Tillridning av travare?

Ewelina

Trådstartare
Hade hjärnsläpp när jag skrev tråden så det fick bli denna överskriften :angel:

Men iaf, hjälper till med en travare just nu och den har förbättrats jättemkt under ganska kort tid. Skritten och helt OK och traven med, men så fort man ska galoppera så blir han helt gaaalen :D Han är en nervös prick och blir mer än gärna väldigt uppstressad.

Hur gjorde ni med era ridtravare när ni lärde dom galoppen? Är även tacksam för tips på skänkelvikningar m.m. ;)
Undar ni något själva får ni gärna låna tråden för att ställa frågor, *skulle vara tråkigt ifall den tråden oxå stannar som så många andra*

Sv: Tillridning av travare?

Går hästen i en bra stadig form i trav? Lugnt och sansat och med bra takt? Det är ju en förutsättning till att börja med!

Förbered fattningen bra. Sätt hästen på bakkärran, kolla av att den är lätt i handen och "på hjälperna". Ta den i en svag öppna och öppna höften och vägled den i fattningen.

Men allt detta förutsätter att hästen är välbalanserad i sin form och takt osv. Annars orkar den inte.

Nirak

Förberedelserna tar jag för givet att du klarat av. Prova att fatta på olika vis. Var galopperar hästen helst? I vilka situationer? Hur kan jag underlätta och hjälpa till utan att störa? Hur ska jag göra galoppen trygg och positiv för hästen?

Växlar själv till galopp i uppförsbacke? ja men lär in galoppfattningarna utomhus! Skritta så fort hästen hetsar och trava/ galoppera inte förrens hästen är lugn igen, må det ta en halvmil...
Galopperar i longerlina eller lös i paddocken? ja, men lär in röstkommando där. Lär hästen bromsa för rösten när du ändå är på gång.
Galopperar gärna efter hinder? jo, men bygg småhinder då? det ger dessutom muskler.

Vill hästen ha friare tyglar, eller en stabilare yttersida? Kanske till och med något utåtställd? Se till att INTE, ALDRIG vika dig framåt - inåt när du ska ha hästen att galoppera, bakåt - utåt ät mycket effektivare.
Sitt så still som möjligt, gör inte fattningen till något svårt, sitt till på ytter sittben, eller trampa bara lite hårdare i ytter sittben. Lägg an inner knä mot hästen. Eller föreställ dig bara att galoppera, din kropp kommer gunga galopp och det kommer hästen också så småningom när den är med och lyssnar noggrannare.

Han går inte alltid i stadig form men har inte själv ridit honom så mkt än, har mest vart "ridlärare" och hjälpt till.
Igår när jag gav henne en lektion så tränade vi övergångar mellan trav, skritt, halt och ryggning.
I början så var det bara mellan trav och skritt, när han gick bra i den gångarten han var i så bytte hon. Efter en stund la vi in att göra halt oxå, och lite senare även att rygga. Sen så tänkte jag att hon skulle skritta-göra halt-trava men då blev han väldigt uppstressad då slutade vi med det och gick tillbaka till lite lättare.
Lade fram en bom och så fick hon fatta galopp över den och sen bara ta några galoppsprån och sedan sakta ner till trav (det blev slängtrav) som hon fick samla ordentligt innan hon fick sakta av. :)

Ska rida honom själv ett tag nu eftersom ägaren ska åka till finland så lite nyttiga övningar för att få honom att lugna ner sig lite vore bra ;)

Skritten och helt OK och traven med, men så fort man ska galoppera så blir han helt gaaalen :D Han är en nervös prick och blir mer än gärna väldigt uppstressad.

OK, bara att backa bakåt då.
Skritten ska inte vara OK; den ska vara PERFEKT!

Först då går ni vidare med traven, och SIST galoppen.

Finns inga genvägar.
Går inte att skynda på.
Jag hör direkt att det kommer ta er till nästa sommar (2008) innan denna hästen är bra.

Han går inte alltid i stadig form men har inte själv ridit honom så mkt än, har mest vart "ridlärare" och hjälpt till.

Då är det därför galoppen inte fungerar. En travare måste vara stadig i formen i skritt och trav, typ LA nivå innan man påbörjar galoppen. Det är skillnad mot tex. ett halvblod som har galoppen "i kroppen" på ett annat sätt. En travare behöver mkt med förberedelse och måste vara mkt starkare innan man påbörjar galoppen.
Det kan ta flera år innan ni är redo för det. Ha tålamod bara! :)

Nirak

Mitt lilla travarsto är jätteduktig - i form i skritt och trav,ökningar och minskningar i balans, skänkelvikningar, öppna, sluta ja helt enkelt välutbildad :love: - i skritt och trav.

Galoppfattningen blir alltid helt perftekt ( nästan i alla fall ) men efter några galoppsprång blir allting bara jättefel och tillslut trampar hon på sig själv och blir jättestressad :confused: !!!
Nån som har några tips på hur jag ska fortsätta träna henne ???
Mvh Jenny

Galoppera aldrig mer än ett par språng i början! Det är ju själva fattningen som stärker! Allt eftersom kan du kanske öka på med fler galoppsprång. Mitt tips är att träna regelbundet för en bra tränare, om du inte redan gör det!

Nirak

Som sagt det är inte min häst och jag rider den bara för tillfället, visste inte att det tar så lång tid för dom att bygga upp galoppen. (visste att det tog tid men inte så lång tid) vad kan man göra för att stärka skritten?

Stärk skritten genom tempoväxlingar, kontrollerade sådana inte bara max gas och max broms utan mjukt länga och korta stegen. Mjuk och fin i hand och sidor, öppnor och swlutor. Över cavaletti, i skogen, uppför backar, slalom mellan träd osv.

Och... En del överdriver väl lite. Jag ahar haft två travare klara för galopp på under tre månader från första uppsittningen. Frankt blod, ostartade. Amerikanskr blod, ostartat har tagit lite längre tid. Startade hästar varierar på hur heta de är och hur de svarar på träningen. Sedan finns det travare som behöver extremt mkt tid på sig men oftast anser jag att de blir övertränare och att det därför tar sådan satans tid.

Runt 20, max 30 minuter arbete varannan dag, eller 20 min paddock dag 2, någon timmes skritt i skog (inte på vägar och stigar utan mellan träden) dag 2. Vila dag 3 och börja om igen.
Det brukar ge otroligt resultat. Hetsar hästen upp sig så dämpa den och gör det fort. Skritt på liten volt och flytta bakdelen utåt tills den lyssnar igen. Gör halt om det funkar på just den hästen. Låt den i vilket fall INTE springa o stressa.
Om du vet att hästen börjar stressa efter ungefär 8-10 steg galopp, bryt av innan stressen kommer, när du anar den. Skritta tills hästen är lugn, ev på lång tygel om det underlättar. Galoppa igen de steg som tålamodet och musklerna orkar, skritta. en halvtimme om så krävs innan nästa fattning.
Rid inte på hästens max alla pass. Vissa pass kan man avsluta nästan direkt. Om man t ex haft problem med att hästen är styr i vänstersidan, men denna dag är mjuk och fin . ge massa beröm och avsluta när det går fint om så efter 10 minuter! Det ger hästen positiva vibbar!

Och... En del överdriver väl lite. Jag ahar haft två travare klara för galopp på under tre månader från första uppsittningen. Frankt blod, ostartade. Amerikanskr blod, ostartat har tagit lite längre tid.

Men varför jobba med galopp, när skritt och trav bara är OK??

Jag är ÖVERTYGAD om att det INTE räcker med 3 månader i detta fallet!

Jag håller med dig.. det tog säkert fyra fem år innan vår travare kunde galoppera på sansat och bra sätt. Nu tio år senare har han kommit till den samlade galoppen

Nirak

Hmm.. Jag tror han är av den värsta typen, han är startad men fick sluta pga av att han fick magsår (stress). Är jättenervös av sig och tål inte att bli pressad, vissa hästar behöver man ju pressa.. Min häst vägrar att gå på transporten bland (inte rädd) då får någon gå bakom med en longerpisk så får han helt plötsligt väldigt bråttom in :angel:

*Knapp Lån...eller ''lånar hela tråden''*:P

Vad är bra att göra med en relativt otränad travare? (otränad som så att han går inte i form..försöker lite lätt men är rädd att göra fel och göra mer skada än nytta. Inte min häst heller. Idag gick han ca 4 timmar i skogen, knappt svettig så liiite kondis har han..)

Klättra i backar och sånt har jag ju hört..vilken gångart är mest stärkande och vad ska man tänka på? Hur mycket utan att överanstränga?
Gå i skogen brevid stigen, ger det bra effekt även utan krav på form och så?
Han stressar inte, går lugnt, fattar galopp och håller huudet ganska lågt, men kan ju inte kalla det väldigt bärigt... tips? :P

** lånar knapp och tråd**

Någon här skrev att skritten ska vara perfekt för att gå vidare med traven och sen galoppen men vad räknas till perfekt? Stadig form från att du har tagit tyglarna eller?

Hästen jag är medryttare till går ok för det mesta i skritt o trav (galopperar inget än utan har bara testat nån gång då varken han eller jag har ork till att galoppera) men när jag värmer upp så drar han i bettet/huvudet och är väldigt tittig. Tyvärr saknar jag någon som står o kollar mig och säger vad jag ska göra så ibland ger jag bara upp o ger honom låna tyglar, mest när min rygg eller axel börjar jävlas med mig :(

Vad har ni för tips som man kan hitta på med honom? Jag har inte tillgång till ridbara eller ridhus utan rider bara ut i skogen med honom. Ska väl börja så smått att rida på fältet sen.

Jag hoppade mycket naturhinder ute, diken och sånt i upp- och nerförbackar. Då kom galoppen mest naturligt och hästen fick bakbenen under sig. Dessutom var det skoj, för en riktig travares bästa grej är den positiva synen på arbete!

****raderat****

Senast ändrad av en moderator:

Grundformen är A och O som många redan påpekat. Hästen måste vara välbalanserad i skritt och trav för att galoppen överhuvudtaget ska fungera.

Jag är knappt halvvägs med min häst, om ens det. Hon galopperar mer än gärna, fattar galopp från skritt, och har med sig bakbenen ordentligt så länge vi rider på volten. På rakt spår har hon svårare att hitta balansen och tappar bakbenen om jag inte är med ordentligt. Vi har precis börjat hoppa, och jag upplever redan att detta har stärkt hennes galopp.

Det bästa vore kanske att ta hjälp av en tränare som kan avgöra om ni är på rätt utbildningsståndpunkt för att introducera galoppen, eller ev. kan hjälpa er dit?

Tog 1 år för en travare jag känner att inte bara böja på halsen i galoppen, nu så funkar vänster jättebra och höger är på gång, men det är ganska olika från individ till individ. :D

Jag galopperar bara korta stunder men i går när jag va ute och red så fick hon "gå på" framåt (fortare) lite mer och efter c:a 800m (?) så verkade det som hon fick iordning på benen och sen galopperade hon jättefint :love: så jag saktade av och skrittade hem !!!!!!
Har precis flyttat så jag känner inte så många här ännu men letar efter någon bra att rida för. Mvh Jenny

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 611
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 199
Senast: Lisasliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama