Tillskott för glanslös päls o matt i färgen..

Sv: Tillskott för glanslös päls o matt i färgen..

Innan man börjar ge tillskott ska man väl fundera på varför hästen är matt i pälsen. Hårremmen är en ganska bra spegel för hur hästen mår. Se över foderstaten och hästens allmäna hälsa. Har man dessa i sin ordning borde hästen inte se matt och tråkig ut.

Håller med. Kolla en extra gång så hästen får i sig allt den behöver och hur dess miljö m.m. ser ut så ska det nog ordna sig :)

Där fick han exakt lika som han fick hos förra ägaren. Men hos förra ägaren gick han ner i vikt o när han kom hit så lägger han på sig bra. Till och med så bra att jag fått minska lite på kraften.

Tror inte att han behöver mer energi iaf..

Får hästen samma hö/ensilage hos dig som den fick hos förra ägaren?
Annars kanske det är förklaringen. Alltså att du nu har ett hö med helt andra värden. Kanske med mer energi men mindre protein.

Innan man börjar ge tillskott ska man väl fundera på varför hästen är matt i pälsen. Hårremmen är en ganska bra spegel för hur hästen mår. Se över foderstaten och hästens allmäna hälsa. Har man dessa i sin ordning borde hästen inte se matt och tråkig ut.
Är det lite energi som saknas kan ett par deciliter olja göra susen för både hull och hårrem.

Vilken sorts olja menar du då?

Men om de tär protein som fattas är det därför pälsen är dassig, du vet inte utan analys på höet. Men linfrökaka är bra för våra hästar iaf, innehåller en hel del protein också. VI ger några dl om dagen, ca 150-200 gram

Där fick han exakt lika som han fick hos förra ägaren. Men hos förra ägaren gick han ner i vikt o när han kom hit så lägger han på sig bra. Till och med så bra att jag fått minska lite på kraften.

Fast du kan ju inte jämföra sommaren med vintern, på sommaren finns det näringsrikt gräs (om hästen nu inte stod i sandhage). Ni har garanterat inte heller haft samma värden på fodret?

Varför minska på kraften? :confused:
Hästen behöver gå upp i vikt.

Även om det var så att hästen gick ner i vikt hos förra ägaren, så är den mycket finare i kroppen där.
Den är rund och fin i pälsen, hos dig är den kantig och ruggig i pälsen.
Alltså hade den bättre foder i somras, och du bör sträva efter att den blir lika fin nu.
Man kan inte ge en giva bara för att "förra ägaren gav så mycket" utan man måste ge rätt giva utefter vilket foder man har.

Den behöver protein i första hand, sen kan man även slänga på lite olja om det behövs.

Fast du kan ju inte jämföra sommaren med vintern, på sommaren finns det näringsrikt gräs (om hästen nu inte stod i sandhage). Ni har garanterat inte heller haft samma värden på fodret?

Varför minska på kraften? :confused:
Hästen behöver gå upp i vikt.

Även om det var så att hästen gick ner i vikt hos förra ägaren, så är den mycket finare i kroppen där.
Den är rund och fin i pälsen, hos dig är den kantig och ruggig i pälsen.
Alltså hade den bättre foder i somras, och du bör sträva efter att den blir lika fin nu.
Man kan inte ge en giva bara för att "förra ägaren gav så mycket" utan man måste ge rätt giva utefter vilket foder man har.

Den behöver protein i första hand, sen kan man även slänga på lite olja om det behövs.

Nej han behöver inte alls gå upp i vikt. Han är nu i normalhull. Bilden från i sommras var han smal. Den sadelgjorden som han har på sig på det första kortet går inte runt hans mage nu för han har gått upp så i vikt. Och det är bra att han gjort det, men man strävar ju efter normalhull inte fet.

Ang kraften minskar jag pga att varför ge en häst 3kg kraft varje dag som inte rids eller tränar varje dag... Han behöver inte 3kg/per dag

Han är helklippt på första bilden och täckesklippt på andra.

Tycker inte att du kan skriva att han är ful i pälsen hos mig o va fin hos förra ägaren, har inte haft honom såpass länge att få honom "ful" i pälsen!

Senast ändrad:

Men grejen är denna att höet kan innehålla vääldigt olika mängd protein, som pälsen just består av. Det kan vara 10gram smältbart råprotein eller 70 per kilo, vilket göra att hästen kan få i sig dubbelt så mkt den behöver när du ger tex 11 kg hö, eller bara 1/3 av det den behöver. Har ni analys?

Det kan var nödvändigt att ge en häst som promenadrids 3 kg kraft eller lucern för att inte bli fläskig men muskelfattig, har man riktigt dåligt hö måste man i vissa fall dra ner på det och ersätta med något mer proteinrikt. Eller om man har bra hö kan en häst som rids rätt hårt hålla sig välmusklad på bara höet. Det går inte att se på höet hur mycket protein det är i det.

Men det behöver inte alls vara proteinbrist som gör din häst kantig och raggig. Jag håller med om att den inte behöver gå upp i vikt, men däremot skulle den behöva muskla sig lite till så den ser rundare och finare ut. Svettas hästen något? Det gör annars pälsen mkt blankare, att svettas igenom då och då. Täcke som håller huden lite ljummen/varm gör också hästen blankare. Linfrökaka i fodret ger mkt bra effekt hos oss. Men det allra bästa är att analysera fodret och se att alla mineraler och protein och energi är i balans mot varandra.

En av våra hästar var väääldigt grå och dassig i pälsen när vi köpte den. Började analysera fodret, räkna och ge lucern och linfrökaka (istället för havre och betfor som den åt på förra stället) och nu är den lika blank som våra andra hästar.

Men grejen är denna att höet kan innehålla vääldigt olika mängd protein, som pälsen just består av. Det kan vara 10gram smältbart råprotein eller 70 per kilo, vilket göra att hästen kan få i sig dubbelt så mkt den behöver när du ger tex 11 kg hö, eller bara 1/3 av det den behöver. Har ni analys?

Det kan var nödvändigt att ge en häst som promenadrids 3 kg kraft eller lucern för att inte bli fläskig men muskelfattig, har man riktigt dåligt hö måste man i vissa fall dra ner på det och ersätta med något mer proteinrikt. Eller om man har bra hö kan en häst som rids rätt hårt hålla sig välmusklad på bara höet. Det går inte att se på höet hur mycket protein det är i det.

Men det behöver inte alls vara proteinbrist som gör din häst kantig och raggig. Jag håller med om att den inte behöver gå upp i vikt, men däremot skulle den behöva muskla sig lite till så den ser rundare och finare ut. Svettas hästen något? Det gör annars pälsen mkt blankare, att svettas igenom då och då. Täcke som håller huden lite ljummen/varm gör också hästen blankare. Linfrökaka i fodret ger mkt bra effekt hos oss. Men det allra bästa är att analysera fodret och se att alla mineraler och protein och energi är i balans mot varandra.

En av våra hästar var väääldigt grå och dassig i pälsen när vi köpte den. Började analysera fodret, räkna och ge lucern och linfrökaka (istället för havre och betfor som den åt på förra stället) och nu är den lika blank som våra andra hästar.

Ja musklas upp behöver han allt. Han var inte igångsatt när jag köpte honom för nästan 2mån sedan och nu när det är så kallt kan jag tyvärr inte rida (Reumatiker).

Just nu får han 2L kornkross och 1½kg hippo cool. Lucern hur mycket brukar man ge av det, ca?

Nej han svettas inget men han är varm o go under täckena nu när det är så kallt

Men han ÄR ju finare på första!
Han är inte helklippt på första bilden som du skriver utan han har samma klippning på båda bilderna.

Svara gärna på denna fråga har du analys på höet? Jag antar att du inte har det så då är det hög tid att skicka in en analys och göra en foderstat efter det, många har fått kasst proteinvärde på höet iår. Jag skulle absolut inte börja exprimentera med olika fodermedel innan jag tagit en klok analys,

Sedan undrar jag varför ni ger hö mitt i leran?

Hur kan du veta att hästen får exakt lika mycket protein nu som hos förra ägaren? Om jag fattat rätt så har du ingen analys av ditt hö och då har du faktiskt ingen aning om hur mycket eller lite protein hästen får i sig. Analysera, annars har du inte en chans att göra en vettig foderstat.

Nej han behöver inte alls gå upp i vikt. Han är nu i normalhull. Bilden från i sommras var han smal. Den sadelgjorden som han har på sig på det första kortet går inte runt hans mage nu för han har gått upp så i vikt. Och det är bra att han gjort det, men man strävar ju efter normalhull inte fet.
:confused:
Om du tittar på bild nr 1 så ser du en välformad och rund häst (över baken).
Mkt möjligt att den är SMAL, men den är mycket finare i kroppen än på senaste bilden!

Och sadelgjorden kan du ju inte gå efter. :grin:
Det är inte buken man ska gå efter, det är helheten. Din häst behöver hullas upp över rumpan. Visst är det muskler i första hand, men muskler byggs inte utan proteiner.
Även halsen ser mkt tunnare ut, men där kan ju bilden lura.

Ang kraften minskar jag pga att varför ge en häst 3kg kraft varje dag som inte rids eller tränar varje dag... Han behöver inte 3kg/per dag
Men däremot behöver den mer mat än den får nu.

Han är helklippt på första bilden och täckesklippt på andra.
Har du ens kollat på bilderna? :p
Jag rekomenderar att studera dem lite noggranare, både så du ser hullet och klippningen.

Tycker inte att du kan skriva att han är ful i pälsen hos mig o va fin hos förra ägaren, har inte haft honom såpass länge att få honom "ful" i pälsen!
[/QUOTE]
Men du SER väl det själv???
Hästen är blank i pälsen på bild 1 och ruggig i pälsen på bild 2.
Både hull och päls kan komma väldigt fort.
Om du bara har haft hästen i några veckor är det ju inte Ditt fel, men det är ju ändå ett faktum att hästen var finare i somras.

Ja musklas upp behöver han allt.
Just nu får han 2L kornkross och 1½kg hippo cool. Lucern hur mycket brukar man ge av det, ca?

Jag tror han behöver mer protein. Att han är muskelfattig över rygg o rumpa beror inte på att han inte rids. Han har fått förlite protein o tar då av sina reserver därför försvinner musklerna o pälsen ser taskig ut. Eller så är han angripen av bandmask (är han provtagen?).
Det verkar som om du inte vet värdena på grovfodret, då är det svårt att få till en foderstat.
Ersätt korn + hippo cool med Hippo Grow Alfa. Då får du mer protein på ett enkelt sätt. Analysera grovfodret o se om det räcker eller om det behövs ännu mer protein.
// Linda

Vill bara inflika att en häst med proteinbrist kan få stor mage (bli bukig) även om hästen inte är fet i övrigt.

Som de andra har påpekat så skulle jag också gissa på att det är protein som din häst behöver mer av. Nu är fotona inte tagna ur samma vinkel, men hästens bakdel ser mycket rundare ut på sommarbilden. Kvarnbys lusern ger mycket protein för pengarna.

3 kg kraftfoder till en häst som inte rids, det kan vara både mycket och lite och beror helt på vad höet innehåller och hästen får i sig i övrigt. Om du inte har en höanalys så gör en. Det är plättlätt och så får du ett hum om vad hästen får i sig och behöver mer av. :)

Har införskaffat Lucernpellets, tyvärr inte kvarnby som många tipsar om de hade bara något norskt eller danskt.. Är det okej att börja ge 5dl torrt morgon o 5dl kväll (Kommer att blötlägga den). Läste någonstans att gan man 2,5dl så blir det 7,5dl uppblött så 5dl blir alltså 15dl uppblött. Eller bör jag ge mer? Nej de har inte gjort någon analys.

Bild10770.jpg
Allvarligt talat så är bilden ett skolexempel på en häst som får i sig för lite protein. Ser du inte själv att överlinjen är kantigare än en picassomålning? Om det är så att du öser i hästen protein och den ändå ser ut sådär så är det dags att ringa vet.

Har införskaffat Lucernpellets, tyvärr inte kvarnby som många tipsar om de hade bara något norskt eller danskt.. Är det okej att börja ge 5dl torrt morgon o 5dl kväll (Kommer att blötlägga den). Läste någonstans att gan man 2,5dl så blir det 7,5dl uppblött så 5dl blir alltså 15dl uppblött. Eller bör jag ge mer? Nej de har inte gjort någon analys.

Jag säger som flera andra redan gjort i tråden att det är omöjligt att avgöra hur mycket du behöver lägga till så länge du inte vet hur mycket protein grovfodret innehåller. Alltså ingen idé att ens gissa.

Allvarligt talat så är bilden ett skolexempel på en häst som får i sig för lite protein. Ser du inte själv att överlinjen är kantigare än en picassomålning? Om det är så att du öser i hästen protein och den ändå ser ut sådär så är det dags att ringa vet.

Han får nog för lite protein därför har jag köpt lucern funkar inte det blir det vett.
Var inte längesen vetten var här o besikta honom. Men funkar det inte med lucern så blir det def vett!

Senast ändrad:

Eftersom jag aldrig gett lucern + ingen hö analys så vet jag inte riktigt hur mycket jag bör börja med att ge..
Någon som vill ge mig ett tips på ungefär vad jag kan börja med att ge honom?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka