Tillstånd för häst i stan?

Veronika

Trådstartare
Någon här som vet om man behöver söka nåt tillstånd hos Polisen el. dyl för att rida eller köra med häst o vagn inne i stan? I så fall-är det lätt att få tillstånd?

Sv: Tillstånd för häst i stan?

Beror väl på va du ska göra.
När jag har kört bröllop har jag inte behövt tillstånd. Har även ridit i stan vid tillfällen, utan tillstånd. Hästen är ett fordon. Men som sagt, det beror på va du ska göra, men ring och hör för säkerhets skull.

När jag körde lucia hade jag dock polis eskort. Men det va ju en stor tillställning, körde i mörker och en väldigt lång bit, (från ridskolan ner till centrum, ett varv där nere och tillbaka till ridskolan).

En kompis red sin häst till Stureplan och parkerade vid svampen för att fika :P Men detta behövdes tillstånd för, som dock inte var särskillt svårt att få. Dom verkar vara generösa med detta, bara man frågar :)

Tack båda två för era svar :bow:
Ska ev köra bröllop nån gång i vinter.
Lika bra å fråga Polisen för säkerhets skull, kollade på deras hemsida men kunde ej hitta ansökningsblanketter för detta ändamål :)

Nej jag tror att det är mer en muntlig ansökan :) Man ringer och frågar helt enkelt, så gjorde iaf min kompis.

knapp

har ridit storgatan ner och upp samt. sprang min förra foderpolle ner till ica (och hälsa på avlägsna släktingar kanske :D )

Haha hon hade lust att ta en fika med hästen ;) dessutom stortrivdes hästen, stod parkerad vid svampen och fick massa klappar :D

Nej, du behöver inget tillstånd. Du kan rida i stan varenda dag om du så önskar.

Dock behövs det tillstånd om du tex skulle delta i en parad, dvs den som anordnar paraden söker skriftligt tillstånd.
Ansökan skall alltid göras skriftligen till den lokala polismyndigheten. Muntliga tillstånd är inte gängse.

mvh Eva

En kompis red sin häst till Stureplan och parkerade vid svampen för att fika :P Men detta behövdes tillstånd för, som dock inte var särskillt svårt att få. Dom verkar vara generösa med detta, bara man frågar :)

Nej, det behövs inte tillstånd för att rida inne i Stockholm.

Såvida det inte är fråga om en organiserad verksamhet tex parad, luciatåg eller liknande.

mvh Eva

Nähä okej :) Hon sa iaf det så jag antog att det var så, men det är ju bra om det inte är så då.

Detta har jag också funderat på.
Har iofs ridit i utkanten av den s k "staden" jag bor i för att hälsa på mamma i lägenheten osv, men vore ju stencoolt att komma inne i centrum på häst. :cool:

Har även alltid velat köra Mcdriven på McDonalds med hästarna. Får man det?! :D Har typ 15 min ridväg till donken.

Har även alltid velat köra Mcdriven på McDonalds med hästarna. Får man det?! :D

Haha det har jag varit nära att göra en gång! Men pappa tyckte det var pinsamt så jag fick inte ;) De kan väl inte hindra en, man vill ju bara ha nåt att käka? Kan ju köpa en morot till hästen med så blir det lugnt :p

:D ååh, vad nice att prova !! man ska ju komma i värsta karavanen då också, ett gäng på 4 elr fler, haha..gud vad chockade de skulle bli :bump: :banana:

Det borde man väl få. Jag har kört kundvagn genom Mcdriven... :angel:

Man behöver inget tillstånd, hästen är ett fordon. Däremot finns regler för hur nära trottoarkanten man får "parkera" sin häst (tror det är 50 cm eller nåt sånt). Gammal kvarleva i lagboken, sen det bara fanns hästfordonstrafik. Tror ej man kommit så "långt", att man tagit bort detta ur lagen....:cool:

Man behöver inget tillstånd, hästen är ett fordon. Däremot finns regler för hur nära trottoarkanten man får "parkera" sin häst (tror det är 50 cm eller nåt sånt). Gammal kvarleva i lagboken, sen det bara fanns hästfordonstrafik. Tror ej man kommit så "långt", att man tagit bort detta ur lagen....:cool:

Hur har den uppkommit, månntro? Måste ju finnas en förklaring.

:rofl: haha gud vilken rolig tråd!!
Gäller det här med att rida i stan bara i stockholm eller?
Det vore grymt kul att rida till skolan nån gång :idea:
Undrar om man får parkera hästen i cykelförådet :)

Finns det nån lagparagraf om det här? Man vill ju inte gå över någr gränser ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV