Tillskott för glanslös päls o matt i färgen..

Sv: Tillskott för glanslös päls o matt i färgen..

Lusern är grovfoder så du kan ge 1kg direkt om du vill o öka ganska snabbt.
Jag hade nog inte gett mindre än 3kg med tanke på hur han ser ut.
Tänk på att du får Ca i överskott så se över P givan.
// Linda

en häst som mår bra har fin päls. är pälsen matt och tråkig så är det något på insidan som inte står rätt till!

din häst ser ut att ha fått ett väldigt toppigt kors och öht fallit ur i överlinjen, så han lär behöva mer protein. du kan ge hur mkt lusern som helst, men börja tex med 250g, 500g, 750g osv så han vänjer sig. många hästar reagerar kraftigt med svullna ben och utslag om man plötsligt ger dom massa protein.

1-3 kg/dag är en ganska vanlig giva, men det är inte farligt att ge mer om hästen behöver det.

Lusern är grovfoder så du kan ge 1kg direkt om du vill o öka ganska snabbt.
Jag hade nog inte gett mindre än 3kg med tanke på hur han ser ut.
Tänk på att du får Ca i överskott så se över P givan.
// Linda

Mycket Calcium i överskott så se över P? Protein? Utveckla gärna :)

en häst som mår bra har fin päls. är pälsen matt och tråkig så är det något på insidan som inte står rätt till!

din häst ser ut att ha fått ett väldigt toppigt kors och öht fallit ur i överlinjen, så han lär behöva mer protein. du kan ge hur mkt lusern som helst, men börja tex med 250g, 500g, 750g osv så han vänjer sig. många hästar reagerar kraftigt med svullna ben och utslag om man plötsligt ger dom massa protein.

1-3 kg/dag är en ganska vanlig giva, men det är inte farligt att ge mer om hästen behöver det.

Jag vägde det jag gav honom ikväll, 5dl= ca 300g. Menar du att jag helst ska ge tex 300g per dag till att börja med eller per gång? Hur många dagar bör det gå innan man höjer?
Han älskade denna geggamojja iaf :D

Lusern innehåller mycket kalcium men inte så mycket fosfor (P). Så det kan vara bra att tänka på det vid övriga foder.
// Linda

Han får nog för lite protein därför har jag köpt lucern funkar inte det blir det vett.
"nog" för lite. Du måste ta reda på vad fodret innehåller för att kunna göra en vettig foderstat åt hästen. Du kan inte gissa. Ditt grovfoder kan innehålla tex 10 g protein per kg eller 60 g per kg. Du vet ju inte. Hur ska du då kunna tilläggsfodra med det som saknas när du inte har en aning om vad som saknas? Det går inte. En grovfoderanalys är inte speciellt dyr och väl värd pengarna.
Var inte längesen vetten var här o besikta honom. Men funkar det inte med lucern så blir det def vett!
Det är inte en veterinär som kan hjälpa dig, det är en höanalys!

Att göra en analys kostar betydligt mindre än ett vetrinärbesök där vet antagligen endast kommer rekomendera att du gör en ordentlig foderstat med ANALYSERAT HÖ!

Du undviker ju verkligen frågan om du har analyserat, så då förstår man ju att du inte har det.
Skicka in höt för analys det första du gör imorgon bitti.
Att han behöver mer protein, ja det ser vi ju, men hur mycket som saknas kan vi inte veta, sen kan det ju vara fel balans på mineraler osv också vilket kan få stora konsekvenser längre fram, så varför analyserar du inte? :confused::confused:

Att göra en analys kostar betydligt mindre än ett vetrinärbesök där vet antagligen endast kommer rekomendera att du gör en ordentlig foderstat med ANALYSERAT HÖ!

Du undviker ju verkligen frågan om du har analyserat, så då förstår man ju att du inte har det.
Skicka in höt för analys det första du gör imorgon bitti.
Att han behöver mer protein, ja det ser vi ju, men hur mycket som saknas kan vi inte veta, sen kan det ju vara fel balans på mineraler osv också vilket kan få stora konsekvenser längre fram, så varför analyserar du inte? :confused::confused:

Har redan skrivit att det inte är analyserat.. Har även laddat ner en följesedel för höanalys på Agrilab..

jag ger mitt 27 åriga sto linfön som man kokar upp i vatten ca 2 nävar till 1 liter vatten, har använt det i 1 månad och hon har fått jätte fin päls, mjuk och glansig även fast hon har 3cm lång vinterpäls just nu.. Linfrön finns att köpa på granngården 9 kilo för ca:180 kr.

Du kommer spara pengar på att göra analys, kryssa i för mineraler och sånt också så vet du:) Brist på något mineral kan göra hästen sjuk eller orsaka skador på skelett och brosk, och att fodra med en massa extra mineraler och protein "ifall att" kostar mer en säsong än att skicka in höanalys. Kom higå att ta prover från många balar innan du skickar in bara. :) Annars måste man ju vänta tills hästen börjar se dålig ut innan man vet att man borde ändra i foderstaten, väldigt opraktiskt.

Ett till tips: om du räknar på hippocampus eller nåt annat foderstatsprogram så har de ofta väldigt snål tilltagna rekommendationer för energi och proteinbehov tycker jag, så din typ av häst behöver nog mkt mer. Skriv gärna resultatet här i tråden så kan du få lite input om höet:laugh:

Linfröolja är Rik på fleromättade fettsyror (Omega 3 & 6). Hjälper till att hålla hårremmen blank och har en positiv effekt på leder, hjärta/kärl, hud och hormonbalans.

Jajemensan:) Men om grundproblemet är att byggstenar fattas (protein) så är det ju bäst att åtgärda det först, sedan kanske det inte behvös några ytterligare tillskott. :laugh:

b-vitamin!!!!!!!:D

Japp ja har kryssat i för mineraler o sådant också. Men jag får nog skicka in två analyser pga att han får hö på dagen och hösilage på natten, märkt stor skillnad i hullet efter att han fick det.

Men när man ska ta prover från hösilag balar hur gör man då? Man kan ju inte öppna alla! Alla balarna (3st) är från samma skörd så det kanske räcker med att ta från den ena eller?

Är det akut kan man ju ta från bara bal 1, men för bästa resultat bör man ta från 2 eller 3 balar, vartefter man öppnar dem.
Man fryser ner de första proverna man tagit ut och sen skickar när man samlat in tillräckligt.

En bal är ju inte öppen så länge att det skadar att vänta och åtminstonde ta från två balar.

Jag håller med övriga om att analys är viktigt och att det antagligen fattas protein men vill bara be dig komma ihåg att om hästen inte får tillräckligt med energi kan det vara så att den får "göra av med" det så viktiga proteinet på att skaffa sig energi för att leva av. Speciellt nu när det är kallt. Så jag skulle nog se till att öka både proteingivan och energigivan för att förebygga att proteinet går åt till fel saker utan kan användas till muskler, päls och aminosyror. Öka tills du ser att hästen börjar gå upp i vikt och får lite rundare former. Men ger du lusern utöver tidigare giva så ökas ju energiintaget samtidigt.

När du sedan får resultaten så räkna på vad du ger nu. Det är viktig info för att kunna få ihop en bra foderstat. Vad Hippocampus anser att din häst behöver stämmer antagligen inte (medelhäst som inte finns). Men du kan leka med vikten på hästen eller arbetstillägget så du får rätt behov.
Förmodligen så behöver din häst lite mer energi än vad han får nu o protein efter energigivan. Jag hade lagt kvoten protein/energi på runt 7 eftersom hästen behöver bygga muskler.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat