tillsyn löptik

Sv: tillsyn löptik

Eftersom det var hanhunden som tog sig in o inte tiken som tog sig ut verkar stängslet räckt till för att hålla tiken på plats!
Bara tanken att en hanhundsägare som inte har koll på sin hund skulle ha rätt till språngavgift är ju horribel(om det nu inte är frågan om en renrasig kull som skall registreras men då måste rimligtvis bägge parter vara överens om det skall bli ngn registrering).
PL

Jag undrar hur du som icke jurist tar dig an någons fall.
Vidare undrar jag vad du menar att bägge skulle fällas i domstol när det enda som kan komma på fråga är en civilprocess.
PL

Jag ville bara kolla om det fanns nåt aktuellt fall, i så fall hade det kommit fram gissar jag. Dessutom har ganska många säkert tänkt till i en fråga som är betydligt intressantare än det mesta ni avhandlar här.
Tyvärr så tänker dom flesta av er alldes för grunt och med alldeles fel organ. Jag har i dag fått besked som är väldigt tilltalande för hanhundsägaren.
En sista kommentar:
Någon påstår ovan att på privat mark så behöver man inte ha samma tillsyn över sin hund. Detta skulle innebära att om någon bryter sig in till mej o blir biten så blir jag inte ansvarig för detta. Nonsens.

Det enda rättsfall jag känner till valde jag att inte nämna, då jag inte kunnat hitta målnumret på det och det i vilket fall bara var en tingsrättsdom utan prejudikatsverkan. I det fallet dömdes iallafall hanhundsägaren till ganska drygt skadestånd, då den tjuvparade tiken var planerad för parning med en annan hund och missödet kostade tikägaren rätt mycket pengar.

Sedan hoppas jag att du inte läser lagtext och rättsfall lika slarvigt som du läser inlägg. Vad jag skrev var att de lokala ordningsstadgar du hänvisade till inte var tillämpliga då tiken befann sig på privat mark. Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter är naturligtvis tillämplig ändå. Lär dig skilja på äpplen och päron.

Det vore väldigt intressant att veta vad du har fått för besked och från vilken källa.

Jag har i dag fått besked som är väldigt tilltalande för hanhundsägaren.

Som vad?? Att denne inte riskerar att behöva betala 200.000:- i skadestånd?

Det fanns det knappast någon som helst risk för, vilket torde ha framgått i tråden.

Betvivlar nämligen starkt (oavsett att du vill ge sken av annat) på att hanhundsägaren har några slantar att håva in på grund av att denne brustit i tillsynen av sin hund till den milda grad att hunden smitit in på en inhägnad gård och tjuvparat en tik..

Varför skapade du öht tråden om det enda syfte den fyller är att ge dig en ursäkt att vara nedlåtande och tämligen oförskämd mot de som svarar :confused:

Varför är hanhundsägaren överhuvudtaget intresserad av en rättslig process?

För att göra sig en hacka på språngavgift och levandevalpavgifter givetvis :crazy:

Kan det finnas någon annan orsak??

Smidigt att tjäna pengar på att man totalt brustit i uppsyn över sin hund :eek:

Finns det verkligen folk som på fullt allvar tror att de ska få betalt för att de misskött sig, i detta fall inte sett efter sin hund trots strikt ägaransvar.:confused:
Då är det väl bara att önska denna hanhundsägare lycka till, det lär bli kostsamt i slutänden istället.:angel:

För att göra sig en hacka på språngavgift och levandevalpavgifter givetvis :crazy:

Man kanske skulle skaffa sig ett par driftiga hanar och släppa lös på bygden. Då kan man sitta hemma och håva in pengar.....:idea:

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att vara så fräck att jag krävde pengar av tikägaren för att jag inte kunde hålla reda på min hanhund! Tiken höll sig ju trots allt hemma hos sig vilket är mer än vad man kan säga om hanhunden.
Oavsett vad lagen säger så finns det ju något som heter sunt förnuft, tyvärr omfattar inte lagen alltid detta. Så om man ska vifta med lagboken och vara paragrafryttare så kanske man som hanhundsägare får rätt men det innebär ju inte att det är riktigt i mina ögon.

Men du milde Moses vad är det för typ till hanhundsägare egentligen :eek:
Var bland det knäppaste jag läst på länge...
Tik ägaren kan ju faktiskt få hur många problem som helst av detta.
1: Abort sprutor kostar och är inte 100%
2: en av riskerna med abort spruta är att tiken kan bli svår att få dräktig och till och med om det vill sig illa aldrig bli det.
3: väljer man att låta henne valpa så står man där med alla risker en dräktighet och valpning innebär (kan bli snitt till exempel, för att nu bara ta en enda sak)
Sedan har vi det som redan är nämnts, tikägaren hade kanske tänkt para detta löp, eller tiken var kanske rent av parad för dyra pengar och med lång resa....

Låter som hanhundsägaren på något sätt tror att tik ägaren ska tjäna pengar på oönskade valpar?
Han är ju helt otrolig!
Är han ett påhitt eller finns denna människa på riktigt:confused:

Hmmm... Inte är väl tikägaren skyldig. Det är ju trots allt din hanhund som tagit sig in till tiken som vistats på inhängnad tomt(!) :crazy:

Om vi vänder på det, om du skulle haft en löptik i din trädgård, innan för staket och en handhund tagit sig in och betäckt. Inte skulle väl du vara skyldig att ersätta hanhundensägare? Ursäkta språket men jag tycker det hela låter sjukt, hela tankesättet är lite knas.

Det går kanske inte riktigt att jämföra med det vore ungefär som att säga att din hingst varit på rymmen och tagit sig in i en stohage å betäckt. Är det då stoägarens fel? Icke! Ska stoägaren ersätta hingstägaren? Sannerligen inte!

Gah...jag har gått miste om nåt, alltså:cool:...hade en hanhund med på tok för mycket testosteron som kastade sig ut från övervåningen genom stängda fönster...:crazy:...men tikägaren och tillika grannen och jag kom överens och vi delade på ansvar och kostnader.

Så gör man ju i de flesta fall!
Detta är något väldigt extremet och jag fattar liksom inte vad det är för typ till hanhunds ägare som kan kräva tikägaren:confused:
Mer än lovligt pucko:eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Idag, eller troligtvis i natt började hunden löpa( såg första blodfläcken i dag på morgonen på lakanet). Första löpet, 9 månader gammal...
Svar
14
· Visningar
3 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka