tillridning

M

misterhultspyret

finns det någon islandshäst tränare som även jobbar mycket med NH?
jag har en nyköpt islandshäst som blivit felbehandlad och litar nu inte alls på människan och så är han rädd för mycket.behöver någon som hjälper mig eller gör allt själv.

måste bara fråga.
när är det för tidigt att rida in sin isläning?
och anses en 10 åring för sent att rida in?

Hejsan!
Är ingen expert, men jag hade nog resonerat som så här:
hästen ska ju lita på sin ägare, och då är det ju bäst att träna den själv.
Så mitt förslag är att du går på tex kurser för NH-folk och tränar hästen själv hemma i den miljön där den är trygg.
Gå till bibloteket och låna böcker i NH.
Mvh Ylva

Jag håller med föregående talare. När det är just "Tilliten" som behöver tränas, kan man ju inte gärna leja bort det till någon annan. Gångarter är väl en annan sak.

Att det skulle vara försent med en 10-åring tror jag inte! Däremot kanske det tar längre tid, du vet "att lära gamla hundar sitta"...

Håller med det föregående. Fixa grunden först själv. Min lilla kille har haft en svår barndom så jag får välja instruktörer nog. Det funkar inte med såna sätter för hård press på honom. Men kämpa på, det ger resultat. Idag har jag en jättetrevlig ridhäst.

// Selma

10år är inte försent, tror inte det kan bli försent nånsin :)

Jag har, lixom du, köpt en äldre(8år) felbehandlad häst. Han är visserligen inriden men det var under två månader som sexåring(reds in under fullständig skräck för människa) och sedan har han stått på bete, klassad som "värdelös och galen". Han har med två månaders NH-träning blivit en fantastiskt go' häst! Och det blir bara bättre :) Jag har stora förhoppningar på min "värdelösa galna" häst! Jag tror snarare det var ägaren som var galen och värdelös, som lät en sån häst gå till spillo.

Jag har bara erfarenhet av NH-tränare i halland, men det är kanske för långt bort? Kan ju pm:a dig namnen, om du vill? Fast de har ingen specialite med islänningar, men en av dom red in min förra sköthäst(isis) väldigt fint ändå :)

Var finns det nh-tränare för islänningar i halland?
Marks-kommun-bo
Som vill lära sig mera. Och mera

Hej jag frågade dig om kurser Halland/Gbg, och jag bor i Marks kommun, kommer du ihåg mig? Jag fick byta nicknamn. det strulade vid inloggningen.

Hanna

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 568
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 278
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar