Tillstånd för hästverksamhet

N

Niklasson

Har sett i tidningen här jg bor att d from 1jan-05 krävs tillstånd för att (kort sagt) ha 4hästar. Dvs om du är stallägare och hyr ut boxar måste du söka d här. Men hur söker man? och vad kollas? och vem kollar? Jag har själv ingen gård men hyr box i ett stall och blev lite nyfiken. Vad går det hela ut på egentligen? Säg att stallägaren är omedveten om nån ny bestämmelse och förlorar tillståndet, vad händer då?

Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Jag brukar ringa upp djurskyddsinspektören samt länsstyrelsens kontaktperson när jag har funderingar. Det är olika hur lagen tillämpas i våra kommuner, därför blir nog svaren här inte alltid korrekta för min/din kommun samt mitt/ditt län.

Den förprövning som krävs för att ha "upp till fem hästar" söks hos länsstyrelsen. Tillstånden för verksamheter etc söks hos kommunen.

Vi medborgare en skyldighet att veta vad "lagen säger" vilket i o f s är mycket svårt att leva upp till. Hur många vet t ex att det krävs tillstånd för att ha en kompost eller ett utedass? :crazy:

Det krävs inget tillstånd bara för att ha 4 hästar.
Däremot krävs tillstånd om du exempelvis hyr ut så många boxar, föder upp så många föl/år, tar emot så många hästar för helinackordering, bedriver nån form av ridskoleverksamhet mm, mm, mm...

Hittade följande info på Djurskyddsmyndighetens webplats, den förklarar väl det mesta...

Häst
När krävs tillstånd för hästverksamhet?

- Idag krävs tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning upplåter hästar, t.ex. turridningsverksamhet, eller använder hästar i ridskoleverksamhet.

Från och med 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som i större omfattning:

håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader. T.ex. en hästägare som har hand om och ansvarar för egna hästar och/eller hästar som hålls på foder.
föder upp 4 eller fler hästar per år.
upplåter 4 eller fler hästar per år.
säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.
säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning. T.ex. en hästhandlare.
förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar. T.ex. den som hyr ut boxplatser i ett stall. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, dvs inte bara någon tillfällig inhysning.

Bedöms verksamheten vara yrkesmässig är verksamheten tillståndspliktig oavsett antalet hästar.

Tillstånd krävs fortfarande för den som använder hästar i ridskoleverksamhet.

Vem ska ha tillstånd i ett inackorderingsstall?

- Om det kan konstateras att det i ett inackorderingsstall förekommer verksamhet i större omfattning ska någon ha tillstånd. Då många olika avtal och sätt att driva inackorderingsstall finns måste man i varje enskilt fall avgöra vem eller vilka det är som ska ha tillstånd.

Om det t.ex. är en häst- och stallägare som har boxplatser lediga i sitt stall och hyr ut dem till andra hästägare så är det stallägaren som ska ha tillstånd om det handlar om att boxplatser hyrs ut till 4 eller fler hästar. Detta pga att stallägaren förvarar andras hästar samtidigt och regelbundet mot ersättning. Huruvida stallägaren även utfodrar de andras hästar har ingen betydelse för tillståndet.

Krävs tillstånd för ridskoleverksamhet om flera privatryttare går ihop och tar ridlektioner för en ridlärare regelbundet?

- Nej det krävs inte så länge ryttarna rider på sina egna hästar. Då handlar det inte om upplåtelse av hästar eller ridskoleverksamhet i vanlig mening.

Senast ändrad:

Det krävs inget tillstånd bara för att ha 4 hästar.

Hm jag fick till svars att hålla egna hästar...att man kan ha 3 vuxna hästar alternativt totalt 9 hästar och då under 24 mån(alltså max 3 vuxna och resten tex 6 st under 24 må= totalt 9 st ).

Nu är jag förvirrad!?! :confused:

*puttar Upp*

Ingen Som Har Svar???

Du kan ha 9 egna hästar utan tillstånd (över 24 mån). Har du 10 måste du ha tillstånd.

Hyr du ut 3 boxar är det lugnt. Vid 4 måste du ha tillstånd.

Föder du upp 3 hästar är det lugnt. Vid 4 - tillstånd.

Klokare??

Tänkte på om det vore kombinerat då?

Dvs 9 egna hästar plus 3 uthyrda boxar(alltså 3 hästar till) utöver det...?Bara för att ta ett exempel...

Då kommer du över 10-hästarsgränsen = tillstånd krävs. Läs det Ameo klistrat in, bra info :).

"förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar."

Då behöver man tillstånd enligt Jordbruksverket. Jag har fem ponnyer. Måste söka tillstånd. Vad får ni "tillstånd vid 10 hästar" ifrån? Undrar Inelin.

ameo skrev:
Bedöms verksamheten vara yrkesmässig är verksamheten tillståndspliktig oavsett antalet hästar.
Var hittar du denna formulering? Det står lite utydligt i föreskriften tycker jag. När är det yrkesmässig verksamhet?

TomasN skrev:
Var hittar du denna formulering? Det står lite utydligt i föreskriften tycker jag. När är det yrkesmässig verksamhet?

Jag har också funderat på detta. Enligt ansökningsblanketterna som Djurskyddsmyndigheten gav ut häromdan så är det inte så, utan att verksamheten är tillståndspliktig först vid uppnått antal ändå.

Nä, nu kollade jag det o det var inte där jag läste det. Ska kolla vidare.

Jo, så här står det faktiskt:

"Bedöms verksamheten vara yrkesmässig är verksamheten tillståndspliktig oavsett antalet hästar."

Alltså är jag själv tillståndspliktig då :D.

Fast jag tror nog att de flesta kommuner kommer att gå på djurantalet, iaf till en början. det är ju, som du säger Tomas, svårt att dra gränsen för yrkesmässig. Det är väl om man har dem i företag då?

I så fall kommer nästan alla i vår kommun att behöva det :crazy:. Hjälp, måste tänka!

Tack! Nu har jag läst på bättre. Jag behöver inget tillstånd för mina fem egna ponnyer.

Nu har jag läst blanketten man skall fylla i när man söker tillstånd. Det är en J-A storebrorsmentalitet bakom många frågor helt enkelt. Är det meningen att försvåra så mycket som möjligt för djurägare?

Ja det finns många konstiga frågor.
Nu saknar jag bara ritningar på stallet......sen ska ansökan in och förhoppningsvis får man tillstånd. :crazy:

Jag undrar vad som gäller för oss. 9 hästar i kollektivstall, gårdens ägare hyr ju ut stall och mark men det är ju inte de som håller hästarna, var och en har ju ansvaret för sin egen häst men vi hjälps åt med fodringar och sånt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka