Tillväxt UL

B

babyfoal

Hej,

Jag undrar två saker. Varför gör man egentligen 'bara' (i normalfall?) ett rutin UL i vecka 18?

Nu har jag gjort 4 st, v.10, KUB v.12, kontroll v.14 och rutin UL i v.18.

Allt har sett bra och normalt ut och KUB testet var mycket bra.

Jag är ändå orolig, och undrar om tillväxt UL:et kan vara lugnande för mig.
Jag skulle i såfall inte göra detta för att veta könet, då det inte är det viktiga, utan jag vill bara veta om allt är bra.
Jag antar att man inte får fler UL via barnmorskan, utan får gå till privatklinik precis som när jag gjorde KUB testet.

Tycker ändå att det är konstigt, att det bara görs ett UL via barnmorskan.
Eller är det mindre risk efter v.18 att något skulle förändras?

Pratar jag luddigt eller förstår ni vad jag menar...?:confused:

Sv: Tillväxt UL

Jag bad om ett tillväxtUL (bara för att jag var så orolig, jag var rädd att det skulle vara en jättebebis och ville bli lugnad). Min BM fixade det. Jag gick iofs till en privat BM, de brukar vara mer tillmötesgående ;). TillväxtUL sa att det var en helt normal bebis, men det var det ju inte visade det sig sen, hon var ju yttepytte :D.
Jag gjorde VUL i v.7
NUPP/KUB v 12-13
rutinUL v 18
UL pga vattenläckade v 23
tillväxtUL v 34
UL pga sjukdom/igångsättningstid v 37

Så jag gjorde många :)

Sv: Tillväxt UL

Jag förstår inte riktigt vad du oroar dig för? Att de skulle hitta något fel på ditt foster som de missat vid tidigare underökningar?

Man gör ett grundligt UL där man kollar allt så går att se via UL = mer än vad vi vanliga dödliga tror, vi som mest bara är fascinerade av att se fostret sprattla på skärmen.
Tillväxt-UL gör man längre fram i graviditeten om det verkar som att fostret inte växer som det ska eller att något annat är fel.
Jag tvivlar på att du blir lugnare av det, om du fortfarande inte vågar lita på att allt är okej trots så många undersökningar som du har gjort.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Gravid - 1år Var på UL idag och OJ så häftigt! Jag är i v 18 och har känns bäbisen ett tag nu men det blev plötsligt så verkligt när h*n dök upp...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Fanskap
·
F
Övr. Barn gjorde mitt sista ul för ca 1.5 vecka sedan, då i V. 33. Hade då 2 barnmorskor hos mig då den ena höll på att lära sig ultraljud och...
Svar
6
· Visningar
1 892
Senast: Frieserhäst
·
Övr. Barn Kopierar in från ett annat forum, kanske kan ni komma med lite tips, eller bara vara med mig och spygalla över hur det fungerar för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 920
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar