Tillstånd för häst i stan?

Sv: Tillstånd för häst i stan?

jag rider igenom en stad ca 2 gånger i veckan med min 4-åring, har hittils gått jätte bra, rider där bilarna kör och håller mig vid kanten, alla trafikanter har varit jätte trevliga och visat respekt, det e super nyttigt för hästen min som annars nästan aldrig ser frafik eftersom stallet ligger långt ut i skogen. Hon är heller inte rädd för tåg längre eftersom vi både rider under en lågbro där x2000 tåg kör på och över en jätte lång bro där dessa tåg kör under.

*kl*

gick igenom detta sist i stallet.

Hästen räknas ju som ett fordon, alltså ska man följa trafikreglerna med högerregel, filkörning osv. Parkering därimot blir kanske ett problem, då det inte finns uppbindningsplats på parkeringsrutorna :crazy: men tänk var skonsamt med häst, ex; låta dom gå i tomgång över en min. ;)

Tror det har nåt att göra med, att människor som ville tömma sina slask/skit hinkar i rännstenen, inte ville ha nån pålle i vägen.

Guu, va fränt!:) Vi har ju MAX, så man kanske skulle ta sej en tur till deras drive-in! Fast Pålle kanske skulle kasta sej, när de pratar i stolpen!

*kl*

gick igenom detta sist i stallet.

Hästen räknas ju som ett fordon, alltså ska man följa trafikreglerna med högerregel, filkörning osv. Parkering därimot blir kanske ett problem, då det inte finns uppbindningsplats på parkeringsrutorna :crazy: men tänk var skonsamt med häst, ex; låta dom gå i tomgång över en min. ;)

När jag red in i samhället (ingen storstad) och gick in för att köpa äpplen bad jag en gubbe att hålla honom så länge. Mycket uppskattat skulle jag säga. Varje gång jag red förbi hans hus fick hästen godis:devil:. Så jag fick sluta rida förbi där.:eek:

Hahaha jag tror min hade försökt svara :rofl: För att inte tala om när man får maten i luckan! Synd jag har så långt till närmsta drive in, annars hade jag gjort det nu till jul :D Får väl ta en sväng in till samhället (ca 1,5 mil enkel resa) och ta en pizza eller nåt :p

Hästen har ju varit med i karnevalen här (varje år har avgångsklasserna på gymnasiet en liten tävling o karneval)! Det behövdes inget tillstånd för det, vi bara dumpade av honom på en parkering så blev han en prinsesshäst som snodde godis från barn :angel: Polisen hade rätt kul åt honom, vi försökte få honom att göra en alkokoll men han fattade inte riktigt principen. Men när människorna gjorde det pep det så trevligt, så han tänkte banne mej försöka :rofl: Fasen, han är skitgo den ponnyn!

kl

Men tänk om hästen skiter på gatan då? Vad gör man då? ;P

försöka få bort det, sparka in det till rabbarten, gräset. Eller helt enkelt knyta fast en påse under svansen :rofl:

Jag har ridit genom stan måååånga gånger för att komma hem till mamma. Och det har aldrig varit något problem, hästen räknas som fordon. Men samtidigt måste man tänka på att vara noga med att plocka upp efter hästen om detn skiter.

För några år sedan var det ett par tjejer som red genom Mcdriven här i stan och hästarna hade skitit flera gånger efter cykelbanan som dem red på och till och med i Mcdriven, men de hade inte plockat upp det. Det är bara riktigt respektlöst och oansvarigt! Ni kan ju tänka er vilket liv det blev här i lokaltidningen.

men om man låter det komma vid rabbarter kan det ju inte ta till någon skada väl? då är det väl inte respektlöst?

fast jag har turen med att min polle sällan skiter under ritterna :smirk:

När jag och en kompis (som båda ofta får tokiga idéer och som båda äter McD-mat lite för ofta) fick höra att de skulle bygga McDrive i Lund, bestämde vi oss naturligtvis för att vi skulle göra en McRide.

Sagt och gjort, några år senare stod den färdigbyggd, och den hade knappt hunnit invigas förrän vi gjorde en McRide (ca 20 min skrittavstånd enkel resa). Det var mycket uppskattat av personalen, en av dem (som tydligen hade haft häst innan), hängde bokstavligen ut ur luckan för att pussa på min pålle. Vi red därifrån med varsin paj, nöjda och belåtna.

Jag har oxå ridit inne i Lunds centrum några gånger, dels i parader (typ Hästens dag), men även ensam eller med en kompis. Rätt fräckt att spatsera förbi skyltfönster, kryssa mellan bussar och vinka till folket som gör stooora ögon... Pålle är stencool så det är inga problem, men kullersten är ett ganska besvärligt underlag tycker han... En gång när vi var med i parad "Hästens dag" var vi utklädda till Zorro o Tornado (pålle är nästan helsvart, och jag hade mantel, mask och påklistrad hatt på hjälmen), blev pålle väldigt excalterad och det blev nästan piaff/passage genom hela centrum, lite mäktigt faktiskt.

Ja, just den talande stolpen var min häst mycket förundrad över - man kunde riktigt se hur hjärncellerna jobbade på högvarv när han försökte komma på var den lilla lilla människan fanns någonstans. *asg*

men om man låter det komma vid rabbarter kan det ju inte ta till någon skada väl? då är det väl inte respektlöst?

fast jag har turen med att min polle sällan skiter under ritterna :smirk:

Alla kanske inte vill ha hästskit i sina rabatter heller ? De är ju inte särskilt bra med färskt skit för plantorna.
Och man kan inte bara anta att folk inte tar illa upp, då är det ännu värre. Jag tycker att om man rider i stan och hästen skiter så åker man tillbaka och sopar upp det helt enkelt.

Hur kul är det när det ligger hundskit överallt på trottoarer och dylikt ? Tänk då en häst's hög.

Jag och ett par kompisar fick utskällning när vi cyklade genom mcDrive..:smirk:

Alla kanske inte vill ha hästskit i sina rabatter heller ? De är ju inte särskilt bra med färskt skit för plantorna.
Och man kan inte bara anta att folk inte tar illa upp, då är det ännu värre. Jag tycker att om man rider i stan och hästen skiter så åker man tillbaka och sopar upp det helt enkelt.

Hur kul är det när det ligger hundskit överallt på trottoarer och dylikt ? Tänk då en häst's hög.

jag syftade dock inte på folks privata rabatter :eek: utan buskar och dyrligt som kommunen står för. Fast jag behöver endå inte beskymmra mig om detta, då jag typ aldrig rider i stan + att min polle håller sig :smirk:

Haha det har jag varit nära att göra en gång! Men pappa tyckte det var pinsamt så jag fick inte ;) De kan väl inte hindra en, man vill ju bara ha nåt att käka? Kan ju köpa en morot till hästen med så blir det lugnt :p

:rofl::rofl: hahaha det skulle va häftigt :rofl::banana:

HAHAHA!! Det MÅSTE jag bara göra i sommar. Det är spikat, det kan ni skriva upp. Vi har dock antal MIL till närmaste donk så det blir till att vara ute en dag då minst. Men det är det fasen värt!! :D

"Nu när det finns morötter i sortimentet kommer det kanske att bli mer och mer vanligt..." :angel:

Har du bara 15 minuter?? Helt sjuk, jag hade garanterat ridit dit. :cool:

Fö väldigt bra tråd. Min norrlänning till ridvän har planer på att köra in kusarna till stan o rida i sommar så det kan ju vara bra att veta vad som gäller. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV