Tipps och en fråga....

Sv: Tipps och en fråga....

Men om jag inte får henne att gå på "tygel" hur ska jag då kunna jobba henne med både balans och rygg o allt där till?? Jag har då alltid blivit lärd att ner på tygel så jobbar de med allt som de ska därför ska man ALLTID eftersträva detta!

Det skulle nog underlätta för de som försöker hjälpa dig om du förklarar vad din definition på "gå på tygeln" är.

På det du har skrivit låter det som att du tror att hästen först ska böja på nacken för att sedan kunna bära sig och trampa under sig. Så fungerar det tyvärr inte, snarare tvärt om. Först vill man få hästen att trampa under sig och när detta är uppnåt ska hästen automatiskt/med små hjälper "böja på nacken", det ska dock aldrig vara det primära målet, huvudets placering kommer automatiskt när din häst går i en bra form.

Lycka till!

Jag känner varken dig, din häst eller din kompis så därför vet jag av förklarliga skäl inte hur mycket ni kan eller hur hästen rids i verkligheten. Men utifrån dina inlägg får jag mycket starkt intrycket av att det inte handlar om en "korrekt form" du strävar efter (åtminstone inte för tillfället) utan det är bara "böja-på-nacken-syndromet".

Du skriver i ditt första inlägg att du har jättesvårt att rida din häst på tygeln. I nästa inlägg skriver du att du inte har några problem med att få henne att trampa under sig. Att hästen går i form/går på tygeln är just att hästen trampar under sig. Och då är det inte att hästen ska ha så stort övertramp som möjligt... Ju mer samlad en häst är desto kortare kommer stegen att bli. När hästen trampar under sig, eller rättare sagt ”sätter sig”, innebär det att vinklarna mellan lederna minskar (alltså fälls ihop mer). Att stegen blir kortare kan man enkelt pröva själv; man sätter sig på huk och prövar sedan hur långa steg man kan ta...

Du funderar sedan på hur du ska kunna jobba hästen i balans och att hon arbetar med ryggen o.s.v. när du inte får henne på tygeln. Du skriver också att du har blivit lärd att ”går hästen ner på tygeln så jobbar de med allt som de ska och därför ska man ALLTID eftersträva detta!”. Se det från andra hållet istället!! Hur kan hästen gå i form/gå på tygeln om den inte är i balans, är lösgjord, lydig för hjälperna? Hur kan hästen gå i form/gå på tygeln om man inte börjar med att förflytta vikten bakåt?

”Rätt form”/gå på tygeln handlar ju om att hästen ska arbeta på ett ergonomiskt sätt och att den snabbt och enkelt ska kunna göra det ryttaren ber den om. Det kan hästen bara göra om den är i balans. Och för att kunna vara i balans även med en ryttare på ryggen måste hästen flytta bak tyngdpunkten. När hästen balanserar upp sig själv och ryttaren på ett bra och ergonomiskt sätt får man "automatiskt" rätt form, att hästen går med nacken som högsta punkt, genom tyngdförflyttningen bakåt så minskar vinklarna i bakbenenslederna, ryggen rundas. Det är detta som är rätt form. Vart huvudet är spelar egentligen ingen roll när man strävar efter att rida hästen i form, det blir mer som ett kvitto på att man har gjort rätt ”där bak”.

Vad gäller pelhambettet så är jag mycket skeptiskt till det, allra helst de som är ledade. Ett normalt (oledat) pelham har den nackdelen att man inte kan på verka på hästen ”ensidigt” som man kan göra med till exempel ett vanligt ledat tränsbett. Därför har man kommit på den smarta idén att göra ledade pelham för att försöka lösa detta... Saken är bara den att en ledad mundel inte fungerar så bra ihop med kindkedjan (som man behöver för att få hävstångseffekten). När man då tar i tyglarna kommer stängerna att börja rotera runt mundelen och därmed kedjan spännas, precis som med ett vanligt stångbett, MEN, istället för att ge en hävstångseffekt kommer det ledade bettet att vika sig och mundelen åker upp i gommen. Att mundelen åker upp i gommen gör det inte mer troligt att hästen ska vilja sänka huvudet. Förutom att mittenleden kommer att åka upp i hästens gom så böjs bettet vilket gör att kindkedjan blir ”lösare” och då måste man ta mycket mer i tyglarna för att få hävstångseffekten (vilket är den effekt man egentligen är ute efter). Man skulle kunna lösa detta genom att korta kindkedjan mer men detta kommer att göra att bettet till slut är som en stor järnnäve som kniper åt runt hästens underkäke med ett bett som sticker upp i gommen. Summa summarum så är inte pelhambettet något speciellt trevligt eller användbart bett...

Det jag skulle gör i din situation är inte att använda ett skarpare bett utan jag skulle försöka ”släppa tyglarna helt”. Ju mer man kan inverka med sätet och desto mindre man behöver ha tyglarna och bettet desto bättre. Att testa att rida utan vare sig sadel och träns är ett mycket bra sätt att pröva om man verkligen rider med sätet eller inte... Och om någon nu funderar om det verkligen går att rida dressyr utan vare sig sadel eller träns så kan jag tala om att det går alldeles utmärkt:smirk:

Detta är mina åsikter och tankar om din situation. Hoppas att det kan hjälpa dig något!

Sara

LenaMoon skrev:
Blir inte besviken av att höra att det inte fins några genvägar för det är jag fullkomligt medveten om, det som känns tråkigt är när man ställer en fråga och blir behandlad som om man inte vet någonting i princip! Om du förstår vad jag menar! Nu måste jag då ställa kanske en väldigt dum fråga!!!!!
Men om jag inte får henne att gå på "tygel" hur ska jag då kunna jobba henne med både balans och rygg o allt där till?? Jag har då alltid blivit lärd att ner på tygel så jobbar de med allt som de ska därför ska man ALLTID eftersträva detta! Hon är förövrigt 19 år och är tävlad upp till LA. Jag kan få ner henne på tygel och det går bra i skritten har kommit så långt att det går hyffsat i traven! Prolemet är att hon blir väldigt skumpig osv när hon kör upp huvudet! Och jag har som regel att när jag rider ute så är det ok att göra så men när man tränar som ska man jobba o inte bara "skutta" runt om ni förstår vad jag menar! Min vänn förövrigt har själv haft häst i 15 år och tävlat i dressyr så gått som lika länge därför så rekomendera hon mig att köpa ett pelham för att hjälpa mig framåt. Hon är den som lärt upp mig på det jag kan nu....och jag litar naturligt vis på henne då hon alltid är med när jag rider och ser vad jag gör! Hon har även hon ridit min häst och vet hur hon är och vad hon kan!

Problemet med forumet är ju att man inte vet innan hur mkt kunskap personen har som frågar. Därför formulerar man ofta ett standard- svar och hoppas på att det kan vara till ngn nytta. Men det innebär inte att man har ngn förutfattad mening om att personen i fråga inte kan någonting alls! Utan det är bara försök att hjälpa till. Och alla måste vi ju börja någonstans. Man är ju inte fullärd från början. Och de misstag som man själv gjort och gått igenom delar man gärna med sig av i förhoppning att ngn annan inte ska behöva göra om samma. Och just skarpa bett finns det tusentals erfarenheter kring som säger att det inte löser några problem öht! Utan oftast ger det bara tvärtom mer problem. Så det handlar inte om att vi tycker att vi kan mer än dig utan enbart om att vi lärt oss att det inte löser någonting.

Och appropå formen så är det ju ett mål att sträva efter. Om det tex var is-dans du hade börjat med så hade du ju inte börjat med piruetter direkt och kännt dig besviken om du inte klarade av det. Eller hur? Och det är likadant med dressyren. Det är inte alla hästar som är lättridna och som ger bort saker gratis. Mga är som din häst dvs att de går inte bättre än vad man förtjänar. Och det kan vara tråkigt ibland med sådana hästar för att man som ryttare kan tycka att tom småungarna på ponny får bättre resultat än man själv. Men det är bara att mota undan sådana tankar och tänka på att på en svår häst så blir man tvungen att lära sig rida ordentligt vilket man har nytta utav på alla andra hästar i framtiden. En del andra ryttare får sin kalldusch längre fram i livet när de upptäcker att de egentligen inte alls kan rida utan bara har suttit och åkt häst i alla år. Du har ditt jobbiga nu, men det du lär dig har du kvar för all framtid!

Hästen ska inte "ner på tygeln". Det är där felet ligger. Då blir det lätt att ryttaren sågar och fibblar med bettet för att desperat försöka få ner hästen. Utan hästen ska gå rakriktat, i balans, vara mjuk och lydig och arbeta med bakbenen. Då kommer formen. Och börjar man i fel ände så blir det bara tokigt... Så mitt tips består fortfarande i att du ska släppa formkravet så länge och inrikta dig på grunden. Ta och låna hem lite dressyrböcker från bibblan! Det lär man sig väldigt mkt på om man inte har tillgång till en duktig tränare hela tiden.
Jag tror att du skulle behöva lite ny inspiration för att bli av med ditt gamla tankesätt. Kyras bok kan som sagt med värme rekommenderas men även Lussans och Bosse Tibblins böcker har sina godbitar. Det finns massor att välja bland.

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir glad av att se hur många som verkligen bryr sig om att hästar ska ridas rätt :) LenaMoon har fått massor av jättebra svar och tips. Tänkte bara säga att jag vet precis hur det känns när hästen inte går på tygeln utan bara skumpar och man känner sig som en trasdocka på hästryggen. Det kan kännas som att man inte kan rida överhuvudtaget fast en annan häst som man red för en timme sen gick jättebra. Tyvärr så finns det inga genvägar. Det är blod, svett och tåras som gäller inte skarpa bett och hjälptyglar. Jag blir så ledsen när man ser så många som rider hästen på kandar eller graman, för det vet inte vad de ska göra:cry: Ta hjälp av en riktigt bra tränare och kämpa på! Det går till slut, även gamla hundar kan lära sig att sitta.
Lycka till!

på hästar som är skumpiga i traven kan det vara bra att rida jääääättesakta i början så man "hittar" hästens takt och får lite "ordning" på saker och ting innan man efterhand börjar öka tempot.

Att hästen böjer ner nacken gör inte att den trampar under sig och jobbar. Det är inte böjen på nacken som man ska eftersträva, utan bekbenens aktivitet upp genom ryggen och fram till bettet.
Det är då nacken böjs, när systemet arbetande bakben - arbetande rygg - nacke kommer igång. Det är oxå då som hästen går ärligt på tygeln. Då får man böjen på nacken gratis lixom.

Vägen till att aktivera bakbenen upp genom ryggen kan vara svår, hästar är experter på att hitta genvägar ochsätt att komma undan på. Tänk dig själv, det är jobbigt att gymnasticera stela kroppsdelar. Därför, tror jag, behöver du hjälp av en tränare som kan hjälpa dig att komma förbi hästens sätt att komma undan.

Försöker du fixera hästens huvud, med snodd, eller med stångbett innan den har bakbenen med sig bildas spänningar upp genom ryggen och i bakbenen, vilket kan göra att hästen får ont där.

Du skriver att hästen har bakbenen med sig, men inte böjer på nacken. I så fall behöver du hjälp av en tränare som visar hur du får din häst på tygeln.

Nu måste jag faktiskt tacka er!!!! Detta var vad jag ville veta inte bara kritik för vad jag har fått för råd om ni förstår vad jag menar! Jag förstår precis vad ni menar med det ni skrivit och jag tar till mig det och ska jobba på det! Bettet får "vänta" synd bara att jag redan skickat efter det hmmm.... inte mycket o göra! Tippset om att ha så lösa tyglar som möjligt ska jag säga funkar bäst och det har det alltid gjort för mig ialla fall. När det gäller min kompis så har hon INGA som hälst problem att få henne att göra som hon vill utan det är jag som inte har fattat grejen ännu.... Och då ville hon att jag skulle få lite hjälp på traven!...... för att inte tappa stinget! Jag har en lång väg framför mig och jag vill tacka för det ni skrivit!

Det sägs att vägen fram mot målet är roligare än när man väl är framme! Det är väl nåt att tänka på när det inte går så bra? :)

Men själv vet jag inte eftersom jag har en låååång väg kvar ;)

Vet hur gamla ridskolehästar kan vara dom vet precis hur dom ska göra för att slippa :)

Men fortsätt med träningen du, så ska du se att formen kommer med tiden =)

Senast ändrad av en moderator:

Sälj pelhamet igen eller sätt upp det på väggen som prydnad och ring din instruktör, ett pelham kommer bara att ge en häst som böjer in näsan och jobbar nada bakifrån...

Övningar som är nyttiga för både häst och ryttare är att göra halt på bestämda punkter, först ur skritt och sedan ur trav och galopp. Halvhalter som förberedelser och hållen gångart så långt fram mot halten som möjligt. Ofta går det inte alls så bra som man tycker att det borde :smirk: ... Annan övning: 10-m åttvolter, gärna med koner som begränsning för spåret, både i mitten och i ytterbågen. Börja med vanliga 8-or och se till att rakrikta i bytet av volt. När det fungerar rider du omväxlande digital8 och analog8, alltså två fyrkanter bredvid varandra och två volter bredvid varandra. Halvhalter före och efter varje hörn och så ofta det behövs för att hästen ska hålla balansen. Om du måste ta hårt i hästen får du göra övningen på större spår, hästen ska bära sitt huvud själv och vara lätt i handen. Vill hästen springa ifrån hörnen får du göra större halvhalter. Oftare än man tror behöver man gå tillbaka till riktiga basics! Lycka till med din häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 319
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 035
Senast: Yrja
·
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 559
Senast: Wingates
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 561
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar