Tim vs. hane

pepp

Trådstartare
Har länge varit inställd på att jag vill ha en tik. Dels för att det egentligen är det enda jag varit i kontakt med och för att jag tänkt att dom är enklare.

Tänker främst på skvättandet hos hanhundarna, och om det är mycket skvättande inomhus hos andra, har nämligen läst om några som har det problemet och måste ha skydd på hanen när dom hälsar på folk.

Självklart förstår jag att det är en träningsfråga och så, och att småskvättandet utomhus kan man få bort.
Uppfödaren som ska ha kullen tyckte i regel att hane var lättare än tik...

Vad har ni för erfarenhet?

Tik ska det förstås stå i rubriken ;)

Senast ändrad:
Sv: Tim vs. hane

Vi har haft både tik och hane, och det där med skvättandet hos hanar har jag aldrig varit med om bland våra hanar.

Vår tik som vi hade för några år sedan var helt underbar. Hon hade allt som en hund ska ha, enligt mig.

Håller med dig, det är skit-svårt. Jag och pojken pratar hund just nu, och vi kan inte bestämma oss heller. Det lutar åt tik för oss också !

Jo, föds det tik och hane, så tar jag en tik iaf, men jag tänker om det bara blir hanar, att jag kanske kan tänka mig en ändå!

Ja, det är inte lätt det här.
Vad är det för ras ni har på g?

jag har haft båda och, men föredrar i regel handjur.. jag funkar bättre med dom på nåt sätt. och så slipper man blod överallt, med efterföljande skendräktighet. :crazy:

om det inte är en "svår" ras du tänkt dig så tycker jag helt klart en hane.

Vi har en tik. Jag tycker det är smidigare med tik, tex när man tränar så har man inte en hormonstinn hane som vill vara med tikarna istället. Man har löpet, men det är ju bara några veckor det handlar om.

Jo, det där har jag också tänkt på med hanarna, när dom blir könsmogna och bara vill sticka efter löptikar hela tiden,.

Nån som vet hur det är med det?

Vi har inte gått in för ras än, eller jo, men det är många vi är intresserade av. Vi vill ha en hyfsat liten hund, men ändå mycket hund i mindre format. Jag gillar schnauzer, men vi får se :D

Du då? Vad blir det för din del?

Tja, det är ju olika, men kanske från 10-11000 och uppåt tror jag.

Ja det ligger väl där kan jag tro, och uppåååt.

I det travstall där jag arbetar har en kvinna en toy, en fantastisk liten pojke! Grå dessutom, så jäkla fin och härlig på alla sätt.

Jag har haft både hanhund och tikar, och kan med största säkerhet säga att jag aldirg kommer skaffa en hanhund igen.

Men det är desto jobbigare nu när man har hanhundar på besök, dels så skall man passa på sina tjejer så de inte blir utnyttjade :D Och dels så kan jag inte längre släppa in hanhundar i vårt hus, de pissar överallt! Luktar tydligen väldigt gott inne hos oss :smirk: Så alla besökande hanhundar får antingen sitta kvar i sina bilar eller taga plats i hundgården... :devil:

jag har haft båda och, men föredrar i regel handjur.. jag funkar bättre med dom på nåt sätt. och så slipper man blod överallt, med efterföljande skendräktighet. :crazy:

om det inte är en "svår" ras du tänkt dig så tycker jag helt klart en hane.

Håller helt med dig. Precis vad jag själv skulle skrivit.

Har aldrig varit med om att det varit problem med hanhundars kissande. De vet dessutom att alla promenader inte är långa och kissar ofta av sig innan man kommer hem oavsätt om man är ute 5 minuter eller 2 timmar.

Däremot att de kissar inne i stallet har jag märkt. FFa om de inte varit i stallet förut och kommer in och det är ganska tomt. Då kan en pelare vara lämplig kisstolpe. Men o andra sidan kissar lika stallovana tikar gärna i hö eller halm som de hittar nånstanns så det jämnar nog ut sig. Det är dessutom sånt som går lätt att lära dem av med.

Jag är uppväxt med hanhund och har en nu med så jag väljer nog en hanhund i första hand. Slippa löpen också. Har aldrig upplevt att det för hanhundar vsrit ngt större problem vid löp och dessutom bör man då kastrera tkr jag.

Men jag tror helt det beror på vad man själv känner för, och kvittar det så har man ju fler valpar/individer att välja på i en kull. :)

Den sexuella driften och liknande som finns hos en hanhund handlar bara om relation och ledarskap. Det är inga problem att handera en hanhund sålänge man har pondus och ledarskap, som man enl mig ska ha oavsätt vilket kön hunden har. Jag upplever hanhundar stabilare.

Jag blev inte så mycket vettigare av det här :D
Men det är nog en smaksak, får helt enkelt se när kullen föds och se vad det blir.

Tack för era svar!

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 382
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 932
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka