Tipps för att få en välmusklad häst

Sv: Tipps för att få en välmusklad häst

Sen måste hästen ha roligt..! Då blir den starkare i psyke oxå..! Och dt e väl dt som e dt viktigaste..???

Du kan rida mkt i lågform det är jättebra för ryggmuskler, klättra och om du vill ha lite hjälp på traven så kan du ge e-vitamin som hjälper hästen att sätta muskler..

Har inga tips på övningar då ni nog har fått med det mesta men jag kan försöka med tips på lägga upp veckoschema

Må: Dressyr paddock (intensivt 30 min) med mkt pauser. (stretching)
Ti: Lugn utteritt i bara skritt, 45 min (barbacka)
On: Hagvila
To: Gymnasik: Cavaletti och studs (35 min) stretching
Fr: Promenad (30-60 min) i skogen
Lö:Tömkörning (skritt o jogging) (40 min)
Sö: Hagvila (och ev massage)

Må: Uteritt, mkt galopp i arbetstempo (strecthing) och lite klättring
Ti: Joggning 30 min
On: Vila
To: Dressyrpass (normalt) mkt halter o övergångar (stretching)
Fr: Uteritt i skitt i ockuperad skog
Lö: Vila
Sö: Massage och stretching med kort promenad efteråt.

Må: Trav arbete, uteritt, med mkt trav i olika tempo, träna ökningar o lägningar. (stretcha)
Ti: Tömkörning lättare pass
On: Vila
To: Gymnastikhoppning (stretcha)
Fr: Vila med promenad
Lö: Uteritt, styrketräning, ridning på stranden i både djup sand och vatten. (stretching)
Sö: lättare dressyrpass, med mkt lösgörande arbete och joggning.

Må: vila osv osv

varför inte strecha efter varje arbets pass, det gör man ju på sej själv när man tränar.... :banana:

Jo kan man oxå göra men skrev bara under de hårda passen där det är viktigast då musklerna jobbat hårt.

Förresten hur hade ni lagt upp en träning inför en lång utteritt på ca 4 mil (både fram och tillbax) och hur lång tycker ni uppbyggningsfasen bör vara?
Asså hade tänkt om det blir av nån gång och när hästen är i betydligt bättre konditon att rida till ett dö härligt område och skog ca 1,5-2 mil härifrån och rida lite i skogen. :love:
Uteritten dit och hem kommer förmodligen bara till att bli i skritt och lite trav och ryttaren hoppar av emellanåt och går bredvid hästen.

Hästen kan man säga är i nuläget i något usel kondition men klarar långa uteritter i skritt och trav och galopp (kortare sträckor för konditionen är inte så bra än).
Men har satt fina muskler..

Så hur hade ni lagt upp träningen?
Funderar på denna uteritten kanske i slutet på nästa sommar.

Gumzan_NF skrev:
... såsom grusvägar ...

:eek: Grusvägar är dödens för barfotahästar! Det som sliter allra mest...
Ville bara lyfta ett varningens finger :o .

På sommaren kan man vada vid en strand om man har möjlighet. Själv tycker jag att massage och streching är viktigt för att hästen skall kunna bygga muskler. Blir den stel av tidigare pass så gör den allt för att undvika de ömma musklerna. En bra foderstat gör sitt och även markarbete såsom tömkörning. Har man möjlighet så är ju körning i skritt i växlande terräng en bra metod att få hästen att arbeta med hela kroppen.

Framförallt är skritten viktig, rid i sämre terräng där hästen måste fokusera sig på vart den lägger ner hovarna och sedan ennu kontrollera hela sin kropp. :)

*Knapplån*

Jag bidrar med tre utmärkta muskelbyggare!

1: Trava med hästen i riktigt högt gräs. Tvingar hästen att lyfta ordentligt på benen samtidigt som det ger motstånd. Ett utmärkt sätt att öva upp ett bra och samlat steg. Har liknande effekt som cavaletti, men hästen tycker oftast det är roligare. Vintertid har djup snö liknande effekt. Det gäller att utnyttja naturen!

2: Välj ut en riktigt brant backe. Trava långsamt uppför den. En otroligt muskelbyggande övning, men bara under följande villkor; hästen skall vara väl samlad; den skall gå på tygeln med väl undersatt bakdel. Denna övning lämpar sig bara för hästar som redan kommit en bit på väg mot samling. En mera ovan häst kommer att hasa sig upp med frambenen = ingen verkan av träningen.

3: Tag samma backe. Håll hästen lika samlat som vid föregående övning. Fatta galopp och avbryt efter några steg. Samla hästen och gör om övningen. Här är det också viktigt att man samlar hästen ordentligt så att den inte ruser upp med frambenen.

Min häst har börjat sätta ordentliga muskler nu :love: Rumpmusklerna är skitsnygg och ryggen har kommit ordentligt nu, och halsen börjar se maffig ut som var så senig och spänd för 6 månader sen.
Men CAIR sadeln har nog oxå gjort sitt. :love:
Det jag har gjort är hård träning, lätt träning och vila.
Men varit noga med helkropps massage 1 gång/vecka till varannan vecka och ev lättare vid behov.
Och stretchat efter varje ridpass.
Har ridit ut mkt både hårt eller mysiga långa skritturer.
Gjort halter och ryggningar i nedförsbackar, klättrat, skrittat i lättare uppförsbackar med tungt underlag och galopperat i lättare uppförsbackar.
Travat i högt gräs i olika tempo, mkt övergångar och tempoväxlingar.
Har även joggat hästen mkt i låg form i både longering, tömkörning och under ridning.
Ridit barbacka då och då.
Även tränat mkt med cavaletti både från marken och under ridning.
Men varit stenhård med vila var 3:e dag.

Skulle även gärna se tips om hur man rider igång bakbenen ordentligt. Hästen jag rider bygger muskler och vi har ridit honom ganska lång och låg ett tag. Han travar på med bra schvung och är lösgjord, men när vi nu försöker få en aningen högre form och högre samling så tappar han genas bakbenen ochblir antingen tung i handen eller spänd i ryggen.. Vi försöker träna övergångar men han blir bara alldeles förvirrad efter ett tag.. finns det inga fler bra övningar?

-lån-

Är det någon som har tips på hur man ska träna upp musklerna kring manken? Alltså för att manken ska bli inbäddad i muskler och inte vara spetsig och vass.

Tacksam för svar. :)

overtyre skrev:
:eek: Grusvägar är dödens för barfotahästar! Det som sliter allra mest...
Ville bara lyfta ett varningens finger :o .

ja men sätt på boots... :idea:

Håller med alla om att MYCKET skritt är väldigt bra! Uppför, nerför och i skogsterräng. :D

galopp fattningar, samlad skritt, skritt med låånga steg. gamla hästen jag hade körde vi en övning med uppför en skogsbilväg som var mjuk och sluttade svagt, svagt uppåt.
Vänster galoppfattning, ca tre steg galopp, halt, rygga två- fem steg. Höger galoppfattning, ca tre steg galopp. halt, rygga två-fem steg. Vänster galoppfattning ca tre steg galopp. Halt. Höger galoppfattning, galopp ca tre steg. Halt. osv..

Galoppfattningarna sker ur halten. Galoppen ska inte vara annat än SAMLAD. Sen varvade jag detta med skänkelvikningar i lång låg form.

Jag har en komips som köpte en tävlinge häst (hopp) och hon orkade inte ta sig ner för backarna här hemma, gick på sidan o konstrade sig, mycket skumt tyckte vi, men det kanske berodde på att hon inte hade gått i skog o mark så mycket. Eller vad tror ni

Det kan vara ett tecken på att frambenen gör ont om hästen har jobbigt att ta sig nerför backar...

ridtravare skrev:
Det kan vara ett tecken på att frambenen gör ont om hästen har jobbigt att ta sig nerför backar...

Är det bara jag som hört om att det inte är bra att klättra nerför.. Iaf inte brant, då det sliter så mycket på frambenen..?
Att uppför ska vara bra, framför allt för ryggen har jag däremot hört..

Nedför och uppför är lika bra FÖRUTSATT att hästen är frisk. Om någon är orolig över belastningen på benen vid nedförsklättring så skall man absolut aldrig hoppa ästen. Ty denna belastning är flera hundra gånger högre.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar