"mina" hästar är så pass väluppfostrade, så de vet att man inte nafsar, biter eller sparkar mot oss.
MEN, skulle någon av dem göra det, räcker det oftast med att jag säger nej..
Lillen, som inte riktigt lärt sig än att man inte kan bita i allt och alla däremot får man vara lite hårdare emot.
Slutar han inte då jag säger nej, brukar jag ta tag i grimma och säga nej igen, denna gång med lite "hårdare" tonläge. Den enda gången han verkligen försökt att ta en smakbit av mig har jag "bitit tillbaka" precis då han hade tänkt ta en tugga av mig. Jag "nöp" helt enkelt till runt mulen på honom och sa nej, i en hård ton, och sedan dess har han förstått att man inte bits..
Men aldrig någonsin att jag skulle slå en häst som hotar/bits.. gör hästen det finns det en bakomliggande orsak, alltså får man ta reda på den.. Bråk löser ingenting, så enkelt är det.
Ridskolehästen jag oftast rider är en "pissmärr" som ofta hotar, bits, men har man väl visat att den melodin inte funkar, utan att det är mkt bättre att vara kompisar är hon världens finaste.. Har aldrig behövt höja handen mot henne, det har räckt med ett "fy"..
så jag tror inte på "hårda" uppfostrningsmetoder.. Våld föder våld, och att slåss med en häst är något jag verkligen inte vill utsätta mig själv, eller hästen för..