Tinga valp?

igbest

Trådstartare
Vi har visat intresse för en valp och nu bestämde jag och min man oss för att vänta lite, mig veterligen har jag inte tingat nån valp hos uppfödaren utan bara skrivit att vi är intresserade och en gång har jag skrivit att vi är mycket intresserade men uppfödaren har inte skrivit att en valp är vår men tydligen så hade vi tingat en valp. När och hur brukar det funka med det här att tinga valp, borde inte vi ha fått till oss att en valp var vår eller skulle vi bara förstå det eftersom uppfödaren frågade om vi var intresserade.
Vi har inte pratat på telefon utan bara via messenger.
Jag mår skitdåligt över det här men jag förstod verkligen aldrig att vi hade tingat en valp :(.

Uppfödaren kör ett fulspel för att få sälja valpen skulle jag säga. Har inte ni klart uttalat "vi vill ha valpen" och uppfödaren sagt "valpen är eran" så har ni inte tingat någon valp och oavsett så är det inte bindande att tinga en valp utan ni har ångerrätt oavsett.

Hade ni lagt ut en handpenning på valpen så skulle det vara den summan ni förlorade men har inte uppfödaren begärt handpenning tidigare så är ju inte heller det ett problem.

Nä dra öronen åt er, skaka av er detta och tänk att det är tur ni inte köpte valp där. Så nästa gång du visar intresse på en valp så gör du en extra förtydligande om att det endast är en intressekoll och att du återkommer om du vill tinga någon valp :)

Tack, jag har hört att den här uppfödaren ska vara bra så jag tänkte att det skulle vara bra att ta en valp därifrån. Uppfödaren har två kullar just nu och jag skrev att vi var intresserade oavsett vilken som av kullarna men jag har fortfarande inte skrivit att vi ville tinga en och nån handpenning har vi inte betalat. Uppfödaren har inte skrivit att en valp är vår heller. Vi vill ju åka och titta på valparna först innan vi bestämmer oss.

Och ska det tingas brukar det komma en avgift med det.

Bara en tanke, är detta med att betala handpenning på valp lite rasbundet? Har sällan hört någon schäferuppfödare bigära handpenning (har hänt en gång och då från en Danskuppfödare) men har fått för mig att det i andra raser är det mer regel än undantag? Fast det är klart det kanske handlar om hur känd man är inom rasen också. Att man tar handpening av mer eller mindre okända människor men vet man mer om personen litar man på deras ord bara?

Få uppfödare säljer ju eller låter någon tinga utan att träffa personerna (finns ju geografiska undantag självfallet) så det verkar konstigt. Dessutom utan telefonkontakt.
Och ska det tingas brukar det komma en avgift med det.

Jag har träffat uppfödaren på utställning men bara pratat med några ord med den en gång. Men innan vi bestämmer oss helt hade jag nog tänkt att vi skulle åka och träffa uppfödaren och valparna nån gång, därav att jag bara sa att vi var intresserade. Jag ringde på en annan valp längre ifrån oss och till den uppfödaren sa jag också att vi var intresserade men hon ville att vi skulle komma och träffas innan något blev bestämt och vi skulle hålla mejlkontakt tills vidare.

Jag har köpt två valpar av samma ras båda blev tingade så fort de var födda men bara hos ena betalade jag handpenning. När jag tingade dem så ringde/skrev uppfödaren och sa typ "nu har jag en valp åt dig, vill du ha den?" när valparna var födda. Innan dess var jag ju bara intresserad. Jag har dock inte hört någon som väntar med att tinga innan de träffat valparna. Uppfödaren vill ju antagligen veta att de har ett hem innan dess och valpköparna i kön vill väl veta om det finns en valp till dem.

Sen har jag hört/läst att handpenning inte har någon laga kraft utan att om man som valpköpare ångrar sig så har man rätt att få tillbaka den.

Bara en tanke, är detta med att betala handpenning på valp lite rasbundet? Har sällan hört någon schäferuppfödare bigära handpenning (har hänt en gång och då från en Danskuppfödare) men har fått för mig att det i andra raser är det mer regel än undantag? Fast det är klart det kanske handlar om hur känd man är inom rasen också. Att man tar handpening av mer eller mindre okända människor men vet man mer om personen litar man på deras ord bara?

Jag vet inte, snarare personbundet. För min del är det ju så att om jag säger att jag vill ha en valp så håller jag mig till det och köper valpen. Men jag vet att många inte håller det ordet. Och står du då där med 12 tingade valpar och 4 stycken kommer på dagen innan hämtning att de nog inte ska ha nån valp... Då kanske det är bättre att folk får betala 10% när de säger att de vill ha just den valpen.

Fast om jag säger att jag är intresserad, har jag då tingat en valp? Jag trodde nog att jag skulle måsta säga att jag ska ha en valp, alltså att jag tingar den men det kanske räcker med att jag är intresserad för att det ska gälla som tingad.

Fast om jag säger att jag är intresserad, har jag då tingat en valp? Jag trodde nog att jag skulle måsta säga att jag ska ha en valp, alltså att jag tingar den men det kanske räcker med att jag är intresserad för att det ska gälla som tingad.

Nej det tycker jag inte att du har gjort.

Svårt, när man inte vet exakt vad det är ni har sagt till varandra. "Jag är intresserad" skulle ju kunna betyda "jag vill köpa!" i ett visst sammanhang, men det är ju inte säkert. Oavsett så låter det hela ganska konstigt. Ni har inte pratat i telefon, inte träffats osv.
Påstår uppfödaren nu att du har tingat en alltså?

Jag skulle nog i så fall säga typ, "oj, vi måste ha missförstått varandra. Jag tycker kullen är jätteintressant men jag vill gärna komma och träffa dig och valparna innan jag bestämmer mig. Går det att ordna?"

Jag har aldrig köpt valp utan att ha träffat både uppfödare, tik och valpar innan. Inte ens när jag importerade. Jag vill veta vad jag köper.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 240
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 758
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 189
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka