Tillskott vi ger till hästarna

Sv: Tillskott vi ger till hästarna

Min får flytande biotion efter ordination av vet då han skadade stora delar av ena akhoven i jan i år. Inte ens hon sa rakt ut "det hjälper" utan tyckte man kunde ge för att det kan ha effekt och man gör ju vad man kan.

Annars får de linfröpellets om det nu räknas som tillskott. Bra för magen, märks på den gamla som alltid (efter 17 år med samma rutiner :angel: ) blir lite lös i magen annars när det är upptåg på gång.

Foderjäst för B-vitaminens skull när de fäller. Märkte mycket (!) stor skillnad på förra ponnyn när hon fick ökad dos (förr gav i 1 hg varannan dag, hon fick 1 hg varje dag).

Salt :angel:

En balanserad foderstat ger en normalhäst allt den behöver.

Och mineraler anpassade i sort o mängd efter foderstaten.

Vet fö inte hur det blev med tokoselen, förr fick de en gång i veckan men uppfödaren till ponnyn hade ett tag för sig att det inte behövdes. Hon är agronom o fortbildar sig ständigt så det var väl något nytt rön/resultat. Minns inte hur det blev. (JA, min mor har bättre koll än jag, stenkoll ;) )

Senast ändrad:

Jag ger mineraler för att fodret inte tillgodoser det hon behöver och hon behöver salt, vitlök, linfrön för magen o pälsen.

Jag ger Tokosel för hjälpa hästen med muskelsättning.

Och b-vitamin vår och höst (pälsfällning/sättning)

Skäms lite nu, men min häst har funkat bra på detta i 3 år så det får gå.. Han får:

Salt - för svetten och pälsen och magen(har hört att det ska hjälpa kräsna djur så det får mina hundar med )
B-vitamin vår och höst och vid foderbyten eller transporter(ca 10 månader om året)
Vitlök - Året om för allt! (strör lite i krubborna på sommaren med så flugorna håller sig borta!)
Mineraler - minns inte vad dom heter, men inte krafft och granulerat och en blå hink..
E-vitamin - Vid motion, då inte bara skritt.
AloeVera juice - massor med c-vitamin och mag-gott!
Äppelcidervinäger- för matsmältningen och magen!

Lite mycket nu när man ser det såhär.. :crazy::o

Hästar kan inte ta upp c-vitamin ur fodret, men gott kan det ju vara ändå ;)

Sommarhalvåret (just nu)

D ponnyn: krafft miner grön + salt och en skvätt betfor
Araben: hippo grow alfa + salt + en skvätt betfor

I år har de bara fått E-vitamin och Selen. Allt annat täcks av hösilaget.

På sommaren när de går på gräs så får de bara Selen. Allt annat täcks av gräset.

Det är bara unghästen som får extra kraftfoder den andra hästen får bara hösilage (bra värden på både Smbr, Mj kalken och fosforen ingen komplettering behövs).

Få se när analysen kommer om något mer behövs i höst-vinter.
Mvh

Tora

Jag ger mineraler som är anpassad efter vad min häst behöver.
Han får också salt för att jag vill inte riskera att han får i sig för lite salt :)

Ger dock inte b-vitamin, foder-rådgivare talade om för mig att detta är helt nödvändig.
Ger inte heller vitlök då många inte rekommenderar pga av att det kan bli skadligt för hästen (är inte 100 på att det är så men för säkerhetens skull) :crazy:

De flesta svenska beten täcker helt enkelt inte hästens näringsbehov idag. Det var mycket längesedan jag stötte på ett riktigt bra hö, eller hösilage, därflör är tillskott obligatoriskt för min (hästens) del. Dock tänker jag mig inte de pelleterade eller kemiska tillskotten, som numera är så vanliga. Nej, jag tycker att foder öht ska ligga så nära basfödan som möjligt, eller iallafall inte vara ett tillgjort preparat eller kemiskt. Ger alger, örter (med främst hög järnhalt, zink, magnesium och kalcium) som ek, kamomill, rölleka, maskros och timjan. Äppelcidervinäger, tistelolja, solrosolja, morötter och rötter. Inget kraftfoder. Med ett tidigare liv fullt av alltför stärkelserika pelleterade foder i stor mängd känns detta som en mer balanserad (och mindre giva) fodersammansättning som passar bättre för min häst.

Alla mina pållar får B-vitamin höst & vår.
Vitlök vinter tid.
Ibland även multivitamin ngn period under vintern.
En käkar Biotin för hovarna.
Sen får de mineraler ut efter vad de äter för foder, ngn klarar sig utan.

ger bara extra b-vitaminer till hästarna vid pälssättning

De flesta svenska beten täcker helt enkelt inte hästens näringsbehov idag. Det var mycket längesedan jag stötte på ett riktigt bra hö, eller hösilage, därflör är tillskott obligatoriskt för min (hästens)

Vilken del av landet bor du i? Vilken typ av mark/beten har du som gör att dina hästar inte klarar sig? Vilken ras av häst har du?

Att Fodra som du gör, låter väldigt konstigt i mina öron...Tillhör ju inte de vanligaste foderstaterna iaf...

Råd: Byt foderleverantör om han/hon inte kan leverera bra grovfoder ,med bra värden åt dig! det finns massor med bra grovfodertillverkare!

De flesta svenska beten täcker helt enkelt inte hästens näringsbehov idag. Det var mycket längesedan jag stötte på ett riktigt bra hö, eller hösilage, därflör är tillskott obligatoriskt för min (hästens) del. Dock tänker jag mig inte de pelleterade eller kemiska tillskotten, som numera är så vanliga. Nej, jag tycker att foder öht ska ligga så nära basfödan som möjligt, eller iallafall inte vara ett tillgjort preparat eller kemiskt. Ger alger, örter (med främst hög järnhalt, zink, magnesium och kalcium) som ek, kamomill, rölleka, maskros och timjan. Äppelcidervinäger, tistelolja, solrosolja, morötter och rötter. Inget kraftfoder. Med ett tidigare liv fullt av alltför stärkelserika pelleterade foder i stor mängd känns detta som en mer balanserad (och mindre giva) fodersammansättning som passar bättre för min häst.

Jag håller med den som tycker att det är märkligt.
Jag antar att du har gjort en mer utförlig analys av höet eftersom du vet att det är ngt som fattas och kanske framförallt vad som fattas? Sedan tror i alla fall inte jag att olika tillskott/foder är bättre för att de är alger eller örter. Jag hade inte vågat mig på att ge allt det du skriver till min häst. Då måste man vara väl insatt i hur olika växter påverkar varandra. Allt från naturen är inte bra och alla kemikalier är inte skadliga.

kl

Jag ger
Olja - för fettets skull, hästen har lite svårt att lägga på sig.
B-vitamin - vår och höst.
Magnesium - han är lättstressad och magnesiumet verkar muskelavslappnande.
Glucosamin - Han är 15 år och har pålagringar.
Mineraler - Min foderrådgivare sa att han skulle ha det när hon tittat på vår höanalys.

Funderar på att byta ut glucosaminet mot nypon då jag inte tycker det har någon egentlig effekt.
Dessutom får han Calm när vi ska tävla, funkar super och han blir faktiskt väldigt lugn och sansad av det.

KL

Min häst får en del tillskott... vi har dock superhö med bra värden.. Nästan för mycket protein i istället...

Äter Krafft Grund och betfor som bas...

Får sedan:
Morötter.. så här års torkade, som blötläggs med betforen
B-vitamin en två veckors dos varje kvartal.
Enzion - för hovarna
Glucosamin - För lederna.. har haft problem med en kota..Får se om jag fortsätter..
Miner Blå..

Förutom detta så älskar han vindruvor och nyponsoppa, så det kan det bli en skvätt av ibland.. Dock äter han för tillfället upp alla nyponbuskar i hagen.. Våra hästar är som galna i nypon.. finns inte ett nypon kvar i hela hagen, och det är inte några buskar det...

Ja just det... nått äpple går ner också... : )

Jag håller med den som tycker att det är märkligt.
Jag antar att du har gjort en mer utförlig analys av höet eftersom du vet att det är ngt som fattas och kanske framförallt vad som fattas? Sedan tror i alla fall inte jag att olika tillskott/foder är bättre för att de är alger eller örter. Jag hade inte vågat mig på att ge allt det du skriver till min häst. Då måste man vara väl insatt i hur olika växter påverkar varandra. Allt från naturen är inte bra och alla kemikalier är inte skadliga.

Jag kan förstå skepsisen.
Ananlys bör man alltid ha gjort, oavsett vilket foder du ger.
Dock skulle jag varit rejält mycket nogrannare om j
ag visste att jag faktiskt gav kemiska substanser till
min häst. Helt generellt krävs mer exakta doseringar
då koncentrationen är högre. Från mitt perspektiv kallar
jag det mer riskfyllt, men men.
Hur många har koll på att många av de kemiska tillsatser (ja, alla E-nummer, färgämnen, konserveingsmedel osv) påverkar hästen på ett sätt som inte kan ses i naturen? Hur många vet vad dessa kemsika substanser innebär? Vet folk vad som finsn i musliblandningar, pellets osv? Vet folk att pellets alltid ger en onaturlig slitning på tänderna...? Jag kan inte se många positiva sidor med den industri som ägnar sig åt helt onaturliga baser åt våra hästar. Sedan förstår jag dock anledningen till att många använder sig av det.

Naturen har vi haft tillgång till så länge vi vandrat på denna jord.
Hur länge har vi haft tillgång till att undersöka effekterna av kemsika substanser på lång sikt?
Om möjligt ser jag inga hinder att låta dessa substanser framställda på kemisk väg förbli utegågna ur min hästs foderstat.
Självklart är allt från naturen inte ofarligt.
Skillnaden är väl att dessa ämnen gör ut sin rätt i naturen.
Säg den häst som frivilligt äter fingerborgsblomma.
Säg den männsika som utan tvivel skulle äta en färgglad groda.
Men en vit liten tablett?
Cyklooxygenas-2? Någon som vet vad det innebär?
Om det är skadligt eller bra? Nja, det är bara en hämmare i Ipren.
Men Ipren, är det särskilt bra..?

Får jag fram poängen? Naturen har en otroligt bra ablans
för de saker vi och hästen kan äta, det finns i princip
inga växter du INTE kan blanda så att effekten blir skadligt,
utan bara hämmas om så är fallet.

Det finsn många kemiska ämnen som hjälpt människan (och hästen för den delen). Dock betyder det varken att det är naturligt eller att det spelar ett samspel med kroppen. Doserna går inte att finna i naturlig form, även om ursprunget i nästan alla fall har det i just djur/växtriket.
Därav anledningen till att jag anser det säkrare att vi använder oss av det vi egentligen bara har tillgång till - naturen.

Varför skulle du inte våga använda de saker jag tog upp...?
Jag kan i själva verket inte se några speicikia risker.
Vill cokså göra klart för mig att dessa örter har hästen valt själv. Man ger inte bara en ört och antar att den är bra eller att hästen gillar den.
Tycker de sakerna är en bra smamansättning och ersättning mot de medel jag inte vill ge. Det känns också närmre det hästen själv skulle kunna hitta i naturen - och äta.
Förutsatt att hästen inte är allergisk, kan jag inte se några negativa inverkningar om örten ges rätt, respektive att den är möjlig att äta.

Dock skulle jag varit rejält mycket nogrannare om j
ag visste att jag faktiskt gav kemiska substanser till
min häst. Helt generellt krävs mer exakta doseringar
då koncentrationen är högre.
Hur många har koll på att många av de kemiska tillsatser (ja, alla E-nummer, färgämnen, konserveingsmedel osv) påverkar hästen på ett sätt som inte kan ses i naturen? Hur många vet vad dessa kemsika substanser innebär?

Det är klart att koncentrationen är större i en kemisk tillverkad tillsats. men den är också uträknad och bestämd. Man får inte tillsätta kemikalier som inte är testade. Jag är ganska säker på att det är gansak väl dokumenterat hur dessa påverkar kroppen. Nackdelen med att använda sig av örter är att det kan vara ganska stor skillnad på hur mkt de innehåller av den verksamma substansen.

Vet folk att pellets alltid ger en onaturlig slitning på tänderna...? Jag kan inte se många positiva sidor med den industri som ägnar sig åt helt onaturliga baser åt våra hästar. Sedan förstår jag dock anledningen till att många använder sig av det.

Vad har du för referens till att pellets alltid sliter onaturligt på tänderna? jag kan hålla med dig om att det finns en hel del ingredienser i foderblandningar som inte är naturliga för hästar. Jag har aldrig köpt en foderblandning själv. men är inte heller övertygad om att det du ger dina hästar naturligt ingår i hästdieten:
Ger alger, örter (med främst hög järnhalt, zink, magnesium och kalcium) som ek, kamomill, rölleka, maskros och timjan. Äppelcidervinäger, tistelolja, solrosolja, morötter och rötter.

Självklart är allt från naturen inte ofarligt.
Skillnaden är väl att dessa ämnen gör ut sin rätt i naturen.
Förstår inte vad du menar med gör ut sin rätt?

Får jag fram poängen? Naturen har en otroligt bra ablans
för de saker vi och hästen kan äta, det finns i princip
inga växter du INTE kan blanda så att effekten blir skadligt,
utan bara hämmas om så är fallet.
Nej du har inte lyckats övertyga mig om det förträffliga i att ge örter. Jag är inte helt insatt i hur man använder örter men vet att man ska vara försiktig och att vissa örter påverkar varandra. Sedan förstår jag inte vad du menar med hämmas? Men jag vet tillräckligt mkt om hur kroppen fungerar för att inse att det är ett mkt komplicerat samspel mellan alla de molekyler (dvs kemiska ämnen) som ingår i en levande organism.

Det finsn många kemiska ämnen som hjälpt människan (och hästen för den delen). Dock betyder det varken att det är naturligt eller att det spelar ett samspel med kroppen. Doserna går inte att finna i naturlig form, även om ursprunget i nästan alla fall har det i just djur/växtriket.
Därav anledningen till att jag anser det säkrare att vi använder oss av det vi egentligen bara har tillgång till - naturen.
Om du inte har insett det tidigare i detta inlägg så har jag svårt för denna övertro på naturen. Jag tror definitivt inte att det alltid är så att det är bättre bara för att det kommer från naturen. dessutom är det ju som du själv skriver att många ämnen man använder sig av kommer frän växter från början. Sedan är det klart så att det kanske ändå inte alltid blir framställt i rätt form på ett lab. Men detta är inte ngt okänt för de som tar fram olika tillsatser.

Vill cokså göra klart för mig att dessa örter har hästen valt själv. Man ger inte bara en ört och antar att den är bra eller att hästen gillar den.

Vet inte om jag håller med om att det är bra bara för att hästen själv har valt det. Du ger din häst ek. Min häst äter gärna eklöv, ekollon om hon får. Detta trots att det är ganska giftigt för hästar i alla fall i stora mängder.

Men det enda man har kunnat se att hästen kan "känna" att den har brist på/behov av är ju salt, hur kan du då mena att hästen har val örterna själv "för nyttans skull" och inte bara för att de är goda?

Dessutom har nog de verksamma substanserna i örterna ett långt mer komplicerat samspel än att man bara kan ge flera olika sorter och avfärda det som ofarligt "bara för att de finns i naturen".

Jag ger således varken naturliga eller syntetiska tillskott om jag inte noga vet varför och vad för effekt de har. Jag tror hästen får i sig tillräckligt av spårämnen som man tillgodoser de mer primära behoven med ett bra grovfoder och har en balanserad foderstat. Det har ju oxå bevisats vetenskapligt (antar jag iaf) och står i typ varenda foderlära.

Jag ger förutom mineraler endast b vitamin höst/vår för pälssättningen/fällningen. Jo också morötter såklart :).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 997
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur