Lillagoajag

Trådstartare
Såg på Tyra Show häromdagen och det var en gäst som berättade om minigrisar, att vissa har de som hundar. HOn sa bl.a att de var renligare och smartare än hundar.

Det jag undrar är, vad tycker en minigris egentligen om att bo inomhus? Hundar är ju avlade för att just vara sällskapsdjur under väldigt lång tid men hur långt har grisaveln kommit? Far en gris illa av att vara husdjur. Annars skulle det ju kanske kunna funka som 'substitut' för ex. allergiska.

Någon som vet?

/Lillagoajag, som nog håller sig till hundar ändå :)

Sv: Tinypig

Grisar ska väl hälst bo så att de kan ha hela sin "bur" (box) full med halm och bökmöjligheter är väl a och o, typ...

Precis, svårt att ha bökmöjligheter inomhus.
Vet dock grisar som bor inne som hundar.

Det är bökigt att ha en minigris inomhus permanent. De kan vara hyfsat destruktiva särskilt om de lämnas ensamma.

Ska man ha minigris måste man ha en egen trädgård så att grisen kan vara ute i en egen hage och böka dagligen. Visst kan grisen vara inne ofta, men det är mycket jobb med det.

Idealet är att ha en hage med litet hus till grisen och så bor grisen där. Grisen- eh, eftersom grisar är mycket sociala flockdjur måste man ha två grisar! De sällskapar dåligt med tex hundar och katter.

Själv säljer jag inte kultingar till de som ska ha dom i lägenhet. Det funkar till 99% inte och efter någon månad ringer köparen och vill lämna tillbaka grisen i fråga. Trist för grisen och en massa extrajobb för mig som uppfödare att skaka fram omplaceringshem.
'
Men om man bara anpassar sitt grishållande till vad GRISEN Behöver för att må bra och trivas så är minigrisar fantastiska husdjur!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka