Tillväxt efter svält?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare faxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 206
F

faxa

Ni som har tagit emot/hand om hästar som tex svultit eller farit illa av annan anledning, tex via SHV eller själva, hur uppfattar ni deras tillväxt tillbaka till ett "normalt" liv, dvs kroppsmässigt med muskler, växa ikapp sin storlek, psykiskt. Möjlighet till att bruka som ridning, avel eller förblir dom gårdshästar och får ha ett bra liv som sällskap? Har ålder en betydelse för deras tillfrisknande?

Sv: Tillväxt efter svält?

Jodå det går med mkt jobb och tålamod.Ju yngre de är desto lättare har de för att återhämta sej.Sen spelar det ju in hur länge det pågått.dvs om det uppstått komplikationer.

min erfarenhet är att det går oftast väldigt bra. äldre hästar (över ca. 15 år) tar längre tid på sig att hulla/muskla sig än yngre. en del kan bli ganska "matfixerade" långt långt efteråt, på vissa går inte det beteendet över alls.

riktigt unga hästar (växande) kan givetvis få hämmad tillväxt/sämre förutsättningar som vuxna om svälten varit svår och långvarig, och riktigt gammla hästar tar sig inte alltid helt.

psykiskt krävs det tid och mkt. tålamod, har man det så brukar det bli bra ;)

Jag har träffat på hästar som både har klarat sig väldigt bra och de som fått men för livet.

Särskilt de yngre hästar som vuxit upp utan mineraltillskott och liknande har det blivit problem med. Detta till trots att många sett helt ok ut rent visuellt, ingen avmagring eller så. En del har haft pålagringar redan som oinridna 3-4 åringar som bara gått i hage. Lösa benbitar har varit vanligt. Allergier pga mögligt foder. Andra har fått mag-tarmstörningar som det inte har gått att komma tillrätta med efter maskangrepp.

Jag skulle personligen hellre (om jag var tvungen) välja en vuxen häst som haft en bra uppväxt men sedan råkat illa ut snarare än en unghäst som fått dåliga förutsättningar från början.

För mig är frågan viktig. Tog mig an ett avmagrat 3års sto från en familj som råkat illa ut (drar inte historian om det). Ögonen levde på hästen men övriga kroppen, ja, vad ska man säga, kroppen tunn och psyket totalt kaos. 2 mån kamp bara att få henne ner på jorden, 2 mån med klapp 5 mån på bete i backar och 20 andra som fostrade. Fick hem en helt uuuhuuunderbar häst, snällaste snällaste tjejen. Musklat sig bra men är fortf givetvis för liten för sin ålder (4 år nu) Har börjat så smått att sitta upp och "åka med". Det som oroar mig är just hennes hållbarhet. Vad kan jag förvänta mig och vad bör jag akta mig för, vara nogrann med etc? Om hon inte håller för att promenadridas, är det relevant att ta föl på henne? Funderar över det där med mineral/vit, det sägs ju att man kan ge för mkt och att det är precis lika skadligt. Ska tilläggas att vet. har kollat henne utvändigt sas (ingen röntgen) och allt ser ok, hjärta lungor ok, leder/senor ok,rörelsemönster ok men med för "tunn" muskelmassa för sin ålder.

Överdosera inte mineraltillskotten,ge mkt grovfoder.Tänk på att pga de dåliga förhållandena så kan hon växa sent(det gjorde min).Bygg upp henne så mkt som möjligt från marken tills hon tagit sej bra muskelmässigt.Hållbarheten är svår att uttala sej om ,så olika från häst till häst.Min har klarat sej.Lycka till.

Vi köpte en utmärglad, vanvårdad tvåårshingst för en herrans massa år sen.

Det blev häst av honom med TLC och grovfoder samt mineraler. Han höll hela livet, TROTS tvärkass ridning/träning, ingen hänsyn till hårt underlag etc. Han gick till himlen 28 år gammal pga fång, ett veterinärbesök under alla år förutom fången - för en kolik som 26-åring.

Dock så han var ALLTID tvärfet sen vi fått honom i hull. Han var komplett omöjlig att banta, eller ens träna smal (när han gick som mest gick han 2 pass/dag, a 1½ h). Han var okänd korsning, men han såg ut som en torktumlad ardenner, dvs en ardenner i maxad B-ponnyformat (han var 130, hemmamätt). Enligt 'de gamla visa gubbarna' kunde de ta gift på att han var ardenner och 'stannat i växten', men ingen vet ju, kan ju varit ardennerkorsning med. Han växte iaf bara 3 cm på höjden från två års ålder.

Men han varit regelrätt vanvårdad första två åren av sitt liv. Stått i ett hönshus, var utmärglad (inte mager, utmärglad), hade löss och loppor, aldrig verkad, knappt hanterad. Stod hos en hästhandlare när familjens läromästare nummer två skulle inköpas, men 'det gick ju inte att lämna honom där så vi köpte honom' (citat pappa, som normalt tillhör den hårdhudade sorten)

Jag tog hand om en tolvårig valack som var i ganska dåligt skick, mager, omusklad och "död" i blicken. Massor av grovfoder, kompisar i hagen och låååånsam igångsättning, jag tror jag skrittade honom i ett halvår om inte mer.
Så första året jag hade honom var det enbart igångsättning, först andra året började jag träna lite mer.
Jag tävlade honom lite på lokal nivå, både hoppning och dressyr, tränade även mycket terräng. Tyvärr så blev han halt och efter 14 månaders behandling, massage och konvalecens utan förbättring valde jag att ta bort honom. Då var han 16. Tanken fanns att låta honom vara sällskapshäst men ju mindre ridning desto värre humör, han verkade inte trivas med att bara gå i hage utan han blev agressiv både mot de andra hästarna och människor. Kan ju även berott på att han hade ont
Tyvärr blev det inga många år med honom men det var värt det. Först att se honom bli "levande" i blicken och sen lärde jag mig mycket av honom och det var en kul häst att träna och tävla.
Hältan började i bakknä och sen "vandrade hältan" upp och ner i bakbenen, has, kota, knä.
Hältan behöver ju inte ha kommit av att han var vanvårdad men det är nog svårare att bygga muskler på en tolvåring än på en yngre häst.
Om jag någon gång skulle ta en sådan häst igen skulle jag nog låta igångsättningen ta ännu längre tid. Om hästen var rejält mager som treåring så att hon har stannat i utvecklingen så kanske man ska räkna henne som en tvååring eller till och med ettåring.
Om stoet inte håller för ridning så bör man nog försöka utröna varför hon inte håller innan man överväger ett föl

Tack för svar! Det känns så skönt att ventilera detta. Vill inte gå för fort fram och vill höra andra åsikter och erfarenheter om det här, man blir så lätt hemmablind och ideerna kan tryta.
Nu är det mest ut och gå, cyklar med henne, går i vatten (inget avancerat mest mys, lullar), suttit en gång i veckan än så länge. Planen är bara skritt under lång tid, handhästridning och vila flera dagar på rad. Äter bara grovfoder(ensilage) med linfröolja, glucosamin till. I april -08 vill jag lämna henne på samma bete igen (mkt backar, andra hästar i massor ) där hon var nu. Tror ni detta kan va en bra plan? Slog mig precis, köra in? Är inte själv så duktig men om man kanske anlitar ngn kunnig, hade det varit ett kompliment och mindre belastande? Hon gillar att vara med och ute på äventyr, när det händer saker..

mmmm vad det gäller mat så känner jag igen som alexandra skrev, äta äta äta.. svårt att sluta. Ser nästan hysteriskt ut. Säkert ett men som hon får dras med. Nu är hon så pass att hon lägger på sig om magen så näringen tar hon åt sig bra...

Hon lär växa en hel del så var väldigt försiktig med belastning. Ge massa protein för att hon ska bygga muskler, lusern kombinerat med olja är toppen för att få hull utan att ge så mkt kraftfoder.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 964
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 874
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 393
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka