Tipps för att få en välmusklad häst

Sv: Tipps för att få en välmusklad häst

hur får man hästen att bredda sig mellan frambenen??
min ponny har ingasomhelst muskler där..... :crazy:

Inget fråga till lisa&stubin utan till alla:

Kan man klättra för mkt? Eller är det bra med korta klättringspass varje ridpass, dock varierad lutning på backarna för varje gång?

Hej!
Har en fråga angående muskler. Min islandshäst behöver mer ryggmuskler, problemet är att han har en ganska kraftig underhals (vilket kiropraktorn sa var typiskt för hästar som inte arbetar med ryggen). Hur får jag då honom att jobba med ryggen under vanlig träning?
Jag vet ju att jag ska klättra och galoppera mycket och så.
Men hur ofta? Hur länge? (har inte speciellt god tillgång till backar heller). Hur skulle ett schema kunna se ut för att bygga ryggmuskler men samtidigt träna inför tävlingssäsongen.Det har hittills känts lite som att jag måste välja där, antingen tävla eller bygga rygg, men så kan det väl inte behöva vara?

Intressant. Om en häst lätt bir att "springa" nerför backar (öka farten), är det ett tecken på att den har ont i frambenen? Eller om den "vinglar" när den går nerför?

*knapp lån* puttar upp tråden lite :p

Märker stor skillnad på mitt sto som är mamma ledig nu, då vi flyttat till annat ställe där dom går i jätte hagar med både vatten och ganska branta backar i. Rygg muskler har hon inga då hon knappt blivit riden på 1½ år men ser på hennes rumpa att den fått lite muskler, då bara av hagen, ska sätta igång henne lite om någon vecka då tömköra,longera och arbete för hand ca 15 min varannan dag i början. :banana:

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar