Tillvaxtzoner hos unghast

S

Sombre

Jag har en fraga angaende tillvaxtzonerna hos vaxande unghastar. Hur lang tid tar det innan de helt har forbenats efter det att hasten slutat vaxa pa hojden? Eller rattare sagt, efter det att benet slutat vaxa pa langden? Eller hur man nu ska beskriva det...:p Nagon som vet?

Sv: Tillvaxtzoner hos unghast

Det är nog mycket individuellt beroende på ras, arv, uppväxt, fodertillgång med mera med mera.

Det är nog mycket individuellt beroende på ras, arv, uppväxt, fodertillgång med mera med mera.

Jag tror att det tar langre tid for stora hastar, eller hastar med langa ben, som vaxer lange, men ar inte saker. Ras och arv spelar sakert roll. Och naturligtvis uppvaxtmiljo och fodertillgang, men vi antar nu antar att hasten har basta tankbara miljo att vaxa i.

Vilka raser skulle ta langre tid i sa fall? Och varfor?

Vid 4-5års ålder!

Hmm min fraga ar inte hur lange hastar vaxer, det ar ju valdigt individuellt. Min fraga ar hur lange det tar for tillvaxtzonerna i skelettet att forbenas:) Det ar ju ocksa sakerligen individuellt, men pa ett ungefar. Tar det veckor eller manader efter det att hasten slutat vaxa? Jag ar nyfiken:d

När tillväxtplattorna är helt förbenade varierar för olika ben. Men runt 24 till 26 månaders ålder, i vissa ben sker det ännu tidigare.

Fullblod anses väl vara dom som utvecklas och blir färdiga snabbast, även travare. Medan kallblod och ponnyer tar längst tid.

Varför ja det vete gudarna. Men de flesta ponnyraser pch kallblodsraser härstammar ju från ställen med lite bistrare klimat och mindre tillgång på foder. Shetland-shetlandsöarna, Islandshäst- island, Fjordhäst-norge, osv.

Medans framförallt fullblod avlats fram för att enbart springa så snabbt som möjligt så tidigt som möjligt. Och man har ju avlat mest på de som klarade detta bäst

Senast ändrad:

Tack for era svar:)!

Jag ska forsoka forklara lite tydligare vad jag menar.

Antag en unghast som vaxer. Det ar andarna pa benen som vaxer, sa andarna langst ut pa benens bestar av brosk, sa lange hasten vaxer. Brosket forbenas allt eftersom. Sag att hasten vaxer pa hojden och langden tills den ar 5, alltsa hastens skelett vaxer tills den ar fem. Hur lang tid efter det att den slutat vaxa tar det innan allt brosk i andarna pa benen har forbenats? Hoppas att nagon vet annars far jag nog vanda mig till en veterinar (kanske finns nagon veterinar har inne:idea:) :). Det funkar forresten pa samma satt i manniskokroppen.

I boken Unghästen. Uppfödningens och träningens betydelse för skelettets utveckling och hållbarhet, står det bra beskrivet (+ bilder).

Runt 5 år, beroende på ras och individ.
Tyngre raser (dit räknas även islandshäst och halvblod) tar längre tid på sig.

I boken Unghästen. Uppfödningens och träningens betydelse för skelettets utveckling och hållbarhet, står det bra beskrivet (+ bilder).

Runt 5 år, beroende på ras och individ.
Tyngre raser (dit räknas även islandshäst och halvblod) tar längre tid på sig.

Ok tack sa mycket. Ska forsoka fa tag i den boken:) Jag ar pa nya zeeland nu sa tror jag far vanta tills jag kommer hem i vinter...:p

Men menar du att det tar 5 ar for tillvaxtzonerna att forbenas efter det att hasten slutat vaxa? Om hasten slutar vaxa pa hojden och langden nar den ar 5 sa blir det alltsa 10 ar allt som allt innan skelettet ar fardigvaxt?

Naera, forstar att det inte var sa du menade, skrev bara det for att fortydliga vad jag menade;)

Tack for tipset om boken.

Jag ska se om jag tänker rätt nu ;)

När hästen är ca 5 år är tillväxtzonerna slutna (tillväxtzonerna i benen sluts först, betydligt tidigare).
När hästen slutar växa på höjden är svårt att säga.
Vissa hästar är färdiga tidigt, andra tar lång tid på sig.
Tränar man hästen rätt kan man få en högre häst :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 213
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar