Tillskott för mer musklad häst?

I

idrus

Konstig rubrik kanske, men nu undrar jag om man kan ge hästen något fodertillskott då hon har svårare att muskla sig nu när hon är äldre (22, blir 23). Hon får KRAFFT och Müsli.

Sv: Tillskott för mer musklad häst?

Jag är ingen expert, men spontant känns det som att foder med mer protein borde vara bra? Typ luzern. Eftersom musklerna består av protein...

Det du behöver ha koll på är om hon får rätt mängd mj och smrp? Att skriva att hästen får Krafft och Müsli säger absolut inget. Som sagt kolla upp så att hästen får i sig rätt mängd smrp o mj, och analys på grovfodret är nödvä'ndigt för att veta mer exakt.

Förutom ovanstående som såklart är grunden, så tänker jag att tillskott av e-vitamin skulle kunna vara en idé, särskilt om man inte redan ger tillskott av selen. Brist på det borde kunna visa sig i muskulaturen.

HAr du kollat upp tänderna på hästen? HAr en gamling här hemma som får långt mer foder än han borde behöva men han har dåliga tänder och har svårt att utnyttja fodret på bästa sätt. Lättsmält och lättuggat funkar bäst på honom.

Konstig rubrik kanske, men nu undrar jag om man kan ge hästen något fodertillskott då hon har svårare att muskla sig nu när hon är äldre (22, blir 23). Hon får KRAFFT och Müsli.

Äldre hästar behöver ofta lite mer protein. Prova och ge din häst ca. 10 g extra lysin.

Oppps, jag glömde att man nog inte kan köpa lysintillskott i Sverige. Hittar du inget lysintillskott så välj ett proteintillskott med en hög lysinhalt, t.ex. potatisprotein. 150 g potatisproteinkoncentrat ger ca. 9 g lysin.

Oppps, jag glömde att man nog inte kan köpa lysintillskott i Sverige. Hittar du inget lysintillskott så välj ett proteintillskott med en hög lysinhalt, t.ex. potatisprotein. 150 g potatisproteinkoncentrat ger ca. 9 g lysin.

Kan man köpa rent lysin utomlands?
Hur stora mängder lysin kan man tillsätta rent? Borde man inte ge de andra aminosyrorna också om man ger en viss mängd lysin?

Förutom det självklara att kolla tänder och analysera grovfodret, så ös på med protein. Om hästen normlat äter Kraffts sortiment byt till något av deras "avelsprodukter". Annars lucern är skonsamt och bra, välj en med bra kvot.

Jag tycker min gamling blev fin av mycket protein, e-vitamin och b-vitamin.

Billigaste alternativen tror jag var soja, Tokosel eller torr e-vitamin som jag glömt namnet på (från granngården) och vanlig bakjäst.

Lycka till!

Krafft Groov innehåller ju mer protein, finns att läsa exakt hur mycket av varje på Kraffts hemsida (som jag tyvärr inte har adressen till just nu).
Tokosel ger jag min egen som ska bygga muskler, det innehåller selen som hjälper kroppen att ta upp protein, har jag för mig.
Lusern innehåller också mycket protein, det är ju lättuggat både som pellets (eftersom det blöts upp) och som hackad strå.
Det är vad jag har använt till min som behöver bygga massvis med muskler =)

jag har en supergamling :-)

Han får hösilage , fri tillgång, ( kvot 7,7 ts 75% )
+
1,5 liter kornkross
1 liter havrekross
1,5 liter kraffts nya produkt som är till föl ( SUPER för gamlingar då det är extra små pellets)
1 liter lucern pellets ( som blötläggs i massor av vatten)
0,5 liter kli
2 dl majsolja
multivitamin
1 dl foderjäst

Detta uppdelat på 3 måltider om dagen...

Kan VARMT rekommendera kraffts nya för föl tillgamlingar! Mkt protein som är lättsmält samt att pelletsen är så pass små, bra för tänder som inte är helt ok...

Sen måste man ju kolla så att vitaminer och mineraler blir rätt i slutändan..
Men testa den för föl :)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka