Tillskott vi ger till hästarna

_Runaway_

Trådstartare
Det pratas ju mycket om tillskottens vara eller icke vara i hästvärlden. Det är mineraler, vitaminer, bra-för-magen-preparat, bra-för-hovar-preparat och gud vet allt. Vad ger ni era hästar, och VARFÖR? Behövs det? Eller är det något du ger för säkerhets skull, "Han tar ju ingen skada i alla fall"...

Jag ger biotin till min nu. Ja, helt enkelt för hovarnas skull, vet ej om det funkar än, men som sagt.. det skadar ju inte (:crazy: :angel: )
Funderar på att ge äppelcidervinäger för magens skull också.
MNineraler ger jag inte, då de täcks upp av hösilagets näringsvärden.

Sv: Tillskott vi ger till hästarna

Jag ger mineraler och vitlök. Vitlök mest för att jag har en hosthäst. Är inte säker på om det ger någon effekt, tyckte det till en början, men han hostar ändå lite. Har inte märkt någon större effekt mot knott och fästingar.
Ger också e-vitamin periodvis, vid muskelsättning.

Jag ger bara vitlök som tillskott!
Varför jo för 2åringen ÄLSKAR det enda lösningen om han skulle matvägra, 5åringen har fått det innan så jag fortsatte...
Bra på sommaren också att lägga i krubban då flugorna håller sig borta:idea:

Jag ger bara extra b-vitamin, för pålle blir grinig och öm i skinnet i samband med pälssättning/fällning.

jag ger b-vitamin vår och höst "som hjälp" vid pälsfällning/sättning

Jag ger MSM, vitlöksmineraler och fodertran.
MSM - för att han är så stel, knäppig och muskelproblem och det har hjälpt.
Vitlöksmineraler - för att täcka magnesium och selen behovet men även för att täcka upp andra behov om mineralmängden skulle variera från olika balar. Vitlöken för att han kan bli lite hostig på vintern.
Fodertran - ger det för att vissa hösilagebalar är från förr förra året och vitaminerna har minskat i dom så det är mest bara för att komplettera det så Fodertran får han lite då och då nån gång i veckan.

Jag ger mineraler för att det inte fanns med analysen.
Vitlök ger jag vintertid då det hjälper vid förkylning
Ger även rapsolja för hull o hårrem

Medryttarhästen får:
Salt - för att hon svettas mycket och för att hon inte äter tillräckligt på saltstenen.
Linfröolja - för att hon inte ska falla ur.

Jag ger mineraler som jag köper när jag fått analysen av höet och kan se vilka som passar bäst. Sen ger jag i regel E-vitamin som i princip alltid blir en bristvara i min foderstat. I övrigt: det händer att jag ger B-vitamin vid sättning och fällning av päls, men en veterinär jag känner har sagt att det är rätt onödigt så jag har (nog) slutat med det nu. :D

_Runaway_ skrev:
Det pratas ju mycket om tillskottens vara eller icke vara i hästvärlden. Det är mineraler, vitaminer, bra-för-magen-preparat, bra-för-hovar-preparat och gud vet allt. Vad ger ni era hästar, och VARFÖR? Behövs det? Eller är det något du ger för säkerhets skull, "Han tar ju ingen skada i alla fall"...

Jag ger biotin till min nu. Ja, helt enkelt för hovarnas skull, vet ej om det funkar än, men som sagt.. det skadar ju inte (:crazy: :angel: )
Funderar på att ge äppelcidervinäger för magens skull också.
MNineraler ger jag inte, då de täcks upp av hösilagets näringsvärden.

Mineraltillskott ska man ge om analysen visar att höet inte har tillräckligt. I de flesta fall är det inte tillräckligt i hö. SELEN finns inte alls i hö, därför måste man åtminstone ge selen-tillskott.

Vitaminbehov täcks oftast genom grovfodret (höet) till en vanlig fritidshäst. Många som ger en massa vitamintillskott ger dom i onödan... Dock kan det vara bra att ge lite extra B-vit vår och höst.
På vårkanten kan man också ge extra A och D-vit.

Vissa viatminer kan man ju ge överskott av och då är det bara plånboken som lider men andra vitaminer kan vara farliga att överdosera. Därför tycker jag att man ska vara noga med sånt och inte bara ösa på hur som helst.

Det bästa för alla hästar är en BALANSERAD foderstat oavsett vad man vill förbättra.

Ger mineraler för att täcka upp främst P-behovet och få ordning på Ca/P-kvoten.

Jag ger mineraler (Seaweed & Rosehips) och just nu munkpeppar för att hon inte ska brunsta hela tiden... Men munkpepparn är snart slut. Vitlök får de året om. Annars inga tillskott.

Jag ger vitlök. B-vitamin vid pälssättning o fällning. Och mineraler.

Jag ger Kiselgur och linfröolja. Kiselguren för att stärka hovarna, speciellt till den ena hästen som har väldigt dåliga hovar. Linfröoljan får bara den ena hästen tack vare sitt mjällproblem.

BioMag, täcker upp magnesiumbehovet.
Hippo Multivitamin, täcker upp vitaminbehovet.
Miner Grön, täcker Ca, P, Mg och Selen behoven.

jag ger min snart 4-åriga pålle;

e-vitamin, för att det saknades, hjälp för att sätta muskler.
soja, för att någon t-sak (dåligt minne) saknades.
mineral med vitlök, mineraler saknas med, mindre mineralrikt hö, och vitlök med det för att peppa upp smaken lite (;

Selen, för det finns i princip inte alls i Svenskodlat foder p.g.a. selenfattiga jordar.
Resten täckts av mitt ensilage när det gäller vuxna hästar i vila.
Och med ensilage + korn för vuxna hästar i arbete.

Växande unghästar och digivande ston får extra mineraler.

Jag ger vitlök på sommaren för att slippa mycket av myggen och fästingarna. Sedan ger jag kiselgur, gav biotin förut men kiseln verkar ge bättre resultat, han har taskiga hovar och jag märker skillnad.
Jag ger e-vitamin efter hårdare pass och b-vitamin i fällperioder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 997
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur