Min kompis satt en klick honung på bettet och efter bara några dar så var hon lätt att tränsa.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 486
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka