L
linneahjertamusse
Hejhej, tänkte be er kloka bukefalister om lite kloka råd. Jag har sedan länge vart förälskad i rasen Australian Shepherd, och nu har det kommit upp på tapeten om ytterligare en hund i familjen.
Givetvis vill jag då ha en Aussie. Dock undrar jag om den aktivering jag har att erbjuda kan vara tillräckligt för att göra en aussie lycklig. Jag vill ha en hund att ha med mig överallt och träna olika saker såsom bruks, lydnad, agility, freestyle etc. och senare även pröva på vallning då en vallhund kan komma till pass. Jag har fastnat mycket för vallhundars mentalitet, "will to please." 
Jag är 16 år, bor hemma med päronen och storasyster i villa med trädgård. har nu en goldentik, 8 år gammal, som dessvärre inte är lika träningsintresserad som jag, utan tycker livet flyter som bäst med fridfulla skogspromenader. Gör man ansträngande mental träning är hon som död i flera dagar efter

Jag har passat och lånat andras hundar och prövat på ett liknand upplägg, så jag vet att jag har tiden osv.
En vecka kan väl tänkas se ut så här för en framtida aussie hos mig:
Måndag - Lydnad/agility etc. träning hemma + 45 min promenad
Tisdag - Åka buss till stallet, 1-2 timmars skogsridtur i medeltempo, kort lydnadsträning på bana
Onsdag - Kurstillfälle + 1 timmas promenad
Torsdag - Åka buss till stallet, 1-2 timmars skogsridtur i medeltempo, kort lydnadsträning på bana
Fredag - Lugnare dag, endast 1 timmas promenad
Lördag - Följa med till stallet, 2 timmars skogsridtur i högre tempo
Söndag - Inlines/cykling 2 mil (ToR stallet) + Ridtur 2 st 1-2 timmar
Plus dagliga vanor som ex. tre kisserundor á 20 min morgon, lunch, kväll + matsök morgon & kväll.
Tror ni att en aussie skulle kunna bli lycklig hos mig?
(förlåt för ordspya, det blev väääldigt mycket längre än planerat...!)

Jag är 16 år, bor hemma med päronen och storasyster i villa med trädgård. har nu en goldentik, 8 år gammal, som dessvärre inte är lika träningsintresserad som jag, utan tycker livet flyter som bäst med fridfulla skogspromenader. Gör man ansträngande mental träning är hon som död i flera dagar efter
Jag har passat och lånat andras hundar och prövat på ett liknand upplägg, så jag vet att jag har tiden osv.
En vecka kan väl tänkas se ut så här för en framtida aussie hos mig:
Måndag - Lydnad/agility etc. träning hemma + 45 min promenad
Tisdag - Åka buss till stallet, 1-2 timmars skogsridtur i medeltempo, kort lydnadsträning på bana
Onsdag - Kurstillfälle + 1 timmas promenad
Torsdag - Åka buss till stallet, 1-2 timmars skogsridtur i medeltempo, kort lydnadsträning på bana
Fredag - Lugnare dag, endast 1 timmas promenad
Lördag - Följa med till stallet, 2 timmars skogsridtur i högre tempo
Söndag - Inlines/cykling 2 mil (ToR stallet) + Ridtur 2 st 1-2 timmar
Plus dagliga vanor som ex. tre kisserundor á 20 min morgon, lunch, kväll + matsök morgon & kväll.
Tror ni att en aussie skulle kunna bli lycklig hos mig?
(förlåt för ordspya, det blev väääldigt mycket längre än planerat...!)