Tillskott för leder!!!

corre77

Trådstartare
Hej!!
Vill ha hjälp med att få veta vilka tillskott som är bra för hästens leder?? Har ni några tips om någon billig variant?? brukar ju vara rätt dyra har jag för mig..

Sv: Tillskott för leder!!!

Claver glukosamin, 1kg för 450kr tror jag (finns i hööksbutiker bl.a) Andra ledtillskott tror inte jag på direkt.. En burk räcker i 100 dagar åt en stor häst!

Jag ger Cartivet (betalar 700:-/kg). Är osäker på om det har effekt eller ej. När jag tog bort det blev hästen stelare efter ett tag, men det visade sig att hon måste ha gått omkull i hagen eller något för hon var helt låst i bäckenet. Det krävdes behandling av ET för att det skulle bli bra.

Jag brukar köpa 0,5 kg åt gången och det varar ca 1,5-2 månader på underhållsdos (jag ger mindre än vad som står, på förpackningen står 30g/dag). Jag gav mer första tiden och trappade sedan ut, även andra jag känner gör på samma sätt.

Hej!!
Vill ha hjälp med att få veta vilka tillskott som är bra för hästens leder?? Har ni några tips om någon billig variant?? brukar ju vara rätt dyra har jag för mig..

Glukosamin, kondroitinsulfat och haluronic syra är de vanligaste ledtillskotten. De kan användas var för sig eller i kombination. Detta är dock en djungel. Olika fabrikat kan innehålla olika mängder av ett ämne och en häst kan ha olika behov/symtom. Man får helt enkelt prova sig fram. Börja gärna med glukosamin om du vill ha en billig variant.

Gurkmeja. ca 80 kr/kg

Funkar mkt bra på min häst..

Men som mycket annat fungerar inte allt på alla.

Bra pris, så det kanske är värt att pröva..

Har köpt glucosamin..men ska kanske prova gurkmeja också! vart köper jag det??

Finns på nätet och i större affärer. Säljs på kg..

vad gäller priser - utgå ifrån att du får vad du betalar för...

Måste bara fråga er som använder Gurkmeja till era hästar.Mina hästar luktar väldigt skumt när de fått Gurkmeja,nästan som kattkiss,har någon av er märkt detta?Gick länge och nosade i stallet och tittade snett på katterna......tills jag märkte vart lukten kom ifrån.

Jag har varit med om en häst som fick en jättedos gurkmeja varje dag (typ ½ dl). denna häst kissade något otroligt mycket, hela boxen var nerkissad och det rann ut i gången. Ägarna förstod inte alls sambandet. :o

Vet itne vad det är som påverkas, men levern/njurarna verkar jobba för att "avgifta" hästen från de främmande ämnena, kanske det som luktar. Vet inte hur det funkar riktigt..

Kissade hästen mindre innan och efter?
Och det är bevisat att det är gurkmejan och inte nåt annat?
Intressant..

Och varför gick den hästen på gurkmeja?

Tyckte inte att de kissade mera före,efter eller medans de gick på Gurkmeja.De utsöndrade det i svetten och i urinen tror jag,deras täcken luktade och de själva luktade.De fick cirka en matsked per dag så det var ingen jättedos.
Gurkmeja lär ju vara bra för matsmältningen ,lederna och överhuvudtaget verka som inflammationshämmande i kroppen,den ena var lite stel och muskelöm i ryggen tyckte massören så jag ville testa något relativt ofarligt.
Vi äter själva mycket gurkmeja,nästan dagligen så det kändes ganska naturligt.

Måste bara fråga er som använder Gurkmeja till era hästar.Mina hästar luktar väldigt skumt när de fått Gurkmeja,nästan som kattkiss,har någon av er märkt detta?Gick länge och nosade i stallet och tittade snett på katterna......tills jag märkte vart lukten kom ifrån.

Det är bra!!
Gurkmeja används ju också för att rena kroppen från slaggprodukter, och när dessa slaggprodukter lämnar kroppen så kan de börjar lukta just kattpiss! Så du vet du att det iaf har effekt. :)
Min häst började inte lukta kattpiss när jag gav honom den reningskuren så jag blev nästan besviken när jag inte kände någon lukt, men intressant att höra att det faktiskt är så att hästen kan börja lukta illa när effekten sätter in.

Det är bra!!
Gurkmeja används ju också för att rena kroppen från slaggprodukter, och när dessa slaggprodukter lämnar kroppen så kan de börjar lukta just kattpiss! Så du vet du att det iaf har effekt. :)
Min häst började inte lukta kattpiss när jag gav honom den reningskuren så jag blev nästan besviken när jag inte kände någon lukt, men intressant att höra att det faktiskt är så att hästen kan börja lukta illa när effekten sätter in.

Nej men vad säger du,vad intressant!!!!Tack för den informationen.:)
Kanske ger dem en omgång igen när de börjat gå ute på nätterna och kan vara utan täcken så luktar dem nog mindre.

Nej men vad säger du,vad intressant!!!!Tack för den informationen.:)
Kanske ger dem en omgång igen när de börjat gå ute på nätterna och kan vara utan täcken så luktar dem nog mindre.

Ja precis :)
Jag har en burk här hemma som jag tänkte ge min ena häst. Dock är det ju så himla svårt att så i dem det. Den förra fick jag MATA med fil i en spruta i munnen för att han skulle få i sig blandningen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka