Tillskott vi ger till hästarna

Sv: Tillskott vi ger till hästarna

Det pratas ju mycket om tillskottens vara eller icke vara i hästvärlden. Det är mineraler, vitaminer, bra-för-magen-preparat, bra-för-hovar-preparat och gud vet allt. Vad ger ni era hästar, och VARFÖR? Behövs det? Eller är det något du ger för säkerhets skull, "Han tar ju ingen skada i alla fall"...

Jag ger biotin till min nu. Ja, helt enkelt för hovarnas skull, vet ej om det funkar än, men som sagt.. det skadar ju inte (:crazy: :angel: )
Funderar på att ge äppelcidervinäger för magens skull också.
MNineraler ger jag inte, då de täcks upp av hösilagets näringsvärden.

I en hovvårds film som min syster såg tog dom upp just detta med biotin... Dom sa att det var bara båg att det inte hjälper. Kostar bara en massa pengar!!

Om du vill få hästens hovar fina och friska, så vattna hovarna :) Jag brukar låta min häst stå med hovarna i hinkar med vanligt vatten i ca 5-10 min per gång. Så gör jag lite nu som då, några ggr i veckan. Speciellt på sommaren och våren då hovarna lätt torkar ut av lera. På vintern är ju snön där och hjälper till automatiskt . Hoven behöver vatten för att inte torka ut och bli narig och spricka. Dessutom är det gratis :)

Vitlök kan förändra blodbilden och orsaka en form av anemi (blodbrist). Vissa hästar är känsligare än andra. Min förra valack fick vitlök (innan det blev kännt att det inte var bra) och han fungerade fint på det. En hyresgästs arabsto blev mycket dålig med ljust tandkött och orkeslöshet som symtom. Två veckor efter att hon upphörde med vitlöken var hon sitt friska glada jag igen...då provade hyresgästen igen med vitlök (för att utröna om det verkligen var det som orsakat det hela och inte nåt annat) och samma symtom dök upp igen. Då slutade vi alla använda vitlök:cool:

I en hovvårds film som min syster såg tog dom upp just detta med biotin... Dom sa att det var bara båg att det inte hjälper. Kostar bara en massa pengar!!

Om du vill få hästens hovar fina och friska, så vattna hovarna :) Jag brukar låta min häst stå med hovarna i hinkar med vanligt vatten i ca 5-10 min per gång. Så gör jag lite nu som då, några ggr i veckan. Speciellt på sommaren och våren då hovarna lätt torkar ut av lera. På vintern är ju snön där och hjälper till automatiskt . Hoven behöver vatten för att inte torka ut och bli narig och spricka. Dessutom är det gratis :)

Men alltså om hästen sin inte kan stå med hovarna i en hink, då borde väl en vattenslang lr bara svampa av en massa på dom duga??

Jag har ladrig testat att doppa tösen hov i en vattenhink dels för att hon är livrädd för vatten, man kan knappt tvätta man och svans på henne för hon är livrädd :S Dock något jag börja vant henne vid.. Nu har jag inte haft henne sen i Oktober pga av stallbrist här vid mej. Så vi får se om jag får börja om nu i sommar :(

Har precis fått tillbaka henne men då står hon på bete 20mil ifrån mej istället. Men den 2 Juni ska jag minsan krama om henne och ge henne något alldeles extra =) :bump:

Men alltså om hästen sin inte kan stå med hovarna i en hink, då borde väl en vattenslang lr bara svampa av en massa på dom duga??

Jag har ladrig testat att doppa tösen hov i en vattenhink dels för att hon är livrädd för vatten, man kan knappt tvätta man och svans på henne för hon är livrädd :S Dock något jag börja vant henne vid.. Nu har jag inte haft henne sen i Oktober pga av stallbrist här vid mej. Så vi får se om jag får börja om nu i sommar :(

Har precis fått tillbaka henne men då står hon på bete 20mil ifrån mej istället. Men den 2 Juni ska jag minsan krama om henne och ge henne något alldeles extra =) :bump:

Du får lära den stå med hovarna i en hink, min gillade det inte först heller, men nu går det bra :) Vande sig väldigt snabbt. Själva grejen med det hela är att hovarna ska få tid till att suga in vattnet och det blir inte på samma sätt ifall man bara sköljer av dom eller svampar av dom. Då är det inte säkert det hinner sugas in något. Då rinner vattnet bara av. Kan även ställa hästen i en sjö eller hav om man har tillgång till det :)

MEN självklart är det bättre än ingenting alls!! Dom blir ju blöta av det, speciellt om man verkligen dränker in dom med vatten.

Det är bra att skölja av torkad lera osv, för det torkar ut hoven, även vissa spån sorter som är "dammiga" och torra inne i boxar kan torka ut hovarna.

Jag ger mineraler för att täcka upp ca, p, m och se - behovet.

Sedan ger jag B-vitamin på hösten i samband med pälssättningen och brukar fortsätta med det över vintern. På våren kompletterar jag med hippos multivitamin i stället för att vitamininnehållet i höet sjunker.

Min har saltsten men verkar inte äta så mycket på denna så därför ger jag dagsbehovet av salt normalt sett och sedan om hon rids så hon blir väldigt svettig så ger jag lite ytterligare.

Har tyvärr mkt dåliga värden i höet.
Groov 125, Lusern strå - dåligt protein i höet, öka pållens fiberintag
Enzion - för hovarna
Kiselgur - för hovarna
Tokosel - selen
Miner Blå - dåligt med mineraler i höet
Foderjäst - för magen och b-vitaminer
Emin B - b-vitaminer, för magen
Flexijoint - för lederna, gammal man
Linfrö - kokta, för magen
Morötter:d

Kan tillägga att jag ger lite kraftfoder också.

1.2 kg Hippo Bas Müsli
0.1 kg Speedi Beet

Hippon kan man väll säga är för tillägg för arbetet, för att komplettera höet. Höet är dock ganska så bra. Men nu är hon i alldeles lagom hull och har lite extra att ta av då hon fortfarande är under uppbyggnad. Speedi Beet ger jag mest för att ge ett bra foder som är i "blöt form", tycker det är bra då hon får i sig extra vätska. Sedan blir S.Bn klar på 5 minuter!

Det finns enklare sätt, vattna hoven och låt överskottet av vatten rinna av. Sen penslar du olja runt hela hoven, detta förhindrar vattnet från att avdunsta medan sulan suger vatten. Har man tillgång till en gräsmatta eller annat, kan man vattna hoven riktligt på det underlaget och låta hästen vara kvar en stund där efter att man oljat färdigt. Ger samma effekt som hinkar med vatten, men minskar olycksrisken avsevärt.

För att återknyta till tråden, pållen får fn linfröolja året runt. Han får även Flexijoint för sina ben. Selen 1 gång i veckan, samt E-vitamin dagligen under fodringssäsong inte annars.

Gav B-vitamin under fällningen. Annars täcker krafften och hösilaget upp mineralvärderna.

*kl*

Min får mineraler (alger) och kalk, fortsatte med det för att han fått det hos förra ägarna.
B-vitamin för pälsens skull.
E-vitamin för muskelsättningen.
Olja för att öka och behålla hullet.

B-vitaminerna hjälper musklerna att återhämta sig snabbare. Om nu den mängd jag ger oralt hjälper överhuvudtaget :angel: . Men något ska man ju tro på ;)

Jag ger:

Tokosel - selenbrist i foderstaten annars
Foderkalk - Kvoten blir fel annars då jag ger kraftfoder med högt fosforinnehåll
Foderjäst - nu när gräset börjar komma, för magen alltså. Funderar dock på att ge ngt med probiotika ist, svårt att få i hästen foderjästen.
Salt - Pållan äter inte på saltstenen ordentligt.

våra får mineraler och linfröolja.
yukon får även ett mag-tarm-njur preparat (kommer inte ihåg vad märket heter) för att han får känningar av både njurarna (svårt att kissa) och får kolik väldigt lätt.
det hjälper verkligen!

min häst får bara hö, mineralerna och linfröoljan.
(linfröet får hon för tt hålla igång magen nu i början av betet)

Jag ger bara fosforbalans eftersom det inte täcks av fodret samt att Ca/P-kvoten blev alldeles galen.

Skäms lite nu, men min häst har funkat bra på detta i 3 år så det får gå.. Han får:

Salt - för svetten och pälsen och magen(har hört att det ska hjälpa kräsna djur så det får mina hundar med )
B-vitamin vår och höst och vid foderbyten eller transporter(ca 10 månader om året)
Vitlök - Året om för allt! (strör lite i krubborna på sommaren med så flugorna håller sig borta!)
Mineraler - minns inte vad dom heter, men inte krafft och granulerat och en blå hink..
E-vitamin - Vid motion, då inte bara skritt.
AloeVera juice - massor med c-vitamin och mag-gott!
Äppelcidervinäger- för matsmältningen och magen!

Lite mycket nu när man ser det såhär.. :crazy::o

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 997
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur