Tillskottet Aktiv Hund? Eller glukosamin + fiskolja?

T

Trossa

Har en hund med artros som just nu får glukosamintillskott, Seraquin. Hade tänkt börja ge fiskolja också. Men så fick jag nys om tillskottet Aktiv Hund och såg att det innehåller bl a Omega 3. Är det det man "vill åt" från fiskoljan? Då känns det ju lättare att bara ge ett tillskott.

Eller är jag fel ute om jag tänker ge det åt en hund med artros? Hur gör ni som har "artroshundar"?

Sv: Tillskottet Aktiv Hund? Eller glukosamin + fiskolja?

Jag är lite osäker på vad det är man vill åt egentligen, men jag ger i varje fall Aktiv hund och foder för lederna. Och för oss har den kombinationen fungerat jätte bra hittills.

OK, vad bra. :)

Jag har nu lyckats få till sökorden så jag har kunnat läsa både här och på övriga nätet (inte så lätt att få de träffar man vill ha när man söker på "aktiv hund" :p ) och folk verkar ju nöjda i alla fall, förutom med priset. ;)

Men Seraquin är inte gratis heller, jag är egentligen inte missnöjd men tycker att han har börjat halta mer trots att jag gått från ½ tablett (veterinärs rekommendation) till en hel (enligt doseringstabellen). Under sommaren brukar han i och för sig vara mer besvärsfri (håller igång i strövartempo stor del av dagen plus värmen) men jag tror jag ska prova.

Haltar han trots att han får glukosamin kan du nog behöva ge smärtstillande också ... Även en liten hälta är ju ett tecken på smärta. Och många hundar är bra på att dölja att de har ont.

Hoppas aktiv hund kommer hjälpa :)

Min hund fick artros till följd av borrelia. Där hjälpte inte glukosamin alls. Det som hjälpte var rimadyl. Men tyvärr tålde han inga NSAID-preparat (magen krachade, blodiga kräkningar och avföring). Kortison hjälpte några månader, men sedan slutade det också fungera. Min hund haltade inte mycket alls, och mest efter promenader. Men som sagt, hälta betyder att hunden har ont, och det ska ingen hund behöva ha en längre tid. Så jag fick tyvärr ta bort honom ...

Oj, så har jag inte tänkt på det. Tack för att du nämnde det. Han fick smärtstillande/antiinflammatoriskt när det var "nytt", men sen blev det så mycket bättre att jag trodde att hältan (som är mycket mindre nu än då) så att säga ingick i artrospaketet. Ska ha det i åtanke och inte vänta för länge med veterinärbesök om han inte blir bättre nu (hältan är lite till och från, men ändå).

Har ni testat för fästingsjukdomar? Har en kompis vars hund också fick artros till följd av fästingsjukdom, så det är tyvärr inte helt ovanligt :( Inte heller ovanligt att de går med det en längre tid eftersom det kan ge rätt diffusa symptom.

Man kan även ge rimadyl vid behov om hunden inte har ont hela tiden. Då kan du ge den de dagar du märker att din hund är halt, eller lite segare än vanligt.

Inte testat för fästingsjukdomar, bor i Norrbotten och har aldrig sett en fästing. Däremot inte sagt att de inte finns alls. Kan tänka mig att veterinärerna här inte är vana att tänka på den typen av sjukdomar av den anledningen också, men jag gissar bara.

Bra tips om Rimadyl vid behov också, tack igen. :)

Åh, just det, där uppe finns ju inga fästingar :) Här kan jag plocka mängder varje dag om jag inte är nog med att sätta på fästingmedel :crazy:

Lycka till :)

Om hunden har artros vill man förutom den smärtstillande effekten i rimadyl få den antiinflammatoriska effekten. Den tar upp till två veckor att få effekt så därför bör man ge kontinuerligt. Den inflammatoriska processen i lederna är smärtsam.

hemlig: Bra att veta. Kommer inte ihåg vad det var han fick från början, det var inte Rimadyl, men det funkade nog också så. Nåväl, det är ju receptbelagt hur det än blir, så veterinären får berätta hur vi ska göra i så fall.

Jag hoppas att vi klarar oss utan sånt ett tag till, men det var bra att bli uppmärksammad på tanken att han kan behöva det. :) Nu ska jag beställa tillskott.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 454
Senast: fejko
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 896
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka