Tipps motages tacksamt...

T

traloppan

Finns det något man kan göra för sin arma krake när någon dåre verkat den aldeles för hårt? Och den har jätteont i fötterna? Finns det något sätt att göra tiden fram tills fötterna växt ut igen mer genomlidlig? :confused:

Sv: Tipps motages tacksamt...

Se till att hästen får gå på mjukt underlag, det brukar inte ta så lång tid innan dom "vänjer sig"...

Mjukt underlag? Här har varit 10 - tre dagar i sträck.. :( Så mjukt underlag är det tyvärr väldigt ont om just nu.. :crazy:

traloppan skrev:
Mjukt underlag? Här har varit 10 - tre dagar i sträck.. :( Så mjukt underlag är det tyvärr väldigt ont om just nu.. :crazy:

skor på och hårda sulor...är det enda som hjälper...

Men det finns ju inget att sko i längre.. :(

???..vaddå, har han verkat bort lamellranden också?? alla hästar går att sko...om man har en duktig hovslagare....men du måste nästan ha en riktigt hård sula under skon för att det skall avlasta den riktiga sulan...

Det vette sjytton, han har liksom kapat av tårna REJÄLT! O sulan är som sagt ganska mjuk. :crazy:

Dessutom har hästen inte varit skodd på fem år så det känns som att vällja mellan pest o kolera att lägga skor på runt om på detta underlaget.. Risken att han vrickar fötterna av sig är ju ganska stor.. :( Har funderat på att provsko honom men vill vänta tills det är mjukare i marken (detta upplyste jag också min (FD!) hovslagare om..). :mad:

fast i tån behöver man ju inte sömma.....jag tycker det verkar som det är värre för hästen nu om han knappt ens orkar gå, än att få på skor en period...tänk dig själv att det brinner under fötterna varje steg du tar.....

Jo jag vet. Men jag vet också hur det är att gå med trätofflor på kullersten.... :crazy: Frågan är väl vad som är värst?

Jag har svårt att avgöra hur ont han har (ska gå ner med honom till ridhuset ikväll o kolla honom på det underlaget), det är nu tre dagar sedan han verkades.

Han går med snabba korta steg på grusväg och knäar om han trampar på en sten. I hagen rör han sig inte gärna (vad jag kan se, jag vet ju inte vad han gör när jag inte är där men han rör sig ju lite pga. sin hagkompis) och jag får hämta honom när han ska in.

På stallgången står han o lyfter benen o håller upp dem, kniper med läpparna o andas ansträngt. Det blir dessutom våta fläckar efter fötterna.

Han är lite pipig (han är ju man.. :smirk: ) men han har helt klart ONT!

Nästa bekymmer är... VAR FAN HITTAR JAG EN KOMPETENT HOVSLAGARE!?! Jag ger snart upp, det finns liksom inte här. :(

Du tror inte han kan få ont av skorna? Att han kan vara så hårt verkad att man inte kan sko? :confused:

Vad med boots med skor ?Typ Boa bootsen som är som skor fast avtagbara är väl ganska dyra . Kanske någon kan låna ut spec till framhovarna . Har aldrig provat något sånt själv men verkar kunna vara en nödlösning om det inte går att sko hästen.

Hej!
Har en kompis som också råkade ut för detta, hästen var så öm i bakhovarna att han knappt kunde gå & det fanns ju inget att spika i heller (arg på hovslafgarn)
Hon satt lite bomull under hoven, la co-flex runt (självhäftande linda) Samt eltejp för att det skulle sitta.
Lite jobbigt för hon fick ju göra om det var & varannan dag..
Men det hjälpte!! :idea:
Hon gjorde detta i två veckor, sedan slutade han ömma, och då skoddes han med sulor...
Värt ett försök om du har ork & tid?!
(kanske liiite jobbigt om det är alla fossingarna dock)
MVH

Bara nyfiken...

Hjälpte det med bapros tips?

Annars kan du prova och se hur pålimmningsskor fungerar. Du kan läsa om det på Pinges Alltjänst. Har inte adressen där jag sitter nu men sök så hittar du nog. Min hovslagare har inte sånnt hemma men de kan beställa hem. Annars kan du kanske höra med Pinge och se om han kanske kan hjälpa dig. Han verkar ju vara en person som bryr sig om hästarna!

Pålimmninsskor är skor i plast med flikar upp som man limmar på utsidan av hoven med speicallim. Det är som när jag lagar mina fingernaglar med fiberduk och lim... :D

Sitter tydligen bra och hjälper bra!!!

Lycka till!

Bapro! TACK för tippset!! :) Jag har skänkt en tanke åt barfotaskor men då min ekonomi är helt i botten just nu så har jag svårt att få fram pengar till fyra sådanna boots.. :(

Detta är dock något jag kan prova ganska omågende, equi wrap och eltejp är ju inte såå dyrt och jag kan handla det på kreditkortet också! :) Har jag tur så fungerar det!

Det är nämligen så att jag ska ha clinic på söndag är det tänkt, jag har bokat ridhus (som jag inte tror går att avboka) och har 20 pers anmälda.. Inte nog med att det är svårt att boka om alla dessa- det är dessutom en liten inkomst jag väldigt väl behöver.

Tyvärr är min alternativa häst under igångsättning så det är ingen hit att ta den i stället, tror dessutom de flesta av de som kommer vill se min egen häst och kan nog bli lite besvikna om jag kommer med en annan.. Ett alternativ jag pratade med ägaren om igår är att jag tar med båda så jag visar lite på varje..
Nåja, ska se hur det fungerar ikväll i ridhuset. Då lär jag se HUR ömfotad han är (hemma är ju svårt med det stelfrusna knutiga underlag som råder just nu :crazy: ).

Vad är d för klåpare till hovslagare??
Du får järna PM:a namn till mig. Tror nog du vet vem jag är.
Min granne håller nu på att utbilda sig till hovslagare :banana: . Tror nog att du vet vilka det är.
M vH Mannis

Kan du inte köpa de här mac bootsen eller vad de heter? som man trär på hoven?

Vissa använder de istället för skor. Stackars lilla pålle :(

ta´t lungt med skoningen då jag har gjort det en gång efter häst som blivit tagen för mycket , men som sagt det var inte mycket att fästa i och denna hästen fick ju sömtryck i stället så det var bara att ta av skorna igen *suck* så sätt inte på skor utan lägg du bomull och tejpa det funkar helt okey.

Senast ändrad av en moderator:

Det var det jag var rädd för! Har du provat med bomull o tape? Hur gjorde du? Funkade det bra? Låter som en bra idé i alla fall!

Mannis- har pm-at dig.

Ok ang. gympadojorna så har jag som sagt tyvärr inte råd att köpa 4 sådana just nu. :( Annars hade det säkert varit både bra o smidigt!

Jag gjorde något liknande som tejp etc en gång.
Jag sydde tjocka "sulor" av flera lager ylle/filt och sedan gjorde jag som en mockasin av jeans som satt runt hela hoven.
Då blev det mjukt och skönt :)

Han verkar vara på bättringsvägen *peppar, peppar*. :crazy: Igår kväll verkade han inte ha riktigt lika ont.

Vi gick ner till ridhuset- jag vågade inte titta på honom på hela vägen men jag hörde att han hade ont.. usch så vidrigt.

Precis när jag suttit upp tänkte jag "herregud, det här går aldrig" men efter en liten stund slappnade han av- han var nog beredd på att det skulle göra ont. Kändes ok att rida även om han föredrog att belasta alla fyra ungefär lika mycket och inte ville lägga för mycket vikt på bakbenen- men han var underbar och han brukar säga till på skarpen om det gör ont! Men det är hemskt att sitta på helspänn ifall ifall något skulle kännas anorlunda.. :crazy:

Väl tillbaks i stallet blev det inte lika mörka ringar efter hovarna och han såg mer eller mindre ut som vanligt när han gick in i boxen. Han verkade till och med bättre efter ridning???

Idag har det REGNAT O VARIT PLUSS!!! Så jag hoppas han har hafft en härlig dag idag, borde ju vara mjukare i marken även om tjälen är kvar! Måtte det bli riktigt mjukt så vi kan skritta ut en runda som planerat på lördag (mig spelar det ingen roll men han uppskattar det oerhört.. ).

Tack för alla tipps, nu blir nästa problem att leta reda på en ny hovslagare. :( Och det lär inte bli så lätt för vi känner till de flesta häromkring allt för väl... :(

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 600
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 032
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka