Tillskott B6

Lewina

Trådstartare
Är på jakt efter vitamin B6, finns det något tillskott som bara innehålller det? Vill inte ha samtliga Vitamin B och lite sånt och lite sånt.

Sv: Tillskott B6

Du bör ge alla B...då dom samverkar.
... effekten från de andra kan minska annars,
- en eller flera brister kan uppstå!!!

Du kan googla på B vitaminets samverkan .

http://www.halsosidorna.se/B6Pyridoxin.htm

Hästen kan äta t ex :

Gurkmeja (innehåller mest)
Bockhornsklöver (Därefter)
Brännässla, Havre, Ingefära, Morötter, Vitlök, (Något mindre i dessa) .

....inte bara B6 naturligtvis....nyttigt i det stora hela,
i rimlig mängd naturligtvis.

Tack, jag har koll. Är fullt medveten om samverkan och vad som gör vad i kroppen. Jag vill ha ren Vitamin b6. Det finns för människor, men finns det till hästar?

Senast ändrad:

Tror inte det.......????
Du får väl ta ett människopreparat....är det bara en
tillfällig kur kan det ju funka,
annars blir det nog dyrt !!!

Nödvändig för bildandet av proteiner i muskler, hår, hud, naglar. Förbättrar funktionen hos nervsystemet och hjärnan. Är gifitgt i för stor mängd! Var försiktig, och ge bara om det verkligen behövs.

/Ingrid

Vart har du fått att det skulle vara giftigt ifrån. Vad jag vet är samtliga b-vitaminer vattenlösliga och kissas därför ut. Får upp följande när jag googlar.

Risker Med Vitamin B6

Det finns inga kända risker med vitamin B6.

Så här skriver läkemedelsverket i sin helhet.

Vitamin B6

Gemensamt för hela gruppen B-vitaminer är att de behövs för en rad olika steg i kroppens energiomsättning och energiutnyttjande. Eftersom de är vattenlösliga kan B-vitaminerna inte lagras i kroppen utan följer med urinen ut. De måste därför tillföras regelbundet med kosten.

Vitamin B6 (pyridoxin) ingår som en byggsten i enzymer som medverkar i omsättningen av aminosyror, glukos och fett samt uppbyggnaden av hemoglobin. Pyridoxinbrist kan bland annat uppkomma om man äter en alltför ensidig kost, har en tarmsjukdom eller är alkoholist. Svår B6-brist kan ge upphov till kramper, psykiska symtom och hudförändringar

Vid långtidsbehandling med höga doser kan nervsystemet påverkas och man kan uppleva symtom som myrkrypningar och domningar i händer och fötter. I övrigt saknar pyridoxin biverkningar.

Helt rätt det är vattenlösligt och överskott kissas ut.

Men på många ställen (kostråd för människor bör kanske påpekas) kan man läsa att symptom på överdosering kan inkludera bl.a. smärta från nerver (neuropati) och domningar. Likaså kan långvarigt användande leda till nervskador. Höga doser kan störa sömnen på grund av för kraftig drömaktivitet.

Det såg jag och visste väl sedan tidigare. Dock vill jag inte kalla det giftigt då det är någonting som medför en mer eller mindre omedelbar katastrof i min värld.

:) Ok! Dåligt ordval av mig kanske! Bättre hade kasnek varit att skriva att det "inte är bra för hästen" i för stor mängd.

Senast ändrad:

Hur vet du att din häst behöver just B6? Det är ganska ovanligt med b-vit brist.
Tror inte det finns tillskott för B6. Jag skulle köpt vanliga b-vitaminer. Överskott kissas ut.

Så här står det i kraffts vitaminguide:

Naturlig förekomst:
Produceras av mikroorganismer i hästens grovtarm. Finns i höga mängder i spannmål, oljefrökakor och bryggerijäst-men hästen kan endast tillgodogöra sig en del av innehållet i dessa fodermedel.

Behov:
Under normala förhållanden finns inget tillskotsbehov.

Bristsymtom:
Det finns inga bristsymtom beskrivna på häst.

Toxicitet:
Då vitaminet är vattenlösligt utsöndras överskottet med urinen. Det är därmed ofarligt.

Inga b-vitaminer är giftiga, de är vattenlösliga, och hästarna kissar ut överskottet...
Det är bara A, E, D och K- vitaminer som är fettlösliga som är farliga att överdosera...

Helt rätt det är vattenlösligt och överskott kissas ut.

Men på många ställen (kostråd för människor bör kanske påpekas) kan man läsa att symptom på överdosering kan inkludera bl.a. smärta från nerver (neuropati) och domningar. Likaså kan långvarigt användande leda till nervskador. Höga doser kan störa sömnen på grund av för kraftig drömaktivitet.

Men människor producerar väl inte b-vitaminer? Hästen producerar ju b-vitaminer i grovtarmen med hjälp av mikroorganismer... Så bara för att det är så på människor behöver det ju inte vara så på hästar...

Kanske bättre att vara mer försiktig än tvärtom? Vet också att de är vattenlösliga MEN att långvarigt intag alternativt överdosering kan leda till nervskador osv i vart fall på människor.

Hur långt menar du med "långvarig användning"? Jag ger mina B-vit ca 2 månader/år under pälsfällning/pälssättning. Kan det vara farligt? :confused:

Det är inte farligt alls. Jag ger b-vitamin året om och har gjort så i många år. De mår alldeles utmärkt. Observera att den här biverkningen är framforskad på människor. Vilket Lewina också skriver.

Däremot kan jag tänka mig att det är onödigt i fråga om pälssättning då jag har hört att det är protein som behövs. Verkar också stämma på mina gamlingar då de fäller och sätter päls betydligt bättre sedan de på gamla dagar fått det de behöver i foderväg. Det var nog lite si och så innan jag fick dem. Men som sagt, det är inte farligt .

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag tar ganska mycket piller nuförtiden. Många vitaminer och tillskott som är stora och inte går ner i en vanlig veckodosett. Jag vill...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 662
Senast: sthu
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 791
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar