Tillsyn sommarbete, hur ofta gör ni det?

skogsridmulle

Trådstartare
Jag ser efter mina varje dag, kollar fästingar, bortar bort kardborrar ur luggen även om jag inte ryktar o rider varje dag. Men det finns två hästar till i hagen med två olika ägare. De verkar inte vara där så ofta, vet att den ena inte varit där på fyra dar, skulle kanske komma idag, den andra skulle komma idag men har inte varit där på tre. Båda har tappskor o verkar inte ha träffat en hovis på länge. Blir lite förvånad att de inte ser efter sina hästar, brukar det vara så under betessäsongen? Att man bara ställer ifrån sig hästen o tar ledigt? :confused:

Sv: Tillsyn sommarbete, hur ofta gör ni det?

kan bara svara för mej själv, jag är ute varje dag när hästen går på bete, då rider jag, ryktar och kolalr igenom hästen. Detta anser jag vara en självklarhet, tycker inte att bete=semester (för ryttaren) då om någon gång borde man ju kolla sin häst riktigt noga med tanke på allt som kan hända och alla sjukdomar hästen kan drabbas för.

vet även folk som inte kommer ut på veckor och det tycker jag är lite oansvarsfullt, JAG skulle aldrig göra så iaf.

//kissan

jag har varit ute och kollat till min nästan varje dag. men det har inte gått mer än två dagar emellan(har hänt 2ggr). dock så finns det mycket hästar och folk där så är det ngt så upptäcks det fort. men varje dag tycker jag är självklart.

De kollas igenom varje dag. Ryktas och ses om extra nästan varje dag. Men våra går inte på regelrätt bete med vila utan går ute dygnet runt i gräshage, tas annars om hand och rids som vanligt.

Kollas varje dag eller minst 6 dagar i veckan är allt.
Jag känner igenom absolut hela hästen samtidigt som jag ryktar, känner lätt med handen, borstar av hovarna och synar dessa, drar ordentligt i alla skor och petar i öronen, karleder osv.
Det är bra för man lär känna hästens kropp, jag kan varje bula, överben, insektsbett, där hade hon en fästing förra veckan etc ja alla små detaljer utantill. I förrgår såg jag en vit liten prick under svansroten jag tror jag inte har sett förut :D

Jag tittar till mina varje dag, de går iof inte på bete men är ute dygnet runt ändå. Vi har haft beteshästar inhyrda där tillsyn o vatten får skötas av hästägarna o det finns faktiskt hästägare som inte synts till på hela sommaren, tragiskt.

Har inte brukat haft hästar på "riktigt" bete särskilt ofta och rider ju även under betesgången, men jag filosoferar som så att man SER TILL att någon kollar till hästarna varje dag även om man själv inte åker ut. Det är ju lättast att åka på semester/dra iväg på konserter/åka bort och träffa bekanta och dylikt när hästarna är på bete så lite stallvila unnar jag mig allt. Men man är ju sällan ensam hästägare och då är det perfekt att kunna deala med varandra om att titta till hästarna :idea:

hej!

Min häst blir kollad varje dag på betet, denna sommar dock ej av mej alla dagar. Jag har ridit/varit där ca 5 dagar/vecka, då jag känt över hela pållan och kollat att allt är ok. Annars kollas alla hästar i hagen varje dag av stallägaren, så det är inte som om hon lämnats direkt ensam..

Där jag stog tidigare såg jag till att jag eller hästskötaren kollade pållan varje dag, eftersom jag inte litade på att det blev gjort annars.

/ lavinia, som pga sjukdom varit tvungen att ha hästsemester i sommar och låtit hästen vila något mer än jag egentligen velat.

Hej
Jag är där varje dag, är det någon dag som jag inte hinner så är min kompis där och tittar till och ger nytt vatten. Min häst går tillsammans med 4 st som kommer från samma ägare, hon har varit där 1:eek: gång under sommaren (från 1 juni) och det var när hon lämnade av en ny häst!!!!
Undrar hur en sån människa kan sova på nätterna,,,,,:crazy:
Kan tillägga att hon inte pratat med mig en enda gång om att jag skall titta till hennes hästar, och hovarna har dom inte gjort något åt sen dom kom till betet.....

Men det konstiga är att det är jätte sociala och snälla hästar man undrar hur dom kan bli så med så lite tillsyn....

(kan tillägga att jag givetvis tittar över dessa hästar varje dag, men det vet inte hästägaren om men hon räknar väl med det antar jag)
/b

Självklart skall hästarna kollas varje dag. På Ridsportförbundet läste jag någon slags tolkning av god hästhållning och där stod det en gång om dan och 2 ggr om dan för föl mm.
Vi är 4 hästägare som turas om att kolla varandras hästar. Den som är ansvarig den dagen är där någon gång mellan 16-20 på kvällen. så att det aldrig blir mer än ca 24 timmar mellan kollarna. Denne smörjer på myggmedel, fyller vatten etc. Sedan kan flera personer vara där samma dag så att det blir fler kollar av typen hästarna står på alla benen kontroll. Jag åker förbi hagarna flera gånger per dag med bil när jag är hemma och då tittar jag alltid på hästarna att de står på alla benen att hagarna mot vägen är hela mm.

Jag kollar min häst,medryttaren kollar honom oxå,stallägaren och min gubbe med (när jag ej kan ta mig ut)

tycker det är höjden av slapphet att äga en häst och inte kolla den under betet.

Man kollar ju allmän status,visiterar ben,tar bort fästingar,sprayar och smörjer mot flygfän mm.

åker jag på semester,så ser jag till att pålitliga personer har koll åt mig!

Mvh Arabizar

När jag skrivit tråden gissade jag att bara skötsamma hästägare skulle svara! Men det verkar som att fler har erfarenhet av ägare som inte dyker upp. Förstår inte varför? Vid hagen bor det i för sig folk så ägarna till de andra två hästarna kanske har gett dem sina nummer o typ hej hej ring om det är nåt. Men fästingar o kardborrarna som sitter överallt ser man ju inte på håll... Tycker iallafall att det är skönt att inte alla beter sig som dessa två ägarna. Förstår verkligen inte varför man vill vara ledig från sin häst. Jag längtar ihjäl mig nu när de inte är vid husknuten o jag "bara" får träffa dem en gång om dan. Funderade på om jag skulle åkt ut nu på kvällen igen men man o barn vill ju oxå ses... Kloning?

Kollar varje dag! Ibland tar jag ledigt en dag. Tycker det är parfekt nu på somman att köra och hitta på saker med hästen:)

De är på bete brevid huset så det blir mycket koll, många gånger per dag utöver insmörjning/rykt/vattenpåfyllning.

Hästarna jag har på bete har tillsyn X flera, dagligen. Även fast dom inte rids eller sköts om, så ska vattnet kollas(byts varje till varannan dag) smörjas mot insekter och allmän visitation. Sen kan jag knalla ner till hagen bara för att säga hej åt djuren oxå. Skulle aldrig acceptera något annat. Vi hjälps åt, vi hästägare emellan å det är ett krav från min sida om de vill ha djuren betandes hos mig. Fast det är så skönt för dom som har hästarna blir kvar år efter år, och då kan man rutiner och allt bara flyter på.

Vi har hästar på tre olika ställen.
dels hemmavid, och där är det ju liksom inga problem:D
sedan hos grannen och dit brukar jag åka morgon o kväll för att kikatill djuren.
Sedan har vi hingstbetet 7 kilometer hemifrån, och där bor en mkt hästintresserad man som flera gånger dagligen går ut och ser till djuren så dit blir det inte så ofta...

Vi hyr in hästen i ett stall ca 3 km från vårt hem och på den gården finns även sommarbetet så vi har nära.

Även om inte min dotter ska rida alla dagar så åker vi alltid upp dit och tittar till honom varje dag. Skulle vi åka iväg någonstans så kommer vi överrens med stallägaren att hon kollar honom (vilket hon alltid gör ändå :D)

Sommaren är ju skön på så sätt att vår häst går ute hela dygnet så man behöver inte passa några tider som t ex in och utsläpp men det betyder ju inte att man bara kan glömma hästen.

Min häst har aldrig haft fång t ex men man har ändå det i tankarna så man är ju där och känner på kotor och hovar :)

Sen har vi ju alla jäkla insekter så det ska sprayas titt som tätt.
Mockning har vi inte kommit undan helt eftersom vi har ett vind/regn-skjul som de gärna använder som toalett.

Ibland när det är riktigt jäkligt med insekter så är det nästan mer jobb på sommaren än på vintern. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka