Tipps för att få en välmusklad häst

Sv: Tipps för att få en välmusklad häst

good good.. o så bra vi kommer bli när vi fått så mycket bra tipps på allt möjligt :)

nån som har nått mera att tillägga vår samling ? :D

hej jag och min kompis har två föredetta tvarave. Min travare är rätt grov och får lätt musklr där bak, men har rätt svårt att få muskler framme på bogen. några tips hur jag ska göra för att få honom att se lika välbygd ut där fram som där bak???
Min kompis häst, är rätt smal, hon går inte upp hur än vi försöker. muskler har hon lätt för att bygga upp men ser ändå smal ut! några tips hur vi ska göra med henne??? snälla hjälp oss. :crazy: :o

nu syns inte revbenen alls mycket men man kan känna dom väl.

Behöver tips på hur jag ska bygga muskler på hästen jag hjälper till med. Hon har en skada på vänster framben sedan tidigare. Den har såklart läkt, men hon kan inte hoppa, inte gå så mycket på böjda spår och inte gå nerför långa backar, alltså kan jag inte klättra. Så, ge mig tips!

rid barbacka i korta gångarter. väldigt sakta. det är också viktigt att hästen går på tygeln då, så att han arbetar ordentligt med ryggen.

Longera med inspännings tygel. Gogue är jättebra för det sliter inte ut, och hästen går bra utan att dra neråt. Du kan longera på så stor volt som möjligt så att hästen inte behöver springa på så böjt spår. och så korta gångarter, och rätt så länge, men absolut inte trötta ut honom. Mycket tempoväxlingar är bra.

Detta bygger upp ryggmusklerna men hjälper även hästen att trampa väl inunder sig.

Senast ändrad av en moderator:

MercedesBenz skrev:
Klättra, skritta mycket i form.

Varför bygga framifrån och bak just... Inte bättre att börja bak :confused:

Precis, håller med dig fullständigt, tyckte också det lät lite konstigt och bakvänt. :smirk:

Hej! Trevligt med en "bygga-muskel-tråd"! Jag har nämligen en fråga. Har ett fullblod hemma som jag bygger muskler med för fullt. Har fått en massa tips och övningar av en kiropraktor som jag övar på 3-4 dagar i veckan. Problemet är följande: Jag kommer att åka till USA i sommar, vilket betyder att hästen måste stå i ca 3 veckor (ev. ridas några dagar). Bara en halv vecka efter det jag har kommit hem ska jag på ridläger med hästen. Frågan är: Hur snabbt går det för hästen att tappa muskler? Kommer tre månaders muskelarbete vara helt förgäves? Och hur är det med konditionen, kommer den vara usel?
:confused:
Tacksam för svar!

aygtn skrev:
Precis, håller med dig fullständigt, tyckte också det lät lite konstigt och bakvänt. :smirk:

det är bara ett utryck.. För att bygga muskler i hela kroppen, jag menade inte att man skulle bygga musklerna framifrån och bakåt utan det jag menade var för att bygga muskler i hela kroppen.

Det beror väl på hur hårt hästen kommer ridas på ridlägret? Det kanske inte är så bra att direkt fara på ridläger efter att hästen stått i 3 veckor.. :crazy:
Hur mycket en häst går ner i kondition osv är nog rätt inviduellt men efter en månads vila brukar hästarna börja gå ner i kondition har jag för mig. Själv tycker jag att man ska räkna med att det tar lika lång tid som hästen vilade innan den är fullt igång igen. Men det är jag det.

Jag tror att det är svårt att presentera "hård-fakta" om hur mycket hästen tappar i kondition under en viss tid. Det beror på så mycket, framförallt vilken kondis han har innan vilan.
Generellt sett så tappar hästen varken i styrka eller kondition av att vila i två veckor. Däremot är det viktigt att trappa upp lugnt efter vilan, det finns en viss korsförlamningsrisk annars. Hårdjobb direkt efter en vila är inte att rekommendera. Efter två veckor börjar den tappa, men det går relativt långsamt.
Jag tror Lord Owens riktmärke om att bygga upp lika länge som hästen stått är bra, möjligen kan man dra av någon vecka (står den i två kan man trappa upp i en). Efter en månads sommarvila brukar hästarna vara i god form igen efter en månads träning. Igångsättning från grunden får däremot ta lååång tid.

Jag tycker inte det låter helt lämpligt att ställa av hästen i tre veckor för att sedan ta den till ett ridläger där de ofta rids två pass om dagen (= hästen krävs på mer arbete än den troligen var van vid innan vilan). Lämpligare vore att låta den vila efter lägret, men det går ju inte med tanke på resan. Ev kunde hästen ridas några dagar skrev du - det tror jag är det bästa: rids han tre dagar i veckan är det fullt tillräckligt för att hålla formen på. Och om det då blir en hel veckas vila är det helt okey om de första passen efteråt läggs på att skritta och trava igång honom lite lugnt.

Oj vad bra tips..& Många många... Har och gör det just nu för min 8 åring som har tappat all muskler nu..
Rumpan är kvar... Är det klättrning som gör susen? ,0)
Han tappat all muskel pga min sjukdom och hans skadad i ben ( broddar) Nu jobbas han som vanligt igen efter 3 lugna månaders" vila" Försiktig och sakta.. Tack för tips..

Rumpa bygger du egentligen genom att bara få med rumpan ordentligt, det är ju hästens motor så bara du har en häst som verkligen skjuter på bra så brukar det gå bra. :D Däremot är ju klättring, galoppfattningar, tempoväxlingar, cavalettiarbete plus riktig SKOGSridning aldrig fel. Men som sagt, rumpan är hästens motor! :)

vad många bra övningar.. Min häst har stått mkt pga av ont i rygggen (är bra nu) Men hön har faktist musklat sig mer än någonsin unted tiden jag inte red, men jag longerade henne mkt och gick ut och gå för hand med henne. Så att longera med "gummisnodd" eller inspänningstygrar så de får hjälp att gå i rätt form. Gör susen om man vill bygga upp ryggen och rumpan.
//JONNA

Klättra mycket, ca 2-3 gånger i veckan, klättra upp och ner...osv. Gör det gärna i skritt eller trav, gallopp hjälper ej lika mycket... :)

Cavaletti med upphöjda bommar ca 20- 25 cm... :idea:

Gymnastikhoppning, studds med ganska låga hinder och korta mellan istället... :D

varjera utridning och markarbete, mycket terräng och skog, såsom grusvägar och ängar... :d

hoppa gymnastik i böjdform Hjälper många och mycket... hoppa stockar, grenar,naturhinder, men se upp för vassa grenar... :love:

välarbetad markarbete med galloppombyten skenkelvikningar, öppna,sluta serpentiner... :) :bump:

Hoppa ca 1- 2 gånger i veckan... Låt hästen stå var 3dje dag ungefär så hästen får återhämta sig och få ny energi minskar sträckningar och överansträngningar... :banana:

Stretsha <HELA> hästens kropp från svansrot till ben och hals... Gärna ofta efter ett bra pass... :rofl:

Några detaljer jag brukar använda som jag tycker är jätte bra för hästen och ryttaren... ;)

MVH Mejj Kyssar till min bästa ponny Vaquita... Love U 4 - ever.... :love:

skritta mycket i skogen :)

Jag brukar gå till väga såhär.

Grund musklerna byggs bäst ute i skogen över stock och sten.

Har man komit lägre är,

klättrig bar tränig rider man uppför i skritt arbetar alla fyar benen och rider man i galopp tränas bakbenen och rider man utför i skritt "tvigas" hästen att kröka på bakbenen villket är bra för samlig.

när man hoppar trappa tränas styrkan i baken.

Att hoppa olika gymnastik serjer tränas hästens hopp muskler och smidig het.

Att rida i snö eller vatten är mycke arbetsamt för musklerna utan att det sliter på sener och leder.

Alla dessa ävnigar är muskel uppbyggande för hela kroppen.

Även fartlek är muskel byggande men framför allt konisions höjande.

Tänk på att en häst skall ha väl anpassad utrustnig och inte ha spänigar i kroppen för att ävnigarna skall ge bästa resultat.

Även att hästarna får tillräkligt med protein annars har inte hästen nåt att bygga muskler av.

Jag brukar jobba hästen hårt 1 dag vecka, 2 dagar medel hårt och 4 dagar lätt träning/vila så hästarna hiner återhänta sig i muskalturen.

Kram

Bill skrev:
Träningen bryter ner - vilan bygger upp musklerna. Viktigt med vilan!

Fast det är viktigt att hästen inte bara står i boxen när den vilar. Om man jobbat hårt dagen innan kan den ju sträcka sig och det är ju inte bra. Så en liten skrittur är att rekomendera, annars kan hästen få ont.

Bra tips men hoin får tyvärr inte gå på ojämn mark.

Longering är inte heller ngt alternativ för det blir för mkt böjt spår.

En fråga angående vila till alla.
Om hästen bör vila var tredje dag för att bygga muskler hur bör man lägga träningen de andra dagarna? Tex Dag 1 hårt eller lätt pass? Dag 2 hårt eller lätt pass? Dag 3 vila.

Jag funderar på hur andra tänker där. Jag själv är inne på att lägga det hårda passet dag1 och ett lite lättare pass dag 2 med hagvila dag 3. HUr låter det tycker ni?

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar