Tipps för att få en välmusklad häst

Sv: Tipps för att få en välmusklad häst

Bygga rumpmuskler utifrån denna situation.
Pållen kan ej ridas ut utan bara i paddock för tillfället. Tömkörning och promenader ute går bra. INte så mycket backar i närheten.
Jobbar bara i skritt och trav. Han är aldrig hoppad så jag vet inte om det fungerar.

Tips???

Alla ovanstående tips är JÄTTEBRA och ge också B och E-vitaminer dagligen året runt, DET BÄTTRAR PÅ muskelbygget. :)

Zeeke skrev:
Alla ovanstående tips är JÄTTEBRA och ge också B och E-vitaminer dagligen året runt, DET BÄTTRAR PÅ muskelbygget. :)
+ tillräckligt med protein. det är det absolut viktigaste för att hästen ska kunna bygga muskler

Mysaan skrev:
En fråga angående vila till alla.
Om hästen bör vila var tredje dag för att bygga muskler hur bör man lägga träningen de andra dagarna? Tex Dag 1 hårt eller lätt pass? Dag 2 hårt eller lätt pass? Dag 3 vila.

Jag funderar på hur andra tänker där. Jag själv är inne på att lägga det hårda passet dag1 och ett lite lättare pass dag 2 med hagvila dag 3. HUr låter det tycker ni?

Jag gör så här:

dag 1, efter vila: Så tränar jag oftast i paddocken, mest för att jag vet att det ger mest när hästen har energi och tycker det är roligt dagen efter vila. då uppnår iaf jag bästa resultat.

Dag 2: Rider jag oftast ut i skogen, men jag jobbar hårt även där. Jag anser att iaf min häst får mera motor i skogen än på banan, vilket nog är ganska naturligt. och om jag hade trglat på banan en dag till hade jag nog inte uppn¨ått så goda resultat.

dag tre: Vila i hage

sen kan jag bortse från skogsturen någon gång om jag tränar inför något speciellt. men jag tycker skogen är ett perfekt ställe att jobba i. finns massor backar,stockar, kringliga vägar osv.

Mysaan skrev:
Bygga rumpmuskler utifrån denna situation.
Pållen kan ej ridas ut utan bara i paddock för tillfället. Tömkörning och promenader ute går bra. INte så mycket backar i närheten.
Jobbar bara i skritt och trav. Han är aldrig hoppad så jag vet inte om det fungerar.

Tips???

Det blir lite sårt, när alla bra träningsvägar är blockerade.

Men mitt tipps är att rida mycket ökningar/lägningar. så att hästen verkligen aktivirar bakdelen.

och dessutom mycket igångsättningar. från halt till skritt, från halt till trav, från halt till galopp, från skritt till trav, från skritt till galopp, dessutom en hel del galoppfattningar från trav.

mycket sidvärdsrörelser som skänkelvikning, framdelsvändning osv. stärker bogpartiet. det är även mycket lösgörande.

Tack för tipsen! TYvärr så är min häst helt obildad så jag tror inte jag ska ge mig på skänkelvikningar och framdelsvändningar ännu. Känns lite avancerat för min kille.

Ett mycket bra tips (tror jag):
När du klättrar, klättra i form och använd dig av skänkelvikingar om det finns möjlighet. Fick detta tips av min tränare :)

Sen tackar man så mycket för alla andra tips.

Putt Putt.. Upp med fler bra tipps hörrni :bump:

En liten detalj tips stavas bara med ett p!
Att rygga upp för en backa är bara för ryggen. Men inte en brant backe. I början kanske hästen inte fattar vad han ska göra. Men SLUTA inte då fortsätt bara. Några steg åt gången är bra! :banana:

Hm...vad ska man säga.
Mycket skritt! Man kan aldrig skritta för mkt, skritten är grundpelaren! :) Själv har jag minst en dag i veckan då jag bara skrittar ut i ungefär 2 timmar. Då snackar vi att hästen skrittar med hela kroppen, det gör susen för grundmusklerna och grundkonditionen, gör förmodligen hästen mer hållbar senare i träningen också om den skrittats mkt. :D

annoj skrev:
vad många bra övningar.. Min häst har stått mkt pga av ont i rygggen (är bra nu) Men hön har faktist musklat sig mer än någonsin unted tiden jag inte red, men jag longerade henne mkt och gick ut och gå för hand med henne. Så att longera med "gummisnodd" eller inspänningstygrar så de får hjälp att gå i rätt form. Gör susen om man vill bygga upp ryggen och rumpan.
//JONNA

gud va bra om det funkar! jag tror jag kommer att börja longera i sommar.. jag har inte longerat nån gång förut, med innspänningstyglar å så, men jag ska beställa sånt nu. varför jag ska göra det är för Min häst har inga ryggmuskler (antar iaf att det beror på det) så sadeln åker fram jättelångt.. ska samtidigt köpa svanskapap till sadeln..
om man lyckas jobba bort "svanken" kan man sluta rida med svanskappa då??
gud va okunnig jag känner mejj nu.. :crazy:

En stor, kuperad hage ger muskler även om inte hästen rids regelbundet...
Pulsa i snö på vintern är också bra!

Jag vet att tips stavas med ett p men det blir så om man skriver snabbt.

Sv: Tips för att få en välmusklad häst

Hej.

Ska i augusti börja rida en nordsvensk dam som har gått på travet och som skall göra det så småningom igen, nu har hon stått ett tag och behöver muskla på sig främst bak, hon ser oprortionelig ut då baken är mkt mindre än frammen. Har ni några bra tips. Hon skall dessutom sättas igång, först skrittas osv. vad är bra längd på skrittpassen i början? (Hon är inriden så något sånt behöver jag inte syssla med :rofl: )
Hälsningar
Malin

Jag tycker du ska tömköra istället för att longera. Longera kan du ju inte gör för länge då du alltid har hästen på volt, vilket kan slita ganska bra om du gör det mycket. Tömkör du kan du jobba samma muskler men samtidigt träna annat också, allt som du kan göra när du rider. Behöver du spänna in hästen för att få den i form använder du tömmarna till det och du har då mer kontroll och kan ta och släppa om det skulle behövas!

Fodret är viktigt!

En bra foderstart, fri tillgång till hö mycket kraft foder med långsam energi. Börja i unghäst form (Bo Tiblin) och jobba uppåt. Hästen ska tänka ner framåt. Sen efter hand musklerna kommer kräver man en högre form. Det finns olika stadier i en form. Det tar lång tid.
Det tar 48 timmar för muskler att bildas. Så rid inte för ofta, min häst brukade vila ca tre dagar i veckan i bland varannan. Backar, galopp uppför. Mycket beröm. Låt hästen få posetiv energi för att jobba själv. Ha kul!

:banana:

Framförallt ska man tänka på att ge vila efter de hårdare passen, träningar och tävlingar, styrketränande klätterpass osv.

det är väll bättre att jogga ca 30 min) lite lätt dagen efter de hårda passen så att slaggprodukterna kommer ut. vila dag två efter det hårda passet annser jag (hårt pass, lätt jogg, vila)

Min häst får ofta såkallad "aktiv vila" alltså, istället för total vila tar vi en 20-30 minuters promenad i långsamt tempo, eller hästens tempo. Det är ju inget arbete utan mest mys och bra för ens egen motion också ;)

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar