G
Gauti
Sv: Tillskott vi ger till hästarna
I en hovvårds film som min syster såg tog dom upp just detta med biotin... Dom sa att det var bara båg att det inte hjälper. Kostar bara en massa pengar!!
Om du vill få hästens hovar fina och friska, så vattna hovarna Jag brukar låta min häst stå med hovarna i hinkar med vanligt vatten i ca 5-10 min per gång. Så gör jag lite nu som då, några ggr i veckan. Speciellt på sommaren och våren då hovarna lätt torkar ut av lera. På vintern är ju snön där och hjälper till automatiskt . Hoven behöver vatten för att inte torka ut och bli narig och spricka. Dessutom är det gratis
Det pratas ju mycket om tillskottens vara eller icke vara i hästvärlden. Det är mineraler, vitaminer, bra-för-magen-preparat, bra-för-hovar-preparat och gud vet allt. Vad ger ni era hästar, och VARFÖR? Behövs det? Eller är det något du ger för säkerhets skull, "Han tar ju ingen skada i alla fall"...
Jag ger biotin till min nu. Ja, helt enkelt för hovarnas skull, vet ej om det funkar än, men som sagt.. det skadar ju inte ( )
Funderar på att ge äppelcidervinäger för magens skull också.
MNineraler ger jag inte, då de täcks upp av hösilagets näringsvärden.
I en hovvårds film som min syster såg tog dom upp just detta med biotin... Dom sa att det var bara båg att det inte hjälper. Kostar bara en massa pengar!!
Om du vill få hästens hovar fina och friska, så vattna hovarna Jag brukar låta min häst stå med hovarna i hinkar med vanligt vatten i ca 5-10 min per gång. Så gör jag lite nu som då, några ggr i veckan. Speciellt på sommaren och våren då hovarna lätt torkar ut av lera. På vintern är ju snön där och hjälper till automatiskt . Hoven behöver vatten för att inte torka ut och bli narig och spricka. Dessutom är det gratis