Tillskott för glanslös päls o matt i färgen..

JessicaM

Trådstartare
Jag tycker Trisse har en väldigt glanslös och tråkig matt färg på pälsen, finns det något tillskott som ni själva kan rekommendera??

Sv: Tillskott för glanslös päls o matt i färgen..

Inte tillskott just kanske, men det är stoor skillnad på mina hästars päls när jag ger dem lucern! Blir superlena och fina :)

B-vitamin ska väl vara bra, åtminstone vid pälssättning vad jag har hört.

De kan även få matt, dassig, fet och mjällig päls av överskottsintag av proteiner och mineraler, kan vara nåt att tänka på om hästen ligger på hög kvot.

B-vitamin ger jag mina både höst och vår för pälsfällning/sättning, men har aldrig märkt att pälsen blir inte glansigare av det.

Linfrö olja blir min hästs päls jätte fin och glansig av.

Protein som sagt.
Får inte pälsen i sig tillräckligt (pälsen består till största delen av proteiner) så är det svårt för den att bli fin.

Sen har ju vissa pälsar lättare att bli glansiga än andra.

Linfröpellets/linfrökaka 1-2 dl per dag har funkat på min häst, och flera andra, de har fått glansigare päls. Det är inte speciellt dyrt heller. Linfröolja funkar nog också, men jag tror det blir dyrare och lite slabbigare, pellets tycker jag är enklast.

Sen kan ju matt o glänslös päls betyda att hästen inte mår bra, vantrivs eller har brist på något..

Jag köpte idag linfrökaka,för magens skull,men det står på säcken att det är bra för päls,man och svans ochså.

Såhär såg han ut i sommras hos sin förra ägare och han är ju täckesrakad och ser fortfarande ut så i pälsen.. Tycker den ser väldigt matt ut + att hans färg ser konstig ut..

Eller vad tycker ni?

S1030681.jpg

Här är en ganska nytagen bild

Bild10770.jpg

Senast ändrad:

man kan ge b-vitamin det stärker hovar och ger glans i pälsen, ja annars är det väl bara att rykta för att få mer glans :D

På översta bilden är den fin, men på understa är den matt i pälsen och även kantig.
Tror absolut den behöver mer protein, och kanske tom mer energi..

På översta bilden är den fin, men på understa är den matt i pälsen och även kantig.
Tror absolut den behöver mer protein, och kanske tom mer energi..

Där fick han exakt lika som han fick hos förra ägaren. Men hos förra ägaren gick han ner i vikt o när han kom hit så lägger han på sig bra. Till och med så bra att jag fått minska lite på kraften.

Tror inte att han behöver mer energi iaf..

linfrö olja funkar jätte bra på mina hästar^^ ger dem ca 1/2 dl om dagen och de har fått mycket bättre pälls och svans av det.
men omega 3 har jag hört är bra för pälsen.

of topic, men vad passar för hästar som blir griniga när de fäller? förra ägaren gav B vitamin, vet ej om pollan blev mindre grinig av det.

Biotin tycker jag ger super resultat, men var aktsam då vissa hästar inte tål Biotin. Biotin stärker päls och hov kvalite, har iaf gjort på mina :)

Innan man börjar ge tillskott ska man väl fundera på varför hästen är matt i pälsen. Hårremmen är en ganska bra spegel för hur hästen mår. Se över foderstaten och hästens allmäna hälsa. Har man dessa i sin ordning borde hästen inte se matt och tråkig ut.
Är det lite energi som saknas kan ett par deciliter olja göra susen för både hull och hårrem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat