Tillskott spatthäst

Gretha

Trådstartare
Behöver lite hjälp med vilka tillskott som kan hjälpa en spatthäst. Vad har ni gett och vilket resultat har det gett? Min häst har precis fått diagnosen spatt i båda bak, veterinären tror han ändå kommer att fungera som ridhäst. Jag vill göra vad jag kan för att min häst ska bli så bra som möjligt, har funderat på LitoVet och MSM, vad säger ni om det?

Sv: Tillskott spatthäst

Hoppas verkligen att din vetrinär har rätt!!
För exakt en vecka sedan fick vi ta bort en mycket nära väns häst pga spatt i höger bak. Vetrinären försökte med kortisonsprutor, men det var som att förlänga lidandet. Det gick jättebra när kortisonet var på sin höjd, men när det dalade var det hemskt.

Hoppas innerligt att det går bra för dig. En del går det bra för, andra inte :cry:

Men MSM är kanon till leder bland annat. Min mor äter det själv då hon har väldiga problem med sina knän, så absolut - PRÖVA!

Jag tycker är lite från häst till häst vad som hjälper. Glucosamin fungerade på en del.
Annars brukar de rekomendera att ge mer stöd i trakten när man skor. tex kilsulor eller bygga upp trakten (prata med din hovslagare)

Min lilla spatt-dam får tillskott av glucosamin, nu vet jag inte om det hjälper för hon har aldrig visat några besvär av sin spatt men jag resonerar som så att hon kommer ju inte bli sämre av att få det iaf. Hon är inte skodd på nå speciellt sätt. Ett tips om du ska köpa Glucosamin (som på våran ridsportbutik kostade 450 kr för 30 dgr) är att beställa från Bö***'s, deras kostade 220:- för lika mkt...

Jag har inte gett nånting till min eller skott på nåt ovanligt vis. Endast 10 dar på NSAID och vila och skritt en sommar. Sen har jag ridit som vanligt men försiktigt. Jag börjar inse att jag nog har haft tur. Han har bara spatt i ett ben, men jag vet inte om det har nån betydelse. Just nu går han på metacam för nåt i HF och jag hoppas att det inte är en diagonalhälta. Vet trodde inte det.

Hej vi har en d ponny med artros i sin kota fram pågrund av ett sticksår in i led kapslen och som sen utvecklades till artros av någon anledning. Vi ger henne glucasemin och ett nytt foder som heter pronine flex och hon har svarat otroligt bra på pronine www.pronineflx.com är deras såljare vet att det finns en tråd om det tidigare med tveksamheter men jag kan rek att prova det det ända som fungerat på våran ponny.

Hade en spatthäst för några år sedan och han hade spatt båda bak +massa annan skit. han fungerade utmärkt som ridhäst och kunde ha lite jobbigt under sommaren med spatt och då sattes det in en metacam kur sedan blev det bättre. Vi gav honom hela tiden ett tillskott som heter elasticum (från derby) vi testade det tillskottet eftersom vi imp. det själva och tyckte att det fungerade riktigt bra.

Pronine innehåller keratin (ett hornämne) och det KAN inte tas upp i kroppen via matsmältningen. Detta är ett faktum (precis som att jorden är rund) och vad än säljarna säger så finns det ingen möjlighet i världen att Pronine skulle ge någon effekt ...

"Keratin är ett hornämne av svavelaktigt protein och tillhör en grupp av fibrösa proteiner som utgör grunden för bland annat hår, naglar och horn. keratin används bl.a i hårförlängnig." (Wikipedia)

Låt hästen btita på naglarna istället :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
691
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 622
Senast: Badger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka