Tillskott vi ger till hästarna

Sv: Tillskott vi ger till hästarna

Idag ger jag kornkross, betfor mineraler och vitlök endast.
Men min häst är 25 år i år och jag ska börja ge ett foder speciellt anpassat för just äldre hästar samt örter som är bra för stela älre hästar.

Miner Vit
Linfrökaka inräknat i foderstaten.

Hösilaget och krafften täcker upp resten.

Jag har köpt dyra vitaminer,tillskott och örter i perioder, förr.
Men insett att det varit i onödan.

:) Min pålle får kiselgur för hovarna och så får han mineraler:)

Jag ger Krafft protein, för höet innehåller för lite protein
Och jag ger krafft miner blå, just för att få nog med selen i hans foderstat:D

Annars ger jag ingenting, har aldrig behövts ge något extra t ex vid pälsbyte.
Dock brukar han ibland låna lite groddolja av kallblodet bara för att han tycker att det är gott:d

mineraler till båda.
till valacken som tränar ger jag även salt för att han svettas mkt genom träningen och olja för energins skull.
dom får även b-vitamin båda två vår och höst.

*knapplån*

Mitt hösilage täcker min hästs mineralbehov, förutom selen. Därför ger jag tokosel 1 gång/veckan. Ger henne även vitlök och äppelcidervinäger.

ger b-vitamin, kiselgur,biotin,linfröolja och morötter :) lite olika till olika hästar... ger alltså inte kiselgur och biotin till samma häst

*Salt
*Kalk
*Miner
*E-vit
*B-vit
*Sojamjöl
*Glucosamin (till gamlingen som behöver det)

Det enda jag ger är B-vitaminer under fällning. Mest för säkerhets skull eftersom man inte vet säkert att hästen tar upp dessa B-vitaminer...

Jag ger:

Magnesium så valacken coolar ner sig
Mineraler för att hösilaget & fodret inte täcker upp detta
Vitlök mot förkylningar & fästingar
Citron periodvis för att rensa njurarna
Glucosamin för lederna

Jag ger mineraler.
Och så får hon Bvitamin, eftersom hon var så slö en period. Och nog har hon blivit piggare alltid.. ;)

Salt får hon på sommaren när hon går ute nästan dygnet runt och inte slickar på saltsten. Ibland även vitlök.

Jag ger mineraler för fosfor och selen :) Dessutom får fånghästen probiotika eftersom hon har en mage som inte fungerar som den ska, och sedan ger jag nog inte mer tillskott. I sommar kommer de få tokosel en gång i veckan, that's it, förutom fångisen då som får probiotika varje dag.

jaa... mina lever i princip på hö. Dock får mamma sto Solvalla+soja.

Sen hade jag tänkt börja ge dom såna där phsylliumfrön eller vad heter som brukar kunna få med sig sand och sånt genom tarmen. Skall även skaffa mig en flaska b vitaminer - bra att ha hemma.

Inte så mycket..
*soja för att jag behöver komplitera med extra protein.
*foder jäst för proteinet och för B-vitaminerna detta har jag lagt till nu i våras och kommer sluta ge när vinter pälsen är helt borta.
*mineraler som kompliment eftersom det behövs pga att det saknas en del i grovfodret enligt analysen.

Senast ändrad:

• b-vitamin
• e- vitamin ( muskeluppbyggnad)
• mineraler ( komplement till hösilaget )
• vitlök ( hålla borta mygg, fästingar, förkyldningar )
• morötter ( för att hon tycker om det )

jag ger b vitamin vid fällning/sättning av päls.
Peleterade vitaminer
kiselgur för hovarna

Flytande mineraler och vitaminer iform av Chevinal, funderar ev på och testa Algbörjes fodertillskott.
Glucovett innehäller glucosamin, MSM för lederna.
Extra kalk nu.
Vitlök för luftvägarna och fästingar nu på sommaren.
Torkad Djävulsklorot 16 gram om dan, för lederna och gammal skada.

O morötter varje dag

Alltså jag gav mitt förra sto (En gammal kallblodstravare) vitlök men när jag sluta med henne alltså gav över henne till en annan så fick jag veta att vitlök är farligt för hästar, att dom kan dö av det..

Är det sant? Jag har alltid vela ge lite sådant till min häst som jag har nu för att hindra lite mot knott och mygg under sommaren men har inte vågat efter det jag fick veta :S

Alltså jag gav mitt förra sto (En gammal kallblodstravare) vitlök men när jag sluta med henne alltså gav över henne till en annan så fick jag veta att vitlök är farligt för hästar, att dom kan dö av det..

Är det sant? Jag har alltid vela ge lite sådant till min häst som jag har nu för att hindra lite mot knott och mygg under sommaren men har inte vågat efter det jag fick veta :S

jag har hört att vitlök inte är bra för hästar, därför ger jag det inte jag heller längre..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 997
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka