tilrättavisning? bestraffning? slag?

skrapar hästen i marken lr gör nått sånt så första gången säger ja till med vanlig röst,gör han så igen så säger ja till me lite skarpare röst å gör han de en 3 gång då daskar ja till han! då har han haft 2 chanser på å sluta! så gör ja med båda mina hästar! men slår man å skriker så tappar hästen verkligen förtroendet för den som gör de!!!
 
men slår man å skriker så tappar hästen verkligen förtroendet för den som gör de

:bow:

Tål inte när folk skriker i stallet åt sina hästar.

Okej att låta mer barsk och höja rösten något( från mild och vänlig, till hårdare )

Men att stå och skrika hjälper inte ett dugg och dessutom stör man andra hästar runt om kring!
 
Nej skrika brukar inte hjälpa någon...
Bara irriterande för alla andra att lyssna på. :crazy:
 
"mina" hästar är så pass väluppfostrade, så de vet att man inte nafsar, biter eller sparkar mot oss.

MEN, skulle någon av dem göra det, räcker det oftast med att jag säger nej..
Lillen, som inte riktigt lärt sig än att man inte kan bita i allt och alla däremot får man vara lite hårdare emot.
Slutar han inte då jag säger nej, brukar jag ta tag i grimma och säga nej igen, denna gång med lite "hårdare" tonläge. Den enda gången han verkligen försökt att ta en smakbit av mig har jag "bitit tillbaka" precis då han hade tänkt ta en tugga av mig. Jag "nöp" helt enkelt till runt mulen på honom och sa nej, i en hård ton, och sedan dess har han förstått att man inte bits..

Men aldrig någonsin att jag skulle slå en häst som hotar/bits.. gör hästen det finns det en bakomliggande orsak, alltså får man ta reda på den.. Bråk löser ingenting, så enkelt är det.

Ridskolehästen jag oftast rider är en "pissmärr" som ofta hotar, bits, men har man väl visat att den melodin inte funkar, utan att det är mkt bättre att vara kompisar är hon världens finaste.. Har aldrig behövt höja handen mot henne, det har räckt med ett "fy"..

så jag tror inte på "hårda" uppfostrningsmetoder.. Våld föder våld, och att slåss med en häst är något jag verkligen inte vill utsätta mig själv, eller hästen för..
 
Jag skulle bita tillbaka det gör ju hästarna mot varandra när de blir irriterade på varandras naffsande. Min mamma gjorde det en gång mot en häst som var lite osäker och gärna hotades med att bitas och sånt, så när han bet mamma så bet hon tillbaka, hästen blev totalt jättepaff!!! och stod sedan som ett litet lamm... Morsan hade sagt ifrån på han eget språk! :bow:
 
om jag blir rädd för hästen min så pratar jag vänligt med den och stryker den lätt på halsen, hästen känner direkt om jag blir rädd och blir bara värre, samt att jag behöver lugna ner mig själv lite..

Att bestraffa så brukar rösten användas först!
Ett problem som jag försöker lösa är att fölet mitt klonkar med boxdörren, det är rösten, sen är det sparka tillbaka på dörren, sen är det avledning och till slut fodring när han är tyst.. Men han håller sig lugn iaf.

Men röst, blick, tryck, se förbannad ut och visa tänderna, hota och till slut kan det komma en klapp på bogen, brukar inte gå så långt.

Lisa..
 
Ligg steget före. Om någon annas häst nafsar en så får man ha bättre koll nästa gång. När det väl har hänt så brukar det vara försent. Innan hästen nafsat men tänker tanken så brukar jag säga nej, men om jag släpper koncentrationen och tänker på annat så kan man ju räkna ut vad som händer... och som sagt, det som har hänt kan man inte göra nått åt, utan man måste vara med och tänka steget före. Min egen häst nafsar inte, det han gör på sin höjd är att ta hö från golvet (står lös i stallgången) och då harklar jag mig, ev. stampar jag i golvet en gång när han börjar snegla på de stackars strån som finns.. när han är riktigt busig så går han in i boxen men vänder då oftast och kommer ut igen, varefter han ställer sig snyggt och prydligt där han ska stå...har nog en av de snällare varianter som finns.
Hästar som skrapar eller sparkar i väggen ger man ingen uppmärksamhet, då brukar det avta. (även negativ uppmärksamhet kan vara nått som hästen vill ha det är ju ändå uppmärksamhet.)
 

Liknande trådar

Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: Boj
·
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 259
Senast: Hellas
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 043
Senast: Heulwen
·
Hästhantering Jag har ett 17 årigt sto som jag haft sen nov. Vi har haft en del meningsskiljaktligheter eftersom hon är väldigt dominant till sättet...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: niclas_e
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp