Tillstånd för hästverksamhet

Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Uhh nu blev det rörigt och jag fattar inte vad som gäller!

Kan de inte sortera upp reglerna ordentligt INNAN de ska gå ut med dem?Jag anser inte att jag lätt kan förstå klart och tydligt om vad som gäller...

Vart går gränsen för yrkesmässigt då? Om man föder upp då?Om det nu helt plötsligt inte spelar någon roll med antal hästar??

Usch jag förstår varför många hobby uppfödare lägger av nu...

Skulle vara VÄLDIGT intressant att veta vad dessa tillståndsavgifter skall gå till...

För mig är det enkelt som lever på hästar....

har du inhyrningar och får in pengar i till stallet skall du ha tillståndet, annars gäller antalet hästar.så har iallafall jag fattat det.

crazy skrev:
Skulle vara VÄLDIGT intressant att veta vad dessa tillståndsavgifter skall gå till...

Du skulle bara ana vad det kostar att ha en djurskyddsinspektör, länsveterinär, jurister etc anställda för att upprätthålla ett gott djurskydd i landet och se till att vi efterlever vår berömda djurskyddslag.

Allt är dessutom offentlig handling så det kan inte vara svårt att ta reda på om du nu inte kan ana...

Däremot kan jag förstå och hålla med Tomas om blankettens omfattande byråkrati, jag kan berätta att även vi inspektörer reagerade kraftigt. Det luktar ju lite "överförmynderi" men jag tror att det beror på att Djurskyddsmyndigheten vill vara petnoga i början av sin karriär för att bevisa att det är befogat att de finns (det var ju inte helt självklart).

Sen är det nästan alltid så, att regler sällan hinner bli klara innan de träder i kraft. Detta kan ses som en brist, och till viss del är det ju det, men det är också ett sätt att introducera föreskriften lite "långsamt" och se hur det fungerar i praktiken. Man behöver alltså praxis i form av rättsfall etc innan man vet exakt hur det ska tolkas. Så är det med all lagstiftning, inte bara djurskydd.

Men vad innebär detta för mej?Tillstånd eller ej?

Hittills har vi bara haft ett föl om året...till nästa år blir det förhoppningsvis två föl...sedan vill man ju kanske spara någon goding till sej självt också ju (har ju bara 2 hbl ston).Har då inte tänkt att komma upp i "massproduktion" av föl...för mej är det ren hobby och mest för min egen skull.Men vad ska jag gå efter?Om man då tar föl årligen...blir det ju nästan som en slags "verksamhet" ändå...fast att det hela alltid slutar med minus....förstår du vad jag babblar om?

Att djurskyddet kostar - jovisst - men någonstans har de ju fått pengar ifrån innan?Men visst mkt kanske blir förbättrat inom djurskyddet just vad det gäller hästar...bara synd att de inte är lika måna om att slaktdjur ska ha det lika bra.

Jag har inget emot detta...jag bara blir så förvirrad när man inte lätt rakt på sak kan begripa reglerna man läser.Man måste ju begripa vad de menar för att kunna leva efter reglerna - eller hur!?!

Inga inhyrningar här inte!Även om jag har haft funderingar på det förut...

...hade nästan varit lättare om jag redan hade "levt" på hästar... fast jag är förundrad över att man kan leva på det över huvudtaget, med alla dyra omkostnader relaterat till alla arbetstimmar! ;-)

crazy skrev:
Att djurskyddet kostar - jovisst - men någonstans har de ju fått pengar ifrån innan?Men visst mkt kanske blir förbättrat inom djurskyddet just vad det gäller hästar...bara synd att de inte är lika måna om att slaktdjur ska ha det lika bra.

Numer strävar man ju efter att inte skattefinansiera såna här bitar eftersom inte alla invånare i en kommun har hästar (alla har ju inte barn heller men de flesta tycker nog att det är mer ok att bidra till skolornas överlevnad). Den som kostar ska också få betala i större utsträckning, alltså.

Huruvida du behöver tillstånd eller ej känns svårt att svara på, ärligt talat. Jag har ju ungefär samma situation som du och driver dessutom hästarna som företag. Jag tror att detta kommer att tolkas olika i olika kommuner till en början så det lättaste är nog om du ringer din egen inspektör.

Vet faktiskt inte vad Djurskyddsmyndigheten har för syn på det, jag har varit mammaledig så länge också så jag har missat alla infomöten om detta...

Jag har inte mitt som företag...jag har aldrig kommit upp i vinst på någon redovisning för hobbyverksamhet.

Jag var på G och ville driva det som företag (skulle regga företag) men fick till svar att jag inte FICK det, eftersom att för att registrera företag måste man bevisa att företaget KAN gå med vinst(!?!)...och vinst blev det ju inte hur man än räknade - däremot ett stoort minus.

Ja jag har inget emot att lägga mer skatt för bättre djurskydd.Usch jag har sett skräckscenarier när det gäller köttdjur...bedrövligt.De behandlas som ett "stycke kött"...inte som levande varelser...hoppas verkligen det blir bättre på den fronten.

Min pappa har en gård där vi för tillfället har 4 st hästar, alla ägs av honom. En kompis till mig kommer flytta dit sin häst i mars månad och jag kommer ta hem mitt föl efter sommaren. Då behövs inget tillstånd va!?! För det blir ju sammanlagt 6 st hästar, 4 egna å 2 inack.. :confused: Har jag rätt eller?

Du har rätt, tillstånd behövs inte.

Till er andra ang företag.

Jag har 7 pållar fn och driver AB här på gården där dessa ingår. När jag fick blanketten ringde jag upp och jag behöver inget tillstånd. Enligt de uppgifter jag fick gällde "företagsbiten" mer typ ridskola/turridning/uthyrning av häst i lite större skala. Därför skulle angivna gränser på antal hästar gälla även mig trots företagande.

Det skulle bli väldigt krångligt om olika kommuner hade olika regler, men detta gällde i varje fall hos oss (mellanskåne).

Ja, jag tror också att man får tolka det så. Att med yrkesmässig menas mer att man lever på sina hästar, än att man har dem just för att tjäna penagr - fattar ni?

"Bedöms verksamheten vara yrkesmässig är verksamheten tillståndspliktig oavsett antalet hästar."

är det yrkesmässigt om jag har min minimala uppfödning (1 föl vartannat år) i min enskilda firma?

Det enda jag inte kan förstå med detta är varför det inte är samma papper som ska fyllas i över hela landet om jag jämför de jag ska fylla i och den andra kommunen som jag angränsar till så eöver de knappt svar på något alls hm

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka